Marsvin bråkar
Hej! Jag har två marsvins hanar på 2 år och dem bråkar super mycket. Inte hela tiden men va 1-2 dagar per månad, det tar verkligen inte stopp. Jag fattar inte vad det beror på. Asså de skadar inte varandra utan dem mest pratar väldigt högt och jagar varandra och hugger tänder. När jag tar upp dem så blir det oftast värre. Det är inte heller något dem bråkar om för jag har två av allt och jag har mycket ställen att gömma sig på och stora hö tussar utspritt i buren. Någon som varit med om liknande eller vet vad det beror på?
Det är jobbigt när ens älsklingar bråkar. De flesta marsvinshanar brukar bli trevligare efter tvåårsdagen, då hormonerna lugnar ner sig, men tyvärr inte alla. Jag har också haft par med hanar där det beteendet funnits kvar långt upp i åren, inte ofta, men ibland. Nästan alltid är det en och samma hane som börjar tjafsa.
Visst har du redan läst detta?
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
Hos mina har det nästan alltid handlat om antingen lukt eller smärta/obehag. Smutsig talgkörtel? Skräp i snopp eller pungsäck? Vax i öronen? Sperma i pälsen? När jag hittat orsaken och åtgärdat den så blev det lugnt, ett tag.
En del kombinationer är mindre gnisselfria än andra. Eftersom de är relativt unga båda två så kan du ju alltid fundera på att kastrera dem, och ge dem flickvänner istället. Det blir mindre tjafs med marsvin av motsatt kön.
#1: senast detta hände så gav jag dem vars ett bad och gjorde dem riktigt rena. Men det funka tyvärr inte. Jag ska stor städa buren idag så det kanske lugnar ner sig men tack för svar
#2: Ibland kan det hjälpa med ett miljöombyte. Hur går det när de har golvtid?
#3: när dem är ute på golvet är dem helt galna, just under den perioden där dem bråkar så brukar de springa bakom buren och kissa och lägga revir och sedan när kompisen kommer dit blir det fight. Men annars när dem är kompisar så brukar de bara springa rundor i rummet och göra glädje skutt
#4: Det kan vara värt att testa att ge dem golvtid på ett ställe där de inte brukar vara. Ibland hjälper det.