Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 215 ggr
grisros
0

Ljud som marsvinen förstår

Hej forumet!
Vill höra om vilka ljud ni använder för att kommunicera med era marsvin.

Själva knäpper vi med tungan (typ som Baloo gör när han säger "störtlöjligt") när de ska få mat och när de gör något de inte får göra (oftast är det att de äter mattfransar när de är ute på golvet) säger vi ett hårt PSSSCH.

Jag har läst om att man kan ha individuella ljud för sina marsvin, alltså att man gör det ljudet och så ska rätt marsvin komma. Skulle vara kul att pröva det med våra marsvin men har svårt att komma på ljud som är tillräckligt olika varandra som de kan tänkas förstå. Vilka ljud förstår era marsvin?

Tack för svar!

Ljungåsen
0

Jag pratar med mina marsvin. Alltså med ord, inte med ljud. De kan allihop sina namn, och kommer (oftast) på inkallning. Dessutom förstår de "godmorgon" = dags för frukost och "hallå, små vännerna" = mat vid andra tidpunkter på dygnet.

grisros
0

Va, det låter ju helt fantastiskt! Visste inte att de kunde skilja så duktigt på ord. Hur har du gjort för att de ska förstå sina egna namn?

Ljungåsen
2

#2: Jag handmatar mycket, och använder alltid deras namn när de får en godis, eller en grönsaksbit. Överlag pratar jag väldigt mycket med marsvinen när jag är i närheten av deras låda. Sen tror jag att de lär sig av kompisarna också.

Jag tar emot omplaceringsmarsvin och när de är nya här så tar det förstås ett tag innan de börjar göra som alla andra, men det brukar faktiskt gå förvånansvärt fort.