Mina marsvin Dulcey och Zune
Hej! Jag köpte för ca en månad sedan, två stycken marsvins-peruaner av en privatperson. Båda är hanar, och är far och son. Dem var genast väldigt rädda i början (vilket man såklart förstår), men efter en månad nu så är dem fortfarande livrädda för mig. Jag har ännu inte ens klappat dem, och försökte lyfta upp dem men det funkade inte, dem bara sprang iväg och tryckte sig mot varandra i skräck. Dem äter från handen, men tvekar innan dem kommer fram. Dem är i deras hus mest hela dagarna. Jag vill verkligen få dem tama och keliga, vet att man måste ha tålamod men jag har ändå haft det i en månad nu, och när jag då fortfarande inte kan lyfta upp dem eller klappa dem blir jag fundersam på om jag någonsin kan få dem tama eller lyfta upp dem? Har någon något tips på hur det kan bli lättare/hur jag kan få dem att bli mer tama?
Jag tar emot omplaceringsmarsvin och har gjort så i många år. Väldigt många av de marsvin som har kommit hit har varit så som du beskriver. Rädda och ohanterade. Alla har blivit tama till slut, varierande fort såklart.
Med tam menar jag ett marsvin som kommer fram när man pratar med det, och som tar mat ur handen på en. Inte alla marsvin kommer någonsin acceptera att klappas när de är i sin låda/bur, men kan förstås vara tama i alla fall. Och de flesta marsvin springer undan när man ska plocka upp dem, alldeles oavsett hur tama de är. Marsvin är bytesdjur, och instinkter är starka.
Om de har ett stängt hus, så skulle jag börja med att byta till mer öppna hus, typ plastpallar. På så vis så kan de fortfarande gömma sig, samtidigt som du kan se dem, och de kan se dig.
När du sedan ska plocka upp dem så använd båda händerna och fös försiktigt in dem i ett hörn och skopa sen upp dem. Jaga inte runt dem, och låt dem alltid komma upp tillsammans så de får trygghet av varandra. Väl i knät, ha gärna en handduk som de kan gömma sig under och muta med något jättegott. Gurka brukar gå hem.