Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 756 ggr
Bella-R
0

Djuraffärsmarsvin

Jag har hört och sett att dom som har köpt marsvin hos djuraffär ofta är mindre och dör i "förtid", till skillnad från marsvin från uppfödare.  Jag har två marsvin som jag köpte av en tjej för en vecka sen som inte kunde ha dom kvar pga tidsbrist, och dom köpte hon tydligen i djuraffär. Dom e väldigt små, iaf den ena. Conrad väger runt 1 kg och är ca 9 månader, Morris väger bara 750 g och är ca 8 månader. Är Morris då underviktig eller är han bara liten till växten? Tänkte om det kanske kunde bero på att dom är ifrån djuraffär.. Annars känns bådas hull ganska bra, inget benigt vad jag kan känna.

Ngn som har marsvin eller avlidna marsvin som är/var ifrån djuraffär som kan berätta lite? T.ex hur gamla dom blev, om det var ngt problem med dom osv.. Jag känner mig nästan lite orolig att mina ska dö vid 2-4 års ålder eller ngt sånt, bara för dom e från djuraffär. :/

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Abico
0

Alla mina marsvin har varit från djuraffär, det är ju lättast så. Sune är nu den enda jag har kvar av dom, men även Greta är ursprungligen från djuraffär (sedan bodde hon hos en tjej innan hon kom till Eragons). Sune är i år 6 år, glad och trevlig. Om man kollar på honom enbart så är det helt okej att köpa djuraffärsmarsvin. Men flera andra har varit riktiga krakar. Sedan varierar det ju, somliga är ju uppfödda hos privatperson innan dom kommer till djuraffären, andra hos grossister eller uppfödare. Det gör ju också att marsvinen där inte går att dra över en kam då dom kan komma från så många olika ställen.
Om du inte gjort det, läs artikeln om ämnet, som jag skrivit. Den kanske ger svar på någon fråga iaf.

Hanna 

[starlights]
0

Att marsvin ifrån djuraffär är mindre, tror jag har med att de har fått fel mat eller för lite mat när de var små och när de växer.
Vilket resulterar i att de växer långsammare och inte blir så stora som vuxna.

Men sen så finns det ju individer som är små i växten, men det förekommer även hos uppfödare.

Sen att vissa inte lever så länge, har nog att göra med att de inte kommer från någon vidare seriös avel.

Bella-R
0

Putt

paronskrutten
0

Jag har inte haft något marsvin som har dött en naturlig död, så jag kan inte svara på det nu.

Helena

Cazs
0

mina två första marsvin var (mer lr mindre) ifrån en djuraffär, ena var framavlad av kvinnan som ägde djuraffären, han blev 9år.
Den andre var en s.k tjuvparning, min kompis köpte marsvinet på en djuraffär och honan födde sedan 2 ungar och jag köpte de ena.
Han blev runt 7år.
Och att de skulle vara mindre har jag aldrig hört :S
Det beror ju mycket på hur många de var i kullen, vad för mat de får, genetiskt, lite indiviuellt och andra faktorer.
Bara för att man köper ett djur ifrån en uppfödare behöver de inte betyda att de blir exakt 7 år eller mer.
Jag tror att mycket hur man hanterar sina marsvin spelar roll, står de i drag kan de lätt få sjukdomar som leder att de kan dö, får de fel mat kan de också förkorta livstiden osv.

Men dock anser jag att man kan köpa ett djur i en djuraffär som man vet att man kan lita på. Mina 2 älsta grabbar som jag har nu kommer ifrån en djuraffär, men djuraffären har köpt den ena ifrån en uppfödare och den andra har ägaren själv fött upp.
Fråga djuraffären vart den får djuren ifrån, om de köper ifrån uppfödare, tar hand om omplaceringar, 
köper in ifrån s.k grossister eller föder upp själva.
Köper den in ifrån grossiter ska du vara kritisk emot djuraffären….

Abico
0

#5 - Jag måste bara inflika att, om dom nu köper från grossister så tror jag ju inte att dom gärna går omkring och talar om det. I mina ögon är det ju inget man vill lyfta fram direkt ;)

Hanna 

Cazs
0

#6 förmodligen inte iof X'D men om de inte kan säga vart ifrån de fått djuren/djuret exakt anser jag att man nog ska vara kritisk… ;)
man märker nog ganska väl om djuraffären är att lita på eller ej ^^

idipidi
0

#7 "En duktig uppfödare" brukar det heta när man frågar. Sen om man frågar efter namnet och har koll så ser man att det är en av de ökända… Uppfödare stämmer ju, bara det att uppfödaren har ettt tusental djur och ingen koll alls… De stora massuppfödarna har en väldigt stor del av marknaden.

Cazs
0

#8 okey, jag har aldrig köpt ett marsvin där djuraffären sagt liknande ;) 
men ja, jag märker om man ska vara kritisk eller så, 
jag är väldigt frågvis av mig och KRÄVER att veta vart saker och ting kommer ifrån. jag har t.o.m kontaktat uppfödaren av mitt ena marsvin :P (hon är reggad smf uppfödare btw).
kan djuraffären inte berätta exakt vad jag vill veta så vägrar jag att köpa helt enkelt ^^, men djuraffären jag köpte marsvinen jag har nu ifrån är en ovanligt bra djuraffär måste jag säga… Det märks att de båda två som arbetar där älskar djur och kan jätte mycket saker och djuren har det jätte bra ^^,
dock en djuraffär jag praktisera på var helt… hemsk….. gick dit ca 3-4 ggr, sen vägra jag gå dit en gång till, har nu inte varit där på många, många år.
Nu ska jag inte gå OT längre x) ursäktar för att jag "trådnappat".

Mossedal
0

Djuraffären vi var hos igår (i annat ärende) berättade att deras marsvin kommer från en lokal erkänt god uppfödare som ställer ut sin djur. De namngav uppfödaren, och berättade att de brukar få köpa hennes avkommor som inte håller utställningsklass lite billigare. Butiksbeträdet försökte inte dölja något, och sa att det ju inte bekommer dem om marsvinen inte är av högsta utställningsklass - var ju tom OK med något "skönhetsfel" då deras kunder sällan vill ställa ut. Han kunde dock tänka sig att köpa "rena utställningsdjur" med tjusig stamtavla etc om en kund efterfrågade detta.
Tyckte jag var ärligt, och OK.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

idipidi
0

#10 Det blir vanligare och vanligare att djuraffärer gör så, men det är fortfarande en väldigt liten del av marknaden. Självklart är det mycket, mycket bättre än att de tar djur från de stora leverantörerna. Men egentligen är jag emot att djur säljs i butik alls. Det är ju numera otänkbart att köpa katt och hund i butik i Sverige, det kunde man ju göra förr och kan fortfarande göra utomlands. Varför är det mer okej med marsvin i djuraffär egentligen?

Bella-R
0

#11 - Det kan man fråga sig. :/ Finns mkt frågetecken här o var, som ingen kan svara på.. Tycker som du, jag är egentligen oxå emot djur som säljs i butik. Mina marsvin köpte jag ju inte ifrån djuraffär, utan på en annons på blocket. Men dom e tydligen egentligen ifrån djuraffär. Vet inte ens när dom e födda. :/

Bella-R
0

Putt

allobosia
0

Två av mina är från djuraffär, båda är två år och den ena väger 900g och den andra är en jätte på 1600 xD

Fiona
0

Jag har två marsvin från djuraffär, fast dom har haft en ägare innan mig .. Pepci avlivade vi för ca en vacka sen för hon hade tumörer och hon magrade så, hon blev tre år. Kålan har jag kvar (hon bor tsm med min syrras marsvin) och hon mår prima och väger ca 900 g och är tre år .. så vet inte direkt om tumörer är ärftligt .. Om man tänker att man köper från uppfödare så kan man ju vara säker på att dom inte avlar på marsvin med tumörer (om det är seriösa uppfödare) . Den säkerheten har man ju inte om man köper i djuraffär, det gäller ju så klart alla ärftliga sjukdomar.. hoppas du förstår .. ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Creation
0

Har två sötnosar köpta från djuraffären. En är 6 ½ år och den andra är 7 år gammal. :) 7-åringen är jättepigg. 6½ åringen är lite sjuk för tillfället, men i vanliga fall brukar hon vara pigg som en nötkärna xD

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Det finns positivt och negativt med allting. Men på lång sikt är det negativt, mestadels för marsvinen, att de kommer ifrån djuraffär. Det är absolut inget fel på dem eller så, men … komplicerat att förklara, ni förstår om ni läser artikeln "Djuraffär eller uppfödare?" som ligger på startsidan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bella-R
0

#17 - Jag vet. Det där har jag förstått för länge sen.