Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntskötsel
Läst 298 ggr
Emmen
1

Kostnad marsvin

Hejsan,
Jag och min sambo funderar på att skaffa två marsvin. Jag har gjort research om vad de behöver och omvårdnad etc men har svårt att bilda en uppfattning om hur mycket det kostar i månaden ungefär? Ni som har två marsvin, hur mycket lägger ni i månaden ungefär på foder, leksaker m.m? Har ni några tips på hur man kan vara ekonomisk? Har ni en försäkring och vad går den på isf? Är det viktigt att ha?
Tacksam för alla tips!

Emmen
1

Om ni vill dela med er av eran ”dagsrutin” och hur mycket ni tar hand om dem varje dag skulle det också va kul och givande :)

Ljungåsen
2

Nu har jag inte två marsvin, utan sju stycken. Alla är veterinärvårdsförsäkrade, några i Sveland och några i Agria. Det tycker jag är jätteviktigt, för veterinärvård är definitivt inte billigt, tusenlapparna flyger snabbt iväg. Knappt 500 kr per marsvin och år kostar det.

Med bara två marsvin riskerar man att hamna i en obehaglig paniksituation när någon av dem dör. Många marsvin hanterar inte ensamhet speciellt väl, så det kvarvarande marsvinet kan sluta äta och deppa ihop alldeles. Bästa nybörjarkombinationen är, tycker jag, en kastrerad hane och minst två honor.

Jag köper hö i småbal avsett för häst. 15 kg kostar under hundralappen. Sedan får de kornkross som kraftfoder, finns bl.a på Granngården i 15-kilossäck för under 200 kr. Deras dyraste mat är utan tvekan deras grönsaker.

Eragons infohäfte innehåller mycket bra information, och kan laddas ner från den här sidan.
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

När det gäller rutinerna, så ser dagarna ut såhär här hemma.
0600 Askorbinsyraspetsad dubbelgurka och nytt vatten i flaskorna
0700 Frukostgrönsaker
0800 Städar lådorna (plockar alla pluttar) och serverar hö
1400 Eftermiddagsgrönsaker
1700 Liten mumsbit
1830 Kraftfoder och nytt hö, nytt vatten i flaskorna
2100 Nattning med liten bit paprika

Vid varje tidpunkt jag matar kör jag en visuell kontroll av att alla beter sig som de ska. Att reagera fort på tecken på att någonting är fel kan vara skillnaden mellan liv och död. Marsvin är grymt skickliga på att spela friska, så det är små nyanser jag spanar efter.

En gång i veckan städar jag ordentligt, väger och går igenom alla marsvinen. Var tredje vecka klipper jag klorna.

Emmen
0

Vad intressant, tack för tipsen!

Frigående grisar
1

#2: Jag blev nyfiken. Hur mycket ger du dem av kraftfodret?

Frigående grisar
0

#0: jag vet inte vad marsvinen kostar per månad men tror inte de är så dyra i drift så länge de håller sig friska.

Tre av våra är försäkrade i Sveland och en i agria, och det kostar kring 500:- per år och marsvin, som Ljungåsen skrev

Känns tryggast att ha djuren försäkrade tycker jag

Ljungåsen
1

#4: Någonstans mellan en halv till en matsked per marsvin och dygn.

GuineaGirl
1

#0: Jag har tre marsvin just nu. Marsvinen kostade inte mycket i inköp men jag har i efterhand reflekterat över hur hög matkostnad det faktiskt blir i månaden.

Hö i småpåsar (ca 20 liter) kostar runt 55 kr/styck och sådana går det åt ca 6 stycken i månaden. Till det kommer färska c-vitaminrika grönsaker varje dag, där i synnerhet paprika är dyrt och även kryddor (persilja, dill, koriander) i kruka. Vitkål brukar kunna vara billigare, men marsvinen tål inte hur mycket kål som helst. Maten går uppskattningsvis på runt 1 000 kronor i månaden totalt. Här kan man dock pressa priserna mycket genom att köpa hö i storbal och grönsaker i lågprisbutiker, om man har möjlighet.

Jag använder kutterspån i buren och även det är ett förbrukningsmaterial som kostar.

En annan prischock är veterinärbesöken. Ett besök (alltså bara själva grundkostnaden för besöket) kan kosta runt 800 kr, men priserna varierar mycket mellan veterinärer. Här hjälper det inte mycket med försäkring, till följd av självrisken. (Försäkringen täcker dock ofta behandling därutöver som kan bli mycket kostsam, men fortfarande med rörlig självrisk.) Vanligtvis täcker försäkringen inte heller mediciner. Man får också räkna med förlorad lön för veterinärbesöken, då resan ofta blir lång till de få veterinärer som kan marsvin och vanligen har begränsade öppettider.

Smådjurshotell kan också bli kostsamt om man inte kan få passning på annat sätt när man reser bort. Har själv aldrig vågat lämna bort marsvinen till okända.

Sedan tillkommer kostnader för eventuellt kraftfoder, receptfria "mediciner" man bör ha hemma (t ex minifom, blodstopp, alsollösning, ögondroppar i engångsförpackning, någon salva för tassar och critical care), sopsäckar att slänga spån/burunderlag i, eventuella plasthandskar och diskborste samt diskmedel/såpa för rengöring av bland annat buren, borste och skyffel, luftrenare (ej nödvändigt), trädgårdshandskar om marsvinet bits vid hantering/kloklipp, tvättmedel för filtar och handdukar, med mera.

Även engångskostnader som bur, transportbur, vattenflaska, flaskborste, matskålar, marsvinshus, tunnlar och broar, klosax, eventuell hårborste, rasthagegaller, vaxduk och/eller fleecefiltar, tvättkorg till förvaring av höpåse (ej nödvändigt), eventuell utebur, och så vidare.

Detta är inte menat som någon fullständig lista, så räkna med att mycket tillkommer. Mycket kan också variera utifrån hur man har inkvarterat marsvinen och med vilket bottenmaterial. En del förbrukningsmaterial kan man redan ha hemma ändå.

• Redigerat 2022-01-01 15:15 av GuineaGirl
Ljungåsen
1

Angående försäkringar så skrev jag den här texten för ett antal år sedan

https://www.eragons.se/blogg/om-forsakring-av-marsvin/

Jag brukar försöka räkna samman, och hittills har det faktiskt lönat sig rent ekonomiskt att ha försäkring.