Hyra marsvin
Skälby 4h gård hyr ut marsvin under sommaren. Vad tycker ni om det? Att de hyr ut kaniner känns lite mer okej för mig.
Jag är dock lite kluven om marsvin.
Visst man får testa på att ha marsvin innan man köper några, men känns ändå inte rätt på något vis.
Så vad anser ni om det?
Mvh
Mig
#0: Varför känns det mer okej med kaniner?
Jag tycker inte att något djur ska behöva flängas runt som en vante bara för att folk vill ha djur i ett par månader. Detta farande gynnar inte djuren på något sätt utan är helt för människors bekvämlighet. Jag tycker inte det är okej, oavsett djurart.
// Harley
#1 Det har du i och för sig rätt i. När jag köpte marsvin där ifrån. Så var de på den stängda avdelningen. De trivdes inte på gården och skulle få mer lugnt där. När vi kom så sprang det runt barn där inne.
Lite OT, men en gång när jag var där (många år sedan) så hade inte en kanin vatten. Frågade varför och då hade den diarré. Ställde in en skål med vatten när ingen såg. Ursäkten var att har den ingen vätska så minskas diarrén.
Mvh
Mig
#2: Jag hade anmält gården. Både till 4H och Länsstyrelsen. Det där är inte okej.
// Harley
Jag tycker det är bedrövligt att man hyr ut djur som någon sorts sommarunderhållning. Både kaniner och marsvin är känsliga, kännande varelser och förtjänar mycket bättre än så.
#0 Jag tycker inte att det är ok med något djur oavsett art.
Visst vissa kan behöva testa om det fungerar med djur ex. p.g.a. allergier osv. men det känns som en annan sak (att låta någon lämna tillbaka ett djur om det inte fungerar alltså) än att hyra ut djur hit och dit.
Alla djur behöver få en trygg punkt i tillvaron och få känna sig hemma någonstans. Stress är inte bra för något djur.
Jag kan inte förstå varför det skulle vara mer ok för kaniner att flacka runt hit och dit hos olika personer än för marsvin (eller vilken annan djurart som helst). Kaniner underskattas tyvärr ofta, men är väldigt smarta och sociala djur, med behov av trygghet precis som andra djur.
Jag tycker det verkar som om en del "hyr ut" sina djur medans de är bortresta.
Låter väl "smart" att istället för att betala någon att ta hand om djuren så tror de att de kan tjäna pengar och få djuren passade.
Har tyvärr sett den typen av annonser flera gånger på Blocket.