Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 195 ggr
alice10451
0

Hjääällpppp! Marsvin går mot attack?!

Mitt ena marsvin är 5 år och det andra är 1 år. 5åringen som heter Iris förlora sin kompis och fick då direkt denna 1 åring som heter Kitty. När de träffats utan galler och ingenting så har det nosat på varann, visslat tänder, gjort marsvinslätet (som de gör när de är hungriga), lyft huvudet, burrat upp sig och kurrar. Det har oftast sedan slutat med att den ena springer iväg o tillslut sätter sig i ett hörn. Men sen efter ett tag hoppade de upp mot varann och var som ett enda marsvin. Det pågick inte superlänge men vi kunde se lite hår som flög runt också. Ska vi sära på de? Vi vet att kitty har vart den dominanta och iris trodde vi inte var det med sin förra kompis men vi kanske hade fel? Vad ska vi göra? Är detta ett allvarligt beteende eller naturligt?

Ljungåsen
1

Slåss som en boll är inte bra, det är ungefär så illa som det kan gå.

Det kan vara en engångsföreteelse, men det kan också vara ett tecken på att de aldrig kommer komma överens. Jag skulle låta dem vara tillsammans och avvakta. Viktigt är att de bor på neutral, riktigt stor yta. Minst 2 gånger 2 meter. Många gömställen och höhögar, minst två av precis allting.

Någon gång under dagen skulle jag också plocka upp dem och kolla igenom så ingen av dem har några bitsår. Marsvinsbett blir ofta hemskt infekterade, så det måste man ha koll på. Ytliga rispor tvättas med koksaltlösning.

Att sära på dem vill du bara göra i absoluta nödfall, för då har du fått ett värre problem. Då behöver var och en av dem en ny kompis. Det är ett brott mot djurskyddslagen att hålla marsvin ensamma, och de räknas som ensamma om de inte kan umgås med kompisen kropp mot kropp.

alice10451
0

#1: tack för ditt svar. Vi har ju en neutral yta som är deras hage som de är ute och springer i men den kan de inte vara i på natten. Vi har dock 2 st vanliga burar som man kan öppna upp till varann så att de kan både gömma sig i varsin bur och gå över till den andra. Ska vi bara släppa ihop de små stunder tillsammans med varann eller hela tiden?

Ljungåsen
1

#2: Jag tycker absolut inte att man ska vela fram och tillbaka. De behöver släppas ihop på en yta där de kan vara hela tiden, dygnet runt. Alla ändringar med flytt fram och tillbaka ger osäkerhet som i sin tur markant ökar risken för bråk. Släpp ihop och låt dem vara tillsammans precis hela tiden.

Två vanliga ihopkopplade burar är alldeles för liten yta. Hur stor är hagen? Varför kan de inte vara där dygnet runt?

Jag brukar köra hopsättningar på golvet i mitt badrum.

Hellov
0

#1: Hej, när de vid två tillfällen har fajtats som en boll kan man då dra slutsatsen att det inte kommer att fungera? Vi har inte badat dem innan - kan det momentet göra skillnad i nuläget eller är det för sent?