Vad är det för ljud (marsvin)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej mitt marsvin har under några månader börjat med ett konstigt ljud som hörs ibland när hon andas och typ alltid när hon äter. Vi har varit hos vet och de fick höra ljudet och de röntgade men kunde inte hitta något. Vill väldigt gärna få reda på vad det är. Tacksam för svar. Här kommer en video:
- Redigerat 2021-11-28 17:41 av alice10451
Jag ser inte videon och kan alltså inte höra ljudet.
Vad sa veterinären om ljudet? Någon teori om varför det uppkommer?
Jag har i dagsläget ett marsvin som har konstiga ljud för sig. Oftast när hon är riktigt avslappnad och sover, ibland när hon äter. I hennes fall handlar det sannolikt om en för slapp gom (veterinärens teori). Hon är pigg, och enligt veterinären frisk.
Jag har tidigare haft andra marsvin som har haft ljud för sig.
En kastrerad hane med väldigt kort nos och trånga nosborrar. Han medicinerades med Metacam för att minska svullnaden i noshålan, så att han kunde andas bättre. Dessutom behövde han bo på dammfritt underlag, och ha en luftfuktighet på 40-50% för att bli någorlunda besvärsfri.
En hane som led av sviterna av långvarig C-vitaminbrist, där immunförsvaret gick på högvarv och fick honom att snörvla. Även han medicinerades med Metacam (för andra problem än snörvlandet) och han fick dessutom extra c-vitamin direkt i munnen dagligen.
#1: vad konstigt med videon! Men tack för svaret! 🥰