Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 187 ggr
alice10451
0

Stress marsvin?

Hej, mitt marsvin förlorade sin kompis för ett tag sedan men fick sen en till men de kom inte överens och nu är hon ensam igen. Vi har en kompis på gång som hon får om inte alls lång tid. Jag har märkt att hon har tappat lite matlust gällande vatten och hö. Resten är det ej problem med. Hon har oftast inte vart den som dricker så mycket och brukar mest dricka om andra marsvinet dricker, så det ser jag inte som ett så stort problem. Tror också hon får i sig lite i gurkan o salladen. Men hon äter iaf lite hö och så men nu har vi börjat märka att hennes bajs är lite löst, lite nästan oranget. Men det konstiga är att sedan kan vi ibland hitta vanliga bajspluttar som det inte är något fel på. Idag när jag kom hem såg jag att hon också inte hade bajsat på flera timmar. Borde man oroa sig? Kan bajset bero på stress? Diarré? Vill verkligen inte att lilla Iris ska gå bort nu för hon är bara 5 år och hon behövs kvar här på jorden❤️Hon har också blivit lite förkyld och det har jag läst också beror på stress bla, förkylningen fick hon när första kompisen försvann. Så den har hon haft i ksk 2 veckor. Hon är pytte lite blöt i ögat, men bara i bland. Nyser, (gör många olika nysljud) Tacksam för svar<3

Ljungåsen
2

Hade hon varit min så hade jag stödmatat (med antingen Critical Care eller Recovery Plus) samt tagit henne till veterinären. Ett marsvin som inte äter ordentligt med hö blir snabbt sjukt av obalans i tarmarna, därför behöver du stödmata så att hennes tarmar får de fibrer hon behöver. Löst bajs är definitivt ett tecken på att hon äter för lite fibrer.

Marsvin blir sällan förkylda. Det som tolkas som förkylning är ofta en luftvägsinfektion som behöver behandlas med antibiotika, därför behöver hon komma till veterinären.

Ensamhet kan göra att de mest underliga krämpor bryter ut, men har hon en luftvägsinfektion kan den dåliga aptiten lika gärna bero på den.

En bra kunskap att ha är att det tar ungefär åtta timmar från mat till plutt.

alice10451
1

#1: Okej tack för ditt svar! Critical Care tex, köper man elr får man av vet?

alice10451
0

#2: Vet du en affär som säljer?

Ljungåsen
0

Min veterinär har Critical Care. Det brukar finnas hos de större klinikerna/djursjukhusen. Ring runt till de du har i din närhet och kolla om de har inne.

Annars kan man beställa på nätet, men den tiden har du ju inte riktigt nu.

alice10451
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#4: nej, men vi ska åka imorgon o köpa👍🏻Här kommer en bild på hennes bajs. Betydligt bättre nu, innan var det ljus sörja men nu e det bättre🥰dessa la hon nu så hon har bajsat o kissat nu. Skickar oxå bild på kisset.
Du mst ej kolla om du tkr det är äckligt men här kommer de

Varning avföring marsvin

Ljungåsen
2

#5: Det syns att hon ätit för lite fibrer. Pluttarna på första bilden är någorlunda okej i formen, men färgen är alldeles för mörk. Kan vara okej sommartid om marsvinet äter mycket gräs, men inte nu på vintern.

Plutten på tredje bilden visar tydligt på en obalans i tarmarna. Den är geggig, och har både svans och midja. Tyder på gaser i tarmarna. Gaser kan snabbt förvärras och bli riktigt smärtsamma - och kan även de vara en anledning till att hon inte äter.

Hade hon varit min hade jag börjat stödmata idag. Jag hade aldrig vågat vänta tills imorgon. Dessutom hade jag gett henne pro fibre rabbit (speciellt viktigt om man stödmatar med Critical Care som inte innehåller prebiotika och probiotika) och sannolikt även fibreplex. Fibreplex brukar man kunna få tag i hos veterinären. Pro fibre rabbit kan vara svårare att få tag i, men finns att beställa på nätet.

https://www.eragons.se/blogg/recovery-plus-eller-critical-care/

alice10451
0

#6: okej tack, vi kan dock inte åka idag för alla veterinärer är stängda men vi ska göra oss bästa imorgon:)

alice10451
0

#6: Vi fixade Critical Care idag men hon var inte särskilt förtjust, kanske fick in ett sprut ut sprutan till munnen, eftersom hon fortfarande äter sallad o gurka Tex så virade vi in , gömde o la på det och då åt hon några, finns det fler sätt man kan göra för att få i henne det?

Ljungåsen
1

#8: Problemet med sallad och gurka när hon inte äter ordentligt med hö är att det snarare förvärrar obalansen. Sjuka marsvin, eller marsvin som aldrig tidigare stödmatats, brukar inte vara behändiga och äta frivilligt. Det är fråga om ett visst tvång. Ett nödvändigt tvång. Hon måste få i sig fibrer.

I Eragons infohäfte, som kan laddas ner från länken nedan, finns bl.a information om stödmatning och hur man gör.
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

Guinealynx har också en hel del information
http://www.guinealynx.info/handfeeding.html

Se till att ha en bra matningsspruta. Jag kör med 1 ml-spruta med avkapad spets. Sätter marsvinet i mitt knä på en handduk. Vilt protesterande marsvin viras in i handduken. Stoppar in sprutan snett bakom framtänderna så långt in att spetsen når tuggtänderna på motsatt sida. Då börjar marsvinet tugga och då matar jag på med sprutan. Jätteviktigt att bara mata på när det tuggar. Ett marsvin som tuggar sväljer också och riskerar inte att dra ner maten i lungorna.

Jag brukar blanda 1 tsk pulver med 2 tsk vatten och låta det stå och svälla 10-15 minuter. Det blir lagom tjockt.

alice10451
0

#9: okej tack. Vi ska ge det fler försök🥰

alice10451
0

#9: hon har fått i sig lite eftersom vi ser att hon smaskar men lite av det rinner ut. Vi har fått i henne ungefär en halv liten spruta och börja igårkväll.

Ljungåsen
0

#11: Rinner det ut så matar du för fort, alternativt har inte sprutan tillräckligt långt in i munnen.

När jag matar så ger jag runt 10 st 1 ml-sprutor. Den mängd det blir om man blandar 1 tsk pulver med 2 tsk vatten. Beroende på hur bra marsvinet äter själv får det den mängden med 2-6 timmars mellanrum.

En halv spruta låter ynkligt lite.

enhimmlamassamarsvin
1

Hej!
När hade hon tid hos vetrinären?
Märker man att ett marsvin inte äter ordentligt är det löjligt akut, bra att ni har börjat stödmata, jag hade däremot gett henne 10 ml, precis som #11.

alice10451
0

#12: hon har fått i sig mkt mer nu och börjat gilla det men tack för er hjälp🥰

alice10451
0

#14: Åh jag är så glad! Hon är mkt mer förtjust i Critical Care och nu har vi insett ännu mer att hon behvöer mer stödmatning gällande drickandet så nu har klämt lite på flaskan och hon satt och drack vatten i ksk 1 minut🥰

Ljungåsen
1

#15: Vad bra att det går bättre! Min erfarenhet av marsvin och stödmatning är att det alltid är en inkörningsperiod när man matar ett marsvin som inte tidigare blivit matat. När de börjar fatta poängen så går det lättare och lättare, så länge som marsvinet inte är alltför sjukt.

Jag har en herre med känslig mage (därav mitt intresse för marsvinsbajs) och han får en portion Recovery varje morgon och har fått det i över ett år. Han tar numera sprutan själv alldeles frivilligt, och spiller inte en droppe.

alice10451
1

#16: Ja! Nu biter hon tag i den och vill ha:)

Ljungåsen
0

#17: Vad bra! Mata på.