Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 3932 ggr
zacorion
0

Är mina marsvin sjuka? :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Jag gick igenom mina två marsvin grundligt igår kväll och fick panik.

Det är en virvelhona och en långhårig angora hane.

Honan hade en stor skorpa bredvid benet. Men hon låter den vara.

Hanen har nått som liknar mjäll i pälsen. Han lossar inte mycket hår , men när man väl får upp nått i handen så följer det med 5-15 strån som sitter i en vit flinga.

Båda marsvinen har små skorpliknade saker på rumpan. men inte alls många.

zacorion
0

hanens hår.

hanen är kastrerad och lever i samma bur.

TRASAN
0

jag är ingen veterinär! men dom är sjuka på nått sett någon sjukdom har dom så mitt råd ring o boka en tid hos vetrinären. ;)) lycka till

paronskrutten
0

1 Det finns inget som heter Angoramarsvin

Är hanen kastrerad? bor dom i samma bur?

Helena

Abico
0

#3 - Men helena då! Läs ordentligt ;P
 "hanen är kastrerad och lever i samma bur."

Hanna 

paronskrutten
0

men förlåt, jag har lässvårigheter ;)

Helena

zacorion
0

okey ska boka tid hos djurdoktorn:)

Jag fick panik och trodde det var nå skabb de hade fått men de kliar inte nått eller verkar besvärade. Jag tror inte det är ngn jätte fara. Men nått är det… Ska se vad de säger.

Inte en Angora? Då är det en alien till marsvin jag måste ha Skrattande

Abico
0

#6 - Låter bra :)
Det är säkert någon långhårs korsning. Från djuraffär?

Hanna 

zacorion
0

ja jag köpte mina från djuraffären. Hade jag köpt ett marsvin nu så skulle jag absolut inte göra det. Men men.. nu har jag mina små pluttar så vad gör man =)

Jag ringde och bokade tid nyss. Jag upptäkte nämligen att på "svanstippen" hade de mycket av det där vita:(

Abico
0

Okej, jo men då är det nog en långhårskorsning :)

Hanna 

Hallonet
0

#6 hahaha va göllit :P

parsley
0

Angoramarsvin lär finnas i Tyskland:

Ein Angora Meerschweinchen hat langes, glattes Fell mit min. 6 besser 8 Wirbeln,die an fest vorgeschriebenen Stellen am Körper des Tieres sind. Das kommt ein Pony der nach vorne ins Gesicht fällt. Saknar standard, men går att ställa ut. Det verkar som det tyska angoramarsvinet är en långhårig aby. Benämningen angoramarsvin finns i en del äldre marsvinsböcker (1970-talet) översatta från tyska. Är inte ditt marsvin en tyskimport, så är det förmodligen fråga om en zoo-affärsbenämning på ett långhårigt virvelmarsvin. Dessutom finns det risk att de har sellnic, så kontakta veterinär.

zacorion
0

De är ifrån Danmark så det kanske inte är helt omöjligt då:o

Ja det är just sellnic jag är orolig över att det är de har fått :/ De ska till vetrenären idag kl 15 00. Så jag uppdaterar ikväll vad som har hänt. Det är inget som kryper runt på dem. Sellnic är väl en elak sate som borde röra på sig? Eller?Hemlis

idipidi
0

Sellnick är skabb. Mikroskopiskt små djur som lever under huden.

zacorion
0

De båda fick en spruta igår. de ska få två till. Den stora skorpan var en talgkötel som han tog bort. såg lite läskigt ut:o

Men jag tror det här kommer sluta lyckligt :)

Abico
0

#14 - Nu när behandlingen börjat så går det säkert bra :)

Hanna 

zacorion
0

Ska uppdatera om något förändras med dem, men det käns som att det är stabilt :)