Marsvins försäkring?
Är era marsving försäkrade? I vilken i så fall? Vad kostar det?
Mina förra marsvin var försäkrade i Agria, vilket jag ska göra med mina nnuvarande också… Det kostar 280 kr/år och då är det veterinärvårdsförsäkring.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nej mina är inte det.
Nej, jag har aldrig haft mina marsvin försäkrade och kommer nog inte att ha det iheller…
Jag skriver som en "kråka". Är era marsvin försäkrade? Så ska det se ut, fast det kunde ni nog räkna ut själva. Här kommer en till fråga. Hur många gånger har era marsvin varit så sjuka/skadade att ni behövt uppsöka en veterinär?
Mina är inte försäkrade och dom har bara varit sjuka en gång då hade dom fått skabb så det vart ändå inte så dyrt.
#4 Jag har avlivat min ena förra kille hos veterinären, Calypso har kastrerats och Sera har varit där på besök p.g.a kvalsterlöss…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

När jag var liten hade ett av mina marsvin skabb.
Nu när jag i "vuxen" ålder så har jag haft ett marsvin som har dött. När jag märkte att den lilla stackaren var allavrligt sjuk så bokade jag tid hos veterinären morgonen därpå. Mer då var det tyväörr försent. Så vi hann aldrig komma dit.
Så jag har aldrig varit hos veterinären med mina små snuttar. Men en i släkten är veterinär så ibland rådfrågar jag honom =)
Våra pojkar är försäkrade i Agria - dom är ju våra bebisar! Det kostar omkring 260:- på helåret.
Försäkra - för SKULLE ditt marsvin bli sjukt och du inte har försäkring, kommer du att ångra dig grymt! Det KAN bli dyrt annars.
Vi har aldrig varit till veterinär, men varit nära tre gånger. Grabben blev frisk med hjälp av god omvårdnad och dygnet-om-tillsyn.
// Shintaida
maja, dog sen (av ålder)
blev opererad för en böld under hakan.
Vitamin(dog också) blev opererad för äggstockscystor och dog sen, bara tre år.
Vila i frid älskade änglar :)
Vilma och Tuffi är försäkrade i agria, småttingarna ska vi försäkra. Maja fick vi ut pengar för, men inte vitamin, det kostade närmare 5000 för dom både inom 1 månad.
1000 för Maja och retsen för Vitamin för att problemen hade uppstått innan vi frösäkrade henne
Försäkring är ett väldigt billigt sätt för att kunna behålla marsvinet fall det nu blir sjukt. Tidigare i tråden har en del sagt att det kostar 260 kr om året, och det är ju ingen summa öht… känns det som för mycket, kan man istället dela upp betalningen halvårsvis eller per månad… dock brukar det bli lite dyrare såfall. Lägg annars undan 25 kr i månaden, så blir det ju årskostnaden :)
Jag läste någonstans att marsvin hyfsat lätt drabbas av sjukdomar, så som förkylningar eller liknande. Dessutom kan jag tänka mig att de hyfsat lätt skadar ben eller liknande om de kanske råkar ramla…
Fall marsvinet blir riktigt sjukt, kan det nämligen bli väääldigt dyrt annars, iom att inte alla veterinärkliniker ens tar emot så små djur, och att det kan behövas mikrokirurgi och liknande (tror jag åtminstone, det är så för min degu iaf).
Självrisken brukar ligga på ungefär 600kr och sedan kan ma välja fall man vill ha 10% eller 20% rörlig självrisk.
För åtminstone mig innebär en försäkring att man är en ansvarsfull djurägare… Varför bara försäkra hunden och katten, är inte marsvinet lika mycket värd?
Jo visst är de det, men det blir ju väldigt dyrt om man har många marsvin.
Har man bara två st så är det ju inte så dyrt men om man har 10 eller mer så blir det en ganska stor summa.
puttar upp tråden
Hanna
nej mina 'r inte försäkrade
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

efter att precis ha lagt 2000 kronor på ungefär en vecka på en av mina grisar pga hans tänder (dom vet fortfarande inte vad som e fel, men betalt ska dom ha) så ska ja försäkra dom andra iaf , honom lär dom inte vilja försäkra. agria tar 25:- i månaden/marsvin. har man fler än 3(?) får man 20 el 25% rabatt….. men har även hört att agria ska vara svåra att få att betala…………….. så ja satsar nog på IF där ja har vovven försäkrad. nån som har bra/dålig erfarenhet av IF?
Några av mina är fösäkrade o funderar på att försäkra resten också. Betalar ca 24 kr per månad per marsvin.
Var hos vetten förra veckan o opererade bort en knöl på Wunja, det kostade nästan 2000 kr. Då hon var försäkrad behövde jag bara betala knappt 900.
Har man tur håller sig ju djuren friska o då behöver man ju inte utnyttja försäkringen o den kan då kännas onödig, men händer det nåt är det gott att ha den!