Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 212 ggr
Marsvin är bäst
0

Hane går långsamt ner i vikt

Jag har en kastrerad marsvinshane på fem och ett halvt år som har börjat gå ner i vikt. Han har inte bara rasat ner men han har gått ner ungefär 10 gram på en månad och nu är han ända nere i 900. Jag börjar bli lite orolig för honom för att han är en hane och dom ska väga mycket mer än så. Han äter bra, är pigg och tänderna ser väldigt bra ut, jag ger han kligröt och lite extra kraftfoder för han ska öka. Någon som har ett tips hur jag ska göra om det inte funkar?

Ljungåsen
0

Har han varit hos veterinären? Ett vanligt blodprov kan ge svar på om det är problem med några inre organ, typ lever, njurar, sköldkörtel. Inte helt ovanligt hos äldre marsvin. Eller någon typ av diffus smärta, kanske? Det är heller inte ovanligt.

Om du känner på honom, har han blivit mager? Man ska kunna känna ryggrad och revben, men inte alltför tydligt. Vad hade han för normalvikt som tre-fyraåring?

Marsvin är bäst
0

Alltså han känns ju inte särskilt mager när man känner på honom men vi har inte varit hos veterinären. Jag vet inte vad han vägde när han var 3-4 år för han är ett omplaceringsmarsvin.

Ljungåsen
0

#2: Hur länge har du haft honom? Vad vägde han när han kom?

Att marsvin ändrar vikt när de byter miljö (och mat) är inte alls ovanligt. Och känns han inte speciellt mager så är det ingen omedelbar anledning till oro.

Hade han varit min så hade jag vägt varje vecka, stoppat till honom några extra ärtplättar. Om inte vikten stabiliserats inom några veckor hade jag bokat en tid hos veterinären.

Marsvin är bäst
0

Han kom till oss för ungefär 1 år sedan och då vägde han runt 1100. Vet du något bra recept på ärtplättar?

Ljungåsen
0

#4: 200 g på ett år är ganska mycket, om han inte var bombtjock från början. Då tycker jag nog att en veterinär borde titta på honom, och ta det där blodprovet.

Jag köper mina ärtplättar färdiga. Kallas ibland även för ärtflingor eller valsade ärtor. Typ sådana här:
https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/godis_snacks_kosttillskott/tillverkare/grovfoder/279272?origin=hopps&q=%C3%A4rtflingor&i=2&ro=1

Ett gott och naturligt mellanmål för gnagare, kaniner och fåglar. Ges som godis eller när ditt husdjur behöver lite extra energi. Fri frakt över 499 kr.