Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 280 ggr
Mikkie
0

Hjälp att tyda marsvinsläte

Hej!
Jag har skrivit lite förut i detta forum och ni är så duktiga på hjälpa så jag skriver några rader till.
Har två matsvinshanar, 1 år som bott hos 4 månader. När jag håller i den ena så låter piper han mer eller mindre konstant, ett ganska ljust läte, nästan lite darrande. Jag trodde först att han var glad när han lät så men nu börjar jag tro det är orosläte. Det är inte det vanliga pipandet ”ouuui-ouuui” och jag skulle heller inte beskriva det som ett kurrande (den andra brukar kurra)
Hur låter ett oroligt marsvin?
Ikväll när jag höll i dom båda två så slutade det med att den dominanta (kurrande) högg mot det (konstant pipande) marsvinet två gånger. Har aldrig sett det förut.
Nån som kan hjälpa?

Ljungåsen
0

Kan du hitta ljudet han gör bland dessa ljud?
https://petkeen.com/guinea-pig-sounds/

En del är mer pratglada än andra, utan att det för den skull är något som är galet.

Guinea pigs might be more expressive than we thought! We breakdown the 9 guinea pig sounds they make and what they might be trying to tell us
Mikkie
0

#1:
Hej!
Jo det är nummer 9 men han brukar låta ganska högt och mycket var därför jag trodde det var nått galet! Men skönt att höra att han verkar mysa :)

Ljungåsen
0

#2: Vad bra att det var ett positivt ljud! En av de saker jag tycker är allra roligast med marsvin är att de är så kommunikativa.

Mikkie
1

#3: javisst! Det är verkligen mysigt att lyssna på alla ljud dom gör. Verkligen fina djur