Kompis till 5-månaders hane?
Hej! Behöver hitta en kompis till min hane som är 5 månader. Läst massa och kollat youtubevideos men blir inte riktigt klok. Förstått att eftersom han är i tonåren kan det vara svårt att få det att fungera med en annan hane. När han köptes sa ägaren dessutom att han är dominant och inte "ger sig". Velar mellan att skaffa en äldre eller en unge. Men tänker att en unge bara kommer funka bra tills den också hamnar i tonåren. Och en äldre hade varit svårt eftersom min både är yngre och dominant av sig men samtidigt tar det inte lika lång tid förrän jag har två som inte är i tonåren. Någon som har några kloka råd?
Skitjobbig situation. Han är verkligen i en helt hopplös ålder för att sätta ihop med ny kompis.
Har du funderat på att låta kastrera honom? Då kan han bo med honor sen, de brukar vara bättre på att hantera en dominant personlighet jämfört med andra hanar.
Det är vad jag hade gjort, om han varit min. Om jag absolut velat ha två hanar så hade jag satsat på en bebis. Att sätta ihop en dominant femmånaders med en vuxen hane känns som ett verkligt högriskprojekt.
#1: Skitjobbig var ordet! Ja jag har tänkt på kastrering också eftersom han ändå är i bra ålder för det. Känner mig stressad bara att han ska vara ensam så mycket längre tid. Men långsiktigt är det kanske det bästa alternativet.
#2: Ja, jag tror det är bästa alternativet.
Om du skaffar två vuxna honor så kan de bo alldeles bredvid honom under läkningsprocessen och de magiska tre-fyra veckorna så spermierna dör, och han kan få träffa dem i knät under övervakning (linda in honan i en handduk så kan han inte ställa till med något).
Eftersom han är så ung så är vuxna honor det bästa. Åtminstone en av dem får gärna vara två år eller mer.
#3: Tack för tipsen! Ja, då får han i alla fall se och prata med sina kompisar tills de kan bo tillsammans. Varför är det bäst med vuxna honor?
#4: Därför att han är ung och dominant, och sannolikt kommer vara jobbig mot honorna i början. Vuxna honor är oftast bättre på att freda sig, och säga till och uppfostra honom så att han bara uppvaktar vid rätt tidpunkt.