marsvin emsam?
Jag känner många som har / har haft marsvin och inte har dem tillsammans med något annat djur .
Dom verkar inte må dåligt av det är det sant att det är lag?? de får ju tillräkligt med sällskap och så ! det tycker inte jag är fel!
Så här står det i L80, sida 18:
"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."
Så det finns med i föreskrifterna att man ska ha sällskap om djuret är ett flockdjur, vilket marsvin är.

Tror inte att dom MÅSTE vara 2 st :/D Dvärghamstrar MÅSTE inte det ..

#2 Nä det är helt skillda arter……
Marsvin är flockdjur och trivs bäst i sällskap av andra marsvin!
Hamstrar är inte flockdjur….
Det är lag på att marsvin ska vara 2 eftersom dom är flockdjur. Så ju dom MÅSTE vara 2 stycken.
enligt lag ska alla flockdjur bo i flock, med undantag för extremt aggresiva djur eller smittsam sjukdom. Vad jag förstått så gäller det alla gnagare förutom just guldhamster.
Det är en lag på att man måste ha marsvin minst 2 och 2… Dvärghamstrar är inte ens släkt med marsvin, så hur kan du jämföra dessa två helt skillda arter?
De mår helt klart sämre av att bo ensamma, de kan inte bete sig normalt om de inte får prata, busa, äta, tjafsa, vila m.m. med andra marsvin. Eftersom att de är flyktdjur måste de ha någon som håller vakt medans de vilar, annars blir de stressade. En människa kan inte fylla 24 h om dygnet med ett marsvin, men det kan en marsvinskompis. Eftersom att marsvin är flockdjur klarar de inte av att vara ensamma så länge som de är ifall de bor ensamma. Det är bara elakt och egoistiskt om man har marsvin ensamma och tror att de är det bästa för de. Marsvin som lever ensamma lever i genomsnitt kortare än de som får bo med andra artfränder.
Sedan är det inte så smart att komma till ett marsvinsforum och påstå något om marsvin som inte stämmer, när det finns fullt med kunniga och duktiga marsvinsmänniskor här ;) hihi…
/Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 _"Tror inte att dom MÅSTE vara 2 st :/D Dvärghamstrar MÅSTE inte det .."
_Du fick ett svar från mig, acceptera det då :)
För som dom andra säger så måste flockdjur vara två eller fler :)
Sen om dvärghamstrar måste det eller inte, det är en fråga som tillhör hamster.ifokus och inte här.

#2 läs #1
Det gäller alltså inte om det finns särskilda skäl, och dvärghamstrar kan vara väldigt agressiva mot varann och skada varann allvarligt, t.om till döds, det är ett särskilt skäl. Dock inte "för att man inte orkar med två" eller inte får ha två. Marsvin ska bo minst två och två, that's it. Om marsvinet då absolut inte kan bo med andra marsvin pga agressivitet (ganska ovanligt) eller sjukdom osv. Marsvin är flockdjur, trivs inte utan andra marsvin. Inget annat djur eller människa kan bytas ut.
#6 "Marsvin som lever ensamma lever i genomsnitt kortare än de som får bo med andra artfränder."
Det tror jag inte en sekund på. Även om dom mår bäst av att bo åtminstonde två och två, så blir dom juh inte deprimerade och sitter i ett hörn hela dagen bara för att dom är ensamma (jag har en så jag vet) om det nu inte är så att dom tidigare har bott med andra marsvin. Har du någon som helst vetenskapligt bevis på att det skulle vara så? Mitt marsvin är 6 år och jag vet fler som har haft riktigt gamla marsvin trots att dom har bott ensamma. Det är isåfall marsvin som ingen egentligen bryr sig om och som bara får sitta i sin bur utan att nån ens så mycket som tittar på den och så tror jag inte att de flesta som har ensam-marsvin gör. Jag tycker att det verkar lite hetsjakt på oss som inte har mer än ett marsvin. Visst, säg eran åsikt men jag tycker att det är lite överdrivet att skriva t.ex. att det är "elakt och egoistiskt" att ha bara ett marsvin!
Det är ju elakt när marsvin är flockdjur och behöver varandra! Människor är också en typ av flockdjur och hur skulle du må om du aldrig fick träffa andra människor och prata med någon som förstår vad du säger? Det är elakt att låta dom bo ensamma eftersom det är vi som skaffar dom och har ansvar över dom och ska se till att dom mår bra.
Om marsvinen fick välja själv tror du inte att dom skulle välja att få bo med en kompis då? Lagen gjordes inte bara för att det var kul. Det finns ett syfte bakom den, marsvin lever i flock i det vilda och ska göra det i fångenskap också!
#9 Men det är ju ganska självklart att folk blir upprörda ibland när det gäller att folk inte tar hand om sina djur ordentligt. Det är ju inte för skojs skull det finns en lag om det heller. Dom finns ju till för att skydda försvarslösa djur från att bli misskötta. Och om det är bara att söka på nätet, finns massor att läsa om olika beteendestudier som gjorts på flockdjur.
Men hur ser du då på t.ex. hundar? Dom är juh flockdjur men det är lååångt ifrån alla som har minst två. Är det fel tycker du? Är det elakt?
Allt är relativt och ni kan inte sätta er in i varför vissa har sina marsvin som dom har det. Jag tycker inte att det är elakt om man redan har sitt marsvin ensamt. Det är en helt annan sak om man visste när man skaffade marsvin att dom skulle vara minst två och två, men jag tror inte att man skulle skaffa marsvin isåfall om man inte tänkte ha två. Jag t.ex. kan inte skaffa en marsvinskompis till mitt marsvin, min mamma har blivit överkänslig mot marsvin, Izzy är 6 år och det enda marsvin han har träffat har han slagits med, jag tror inte att jag har varken tid eller ekonomi till att skaffa ett till marsvin nu eftersom att det då även kommer leva längre än Izzy. Jag varken kan eller vill omplacera honom heller, p.g.a. att jag älskar honom hur mycket som helst (tro vad ni vill men det gör jag) och vill inte bli av med honom + han är dessutom van vid att springa fritt dygnet runt och han blir skitsur om man stänger dörren till buren och han skulle må väldigt dåligt av att bli instängd när han har fått springa fritt i lägenheten i 6 år. Skulle ni då kalla mig "elak och egoistisk"??
Klart det finns undantag om marsvinet inte fungerar ihop med andra och man har försökt. Då är det ju taskigt att ha marsvinet tillsammans med ett annat marsvin om dom bara bråkar och blir stressade av varann. Men om marsvinet fungerar ihop med andra tycker jag dom ska få leva med andra marsvin också. Och det där med om man visste att dom var flockdjur eller inte när man skaffade dom spelar ingen roll för jag tror inte marsvinet har en aning om ifall man visste det eller inte. Du behöver inte ta det personligt jag pratar i ren allmänhet.
Det där med att hundar var flockdjur är väl en lite annan sak dom träffar ju hundar när dom är ute och går eller får leka med andra hundar. Men iallafall det tänker jag inte diskuttera eftersom jag inte är så insatt i det och jag har inte ens hund själv.
Ok. Jag vill bara påpeka att många som har ensammarsvin låter dom hälsa på andra marsvin, precis som hundar möter andra hundar när dom är ute.
Men det är väl klart att jag tar åt mig. Ni drar juh alla över en och samma kam! Ni skriver, utan att nämna undantagsfall, att det är elakt och egoistiskt. Visst, skulle jag veta nu att jag hade råd och tid när jag sedan flyttar så hade jag absolut skaffat fler marsvin, men nu är det inte så. Det är nog många som har anledningar till att dom bara har ett marsvin, inte bara jag, men ni väljer ändå att skria sådär. Jag tcker att ni ska välja era ord nogrannare!
Jag tycker inte att jag varit elak på något sätt. Jag har sagt vad jag tycker precis som du har sagt vad du tycker. Nej vi har väl inte dragit alla över en kam? Läs tråden igen så ser du där uppe att någon har skrivit att det är undantagsfall för aggresiva eller sjuka djur. Precis som jag skrev i inlägget innan att det är snällare att ha ett marsvin ensamt om den blir stressad av att bo med andra marsvin och om den mår dåligt över det. Jag tycker jag valt mina ord nogrannt och tänkt igenom innan jag skickat för jag vill absolut inte att du ska ta åt dig personligt. Det är min åsikt och jag har rätt att säga vad jag tycker lika mycket som du!
#12,14 Du verkar ju heller inte vilja ta till dej något av det vi försöker förklara utan tycker bara att vi är elaka. Det enda vi säger är att det är lag och ensamma marsvin i regel mår väldigt dåligt över att vara det. Om du inte vill ta del av den kunskapen så är det upp till dej. Och självklart finns det undantagsfall då man kan ha ett ensamt marsvin. Men inte pga av man inte har lust att ha två eller inte har råd eller likande. Och om folk sedan väljer att bryta mot lagen om inte tycker att man ska sköta marsvinet på bästa sätt så får man väl ha det på sitt samvete…
Sune har bott själv i 89% av sitt liv. Han är nu 6 år och mår prima. Jag kan inte påstå att ett ensamt marsvin som "valt" att bo själv mår så dåligt av det. Vad man märker är att dom är tystare, osäkrare och tjockare än marsvin som har kompisar. När Sune fick flytta ihop med El Dorado syntes skillnaden direkt, han rörde på sig (!!) skuttade runt i buren och pratade högre och vackrare än någonsin.
Att säga att marsvinet mår helt utmärkt ensamt, stämmer till viss del, marsvinet lever, myser med sina människor och pratar då och då. Men det är inte rätt mot marsvinet. Tänk dig själv att sitta i ett hus hela livet där det bara fanns 4 stora grizzlybjörnar: visst dom är söta, myser kanske med dig ibland… men inte tusan snackar dom med dig ?! Hur mycket du än sitter där och försöker föra samtal så kan dom bara svara på sitt eget språk, vilket jag antar att vi aldrig kommer lära oss.
Hanna

Men om te.x ett av era marsvin dör. Vi säger den blev 5år gamal, skall man köpa en ny burkompis till den som är kvar som oxå är då 5år gamal? Då kan man ALDRIG sluta ha marsvin.
Man kan vara fodervärd åt ett marsvin alltså låna ett marsvin under en lång period eller vara jourhem, eller omplacera det nya när det gamla dör.
Marsvin kan ju som sagt bli upp till 8 år ibland äldre och om dens burkompis dör när den är 5 ska den då få leva ensam sina sista kanske 3 år i livet?
det finns ju marsvin som har blivit över tio år också, även om det är ovanligt (!)
Tycker absolut inte att man ska säga att ens marsvin är för gammalt för att ha en burkompis.
Helena
#21 - Precis. Det äldsta jag stött på var elva. Men jag tror ju inte att hon mådde så bra de sista tre - fyra åren. Ingen kompis hade hon heller :/ Minst 10 år utan att någonsin få tala med någon av samma art…
Hanna

#9 Man kan ju inte gämföra med hundar, de är flockdjur, men de måste inte vara minst två av samma art (?).. de kan lära sig förstå människan, som ska vara deras ledare (som de behöver) och tvärtom ju.
Marsvin förstår ENDAST marsvin, och måste ha en kompis av SAMMA art att prata med. Att ha ensamt marsvin är som om du skulle vara instängd i ett rum utan andra människor att prata med i ditt liv, du skulle inte må bra, och det gör inte marsvin heller. Även om de inte går ihop med andra marsvin kan man ha marsvin i en bur i samma rum, det är viktigt att de kan prata med andra marsvin jämt och höra de och känna lukten.
För mig är ensamma marsvin helt klart olyckliga marsvin. Jag tror inte det finns undantag. Som sagt, trivs de själva i en bur (men det är nog ganska ovanligt) så vill de ändå kunna prata med marsvin. De förstår inte andra!
Och i djurskyddlagen står det ju tydligt att de ska bo minst två och två, om det inte finns särskilda skäl, som agressivitet och skadar andra marsvin i samma bur, sjukdom osv..
Jag kan förstå om man kanske inte visste om lagen och bara haft ett marsvin, men då kan man ju köpa ett till, eller omplacera dit där marsvinet får en kompis.

#18 Ser marsvinet väldigt friskt ut, pigg, nyfiken, glad, äter och dricker som den ska, osv, ja, då tycker jag att man ska skaffa ett till, kanske en i samma ålder?
Tycker även man ska skaffa ett till om man märker att marsvinet blev deppig sen kompisen dog.
Men.. är marsvinet gammalt och sjukt, eller att man ser att den börjar bli skruttig, kanske mest ligger och så.. och man tror att den försvinner bort ganska kort därefter, kan den nog få bo ensam de sista veckorna/månaderna..
Men om man ser att sitt marsvin börjar bli skruttigt och gammalt och kanske inte lever så länge till så kan man ju vara jourhem åt ett marsvin som inte har något hem och ha kvar den tills det andra går vidare.

#25 Ja, absolut :)

#7 #6
Jag kom hit för att lära mig utav er .. ni kan ju inte trycka ner mig ! Tycker ni inte att det är bra att jag frågar istället för att skita i allt ? Tänk efter här ett tag! Det verkar inte vara så trevligt här på marsvin ifokus…… !

putt

#27 - Jag tycker inte att #6 o #7 trycker ner dig? Snarare tvärtom, dom upplyser dig om hur lagarna lyder, precis som tråden e skapad för, eller hur? Marsvin ska bo med andra marsvin, så e de. Tycker inte att de e ngn som trycker ner dig alls.

sedan är det inte så smart att komma till ett marsvinsforum och påstå något om marsvin som inte stämmer
Var inte det nog?? Äh.. tyck vad ni vill ..

#30 - Det får du nog fråga henne om.. Tycker iaf inte att du ska dra alla över en kam sådär, bara för en "konstig" kommentar uppstod. Förstod inte riktigt heller den kommentaren så varför inte fråga hon som skrev det?