Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1148 ggr
allobosia
0

Skinnyn Texas ^^

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att nakengrisen verkar vara lite mager han är ca ett halvår och väger 620g är det normalt? alla andra jag har är håriga så det kanske är därför jag tror det.. för jag har ingen stor erfarenhet av just skinny heller.

Och så är han ALLTID hungrig.. kanske är för han är just skinny. men men ^^

Bäckebo's
0

Alla Skinny väger olika när de är ett halv år.

Skinny är så gott som alltid hungriga.

Jag föder upp skinny och lakeland.

www.freewebs.com/emma_juni

Mvh Emma

Wiizy
0

Söt :O

Stormviskaren
0

Skinnysar är ALLTID hungriga ^^ pga att de måste äta för att hålla värmen. de är ofta mindre än pälsade marsvin.

föder också upp skinny fast i en väldigt liten mängd.

www.freewebs.com/stormviskaren  

Bilden fungerade inte, så jag smög in i ditt inlägg och fixade det.
//Camilla - Medarbetare på marsvin i fokus

allobosia
0

#1 okej men är 620 normalt?

#2 tack :D

#3 okej =)

trocadero
0

Ja det kan man väl säga är normalt, endel skinnys växer lite långsammare. Det är ju inte säkert att han kommer bli så stor heller. Att han känns mager har också med åldern att göra och att han är skinny, det märkts ju tydligare då, dom växer oftast först på längden innan dom breddar sej.

FeliciaS
0

Ser/känner man revbenen eller andra ben tydligt så behöver han mer fett. Annars är det lugnt :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

allobosia
0

#5 okej, tack.

#6 man känner dom och även ryggraden.. :S Blir det veterinär eller finns det något man kan göra själv?

Wiizy
0

Jag skulle iaf. åka till en vetrinär, som oftast ger bättre svar än på en hemsida som bara ser blder på djuret, det är verkligen inte samma sak.

Tezza
0

Veterinärer vet inte alltid bäst, var så säker….

FeliciaS
0

Varför åka till veterinären ifall han "bara" är mager? Då är det väl bara till att ge mera mat och extra mat :) Har själv en smal hona här hemma som jag ger extra mat. Ge mycket enegirik mat som havre, morötter osv.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

trocadero
0

#7 nej inte behöver du åker till veterinären för att ryggraden känns. Ryggraden kan kännas och synas ganska tydligt även om dom är lite tjocka. Jag har märkt att "fettkudden" i nacken mellen skuldrorna är ett bra ställe att kolla på om man vill veta om dom är magra eller inte. Ett underviktigt marsvin saknar nästan helt massa där.

allobosia
0

Tack för alla svar.

Jag åkte akut till veterinären idag för jag såg att han mådde riktigt dåligt.. Det visade sig att han hade cancer i tarmarna och det hade spridit sig i resten av kroppen. Han hade tydligen cancerknölar i hela magen.. Jag blev tvungen att avliva honom.. :'(

R.i.p Texas! <3

varemis
0

Prova att ge kligröt förutom den vanliga mängden grönsaker, hö och kraftfoder. Du kan också prova att sätta en värmekälla vid buren om du inte redan har det. Mycket av den energi skinnysarna får i sig går åt till att hålla kroppstemperaturen och med hjälp av lite extra värme får de en chans att lägga på sig lite.

trocadero
0

#12 Usch vad tråkigt. Då vad han sjuk ändå då, även om det nu inte gick att göra något åt.

varemis
0

# 12 Lyckades tydligen sitta och skriva på ett svar till dig samtidigt som du skrev ditt inlägg… kan bara beklaga din lille gosse. det är aldrig roligt att mista ett djur.

Stormviskaren
0

Neej säg inte att det är sant.. tröstkramar i massor skickas till dig!! <3 R.I.P TEXAS! Jag förstår att du måste vara helt förkrossad. men tänk på alla bra tider ni haft tillsammans MVH Anna

allobosia
0

#14 mkt tråkigt :'/

#15 känns verkligen konstigt :S

Nu blir det iaf inga fler skinnys de vågar jag inte, Rasen i sig är så himla go och man blir verkligen kär i dom men nu har jag varit med om samma sak två gånger och det är inget jag vill uppleva igen.

R.i.p Theo & Texas båda blev ca ett halvår och dog av liknande anledning.

allobosia
0

#16 tack så mkt! =)

En mycket konstig sak har hänt nu… Texas hade ju två kompisar, en abbesiner och en Sheltie, Dom var med när Texas avlivades och så för jag ville inte att han skulle åka själv. Men sen när dom kom hem så har dom bråkat hela tiden och jag har hittat blod i buren och båda har flera sår.                              Vad nu då? :S