Två honor som bråkar..
Hej!
Nyligen fick vi bli gud-husse & matte till två marsvins honor då våra vänners son blivit allergisk plötsligt.
Vi har haft dom nu i en månad och dom verkar trivas hyfsat..den ena åtminstone.
Vi fick en korthårig och en långhårig och den långhåriga är på den korthåriga väldigt ofta.
Hon verkar nafsa åt den korthåriga och knuffar ofta bort henne och beter sig allmänt som en mobbare.
Dom har en stor bur med mycket sysselsättning (både leksaker samt diverse rör och små hus dom kan springa i) och vi har dom ute och kelar med dom åtminstone varannan dag. Vi har läst på om kost och allt också.
Den långhåriga ”mobbaren” verkar även mycket osäker, rädd, gömmer sig när man ska mata eller kela medans den korthåriga är mycket tillgiven och social.
Är detta normalt? Borde vi göra oss av med mobbaren och skaffa en ”Sjusst” kompis till den korthåriga?!
Tacksam för svar!
Mvh Johan
Det är inte alls ovanligt att det blir tjafs när man bara har två honor. Det jag funderar på är hur den långhåriga egentligen mår. Kan hon ha ont någonstans? Eller ha klåda i pälsbotten? När jag har långhåriga marsvin så brukar jag hålla dem kortklippta. De trivs bättre så.
Annars brukar det bästa vara att alltid ha en kastrerad hane om man har honor. Han styr upp och tar hand om tjafset. Honor påverkas av brunst, sin egen och kompisens, och är inte alltid så himla trevliga.
#1: asså vi har klippt henne en gång runt rumpan och könet då det bildats dreads där men hon sprallar och tjuter så man tror att man gör henne illa..
Ska vi bara försöka vi hålla fast henne ändå och klippa eller vågar man kanske ta trimmer?
Man märker aldrig att hon kliar sig speciellt mycket, hon har god aptit och sålänge den långhåriga är i buren verkar hon social, ”pratar” mycket och tjuter varenda gång vi öppnar kylen. Precis som den korthåriga.
Det är ju dessa ”mobbar-fasoner”…
Vi är stora djurvänner både jag och min sambo och vill verkligen inte göra någon illa samtidigt gör vi vad som behövs i alla lägen så att säga, om vi måste så tar vi ju bort henne och skaffar en ny kompis till den korthåriga men det är ju verkligen sista utvägen.
#2: Trimmer är bra. Jag brukar köra med distanskam på antingen 6 eller 9 mm, så de inte blir helnakna.
Det finns absolut ingen anledning att avliva henne för att hon beter sig som ett marsvin. Bättre då att börja med att säkerställa att hon mår bra, en hälsokontroll hos marsvinskunnig veterinär är en god början. Sedan skaffa en kastrerad hane.
Finns ni någonstans i närheten av Göteborg så rekommenderar jag en kontakt med Eragons.