Förändrat beteende för hanen efter parning?
Hej alla djurvänner!
Jag har en lite fråga och fundering. Jag har två marsvins hanar och en av det ska åka iväg på betäckning vilket gör att den andra blir själv, är det ok? Hur länge kan den vara själv utan att den mår dåligt av det?
Sedan så undrar jag om det går att sätta tillbaka hanarna tillsammans sen eller bråkar dem när de varit från varandra? (Dem är halvbröder och varit tillsammans i princip hela sitt liv från någon månads ålder till nu:)
Tacksam för svar!
Kram Hanna
Hur länge blir kompisen borta? Pratar vi om någon dag eller två eller är det längre tid än så?
Hur länge ett marsvin kan vara ensamt utan att må dåligt av det är högst individuellt och går inte att säga på rak arm. Vissa marsvin "deppar ihop" omedelbart när kompisen försvinner och slutar äta. Andra tuffar på som vanligt lite längre innan ensamheten blir för mycket och dom slutar äta. Några få, sällsynta marsvin bryr sig inte över huvud taget och funkar alldeles utmärkt på egen hand och reagerar inte alls när kompisen försvinner, men jag vill betona starkt att detta är ovanligt och marsvin ska inte hållas ensamma permanent utom i extrema fall.
Den vanligaste reaktionen är att marsvinen blir ledsna, nedstämda, deprimerade och sluta äta relativt snart efter att kompisen försvinner. Hur snabbt är dock individuellt. Det man måste ha i åtanke är att det snabbt blir fara för livet när ett marsvin slutar att äta och det behöver man ha en plan B för.
Det finns även en väldigt stor risk att det aldrig går att sammanföra dom två hanarna igen efter att den ena varit på parning och umgåtts med honor. Det behöver man också ha i åtanke och planera för. Har ni plats, råd och möjlighet att ha minst fyra marsvin (en ny bebiskompis till vardera hane) i två separata burar? Alternativt, är ni villiga att omplacera en av hanarna om det inte skulle fungera?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#1: tusen tack för hjälpen! Hade nämligen en kompis som ville låna en av mina två hanar för att para med sin hona. Men kommer då säga nej då jag inte känner ett behov av att vilka avla eller vill riskera att mina killar tappar varandra🥰