Mat vid gaser??
Ett av mina marsvin kunde/ville knappt röra sig så jag blev jätteorolig. Var hos smådjursveterinären igår och fick reda på att hennes mage var stor som en ballong på grund av gaser :( Magen tryckte på tarmar och andra organ så att hon hade jätteont, alltså :'( Fick då hämta smärtstillande åt henne och tre andra mediciner och även Critical Care för stödmatning. Allt det har gått bra och hon äter en del själv nu. :')
Jag vet att kål inte är bra för henne redan. Gasbildningen började troligtvis av att jag gett henne för mycket kål, eller av anledningen att jag bytte foder nyligen. Nu undrar jag bara vad det finns för grönsaker och frukter som är mycket fiberrika och icke gasbildande. Jag vill inte att fler gaser ska bildas i hennes känsliga mage :( Någon som kan hjälpa mig?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det låter som samma problem som Sera har. Det började med att hon var väldigt mager i höstas, i samband med mjällkvalstret. Sedan så fick vi medicin och det gick över. Sedan var hon hängig, ännu magrare och vi åkte in till veterinären igen. Då fick hon antibiotika (2 veckors dosering) och Critical Care som jag stödmatade henne med varje dag. Hon är fortfarande oerhört mager men magen är gigantisk! Hon väger ca 900 g nu mot 810 g första gången hos veterinären och sedan dess har bara magen växt… Kanske är det samma problem som hos din tös?
I alla fall… Fiberrika grönsaker hrm… Kruskakligröt är fiberrikt, visserligen inte en grönsak. Rotselleri är nog den ätligaste grönsaken som innehåller mest kostfiber, som marsvin kan äta. Morötter, persilja, palsternacka, gul paprika och alfalfagroddar innehåller också en del kostfibrer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus