Vad är fel på ful örat?
Nu vill jag veta vad som är fel på Vincents ful öra. När han kom så hade han två helt vanliga, snygga öron. Ett litet jack i det högra dock. Men för någon vecka sedan så upptäckte jag att han var konstig i sitt vänstra öra. Det var fullt med "bös". Jag har då fått höra från Irene att hon får in många teddysar med "smutssamlingar" i öronen. Så jag petade ju bort det och torkade ur öronen lite. Men det hjälpte inte. Så då började jag istället smörja örat på honom med Aloe Vera. Ingen verkan alls, bara allmän irritation från hans sida mot mig som ständigt ska kolla och gräva i örat. För några dagar sedan var där också ett litet sår inne i örat och ett (bit?) sår i ytterkanten av örat. Det senare tror jag nu att Donken kan ha orsakat, men det andra kan han nog ha kliat upp själv. Så nu undrar jag vad detta är? Det ser ut som mjäll och hela örat är allmänt fnasigt. Jag är orolig över att det ska skrumpna ihop och trilla av (chanserna kanske är små? Jag vet inte ;P).
Duger bilden eller? Man ser en del av insidan av örat, såret i ytterkanten syns också.
//Hanna och Vincent
Hanna
Ser ut som öronsvamp. Det brukar funka bra med någon fotsvampssalva, t.ex. pevaryl.
Okej, jag misstänkte något liknande. Smittar det? Även till människor? Går det att köpa pevaryl på apoteket, receptfritt?
Jag vet att vi hade något liknande hemma till ringormen för många år sedan men jag slängde den för ett tag sedan (väääldigt gammal ;P).
Hanna
Brukar inte smitta speciellt mycket och absolut inte till människor. Pevaryl brukar gå bra.
Okej. Jag har fått höra nu att pevaryl är receptfritt så jag ska försöka ta mig till apoteket idag.
Hanna
Min alpaca hade öronsvamp innan. såg ut ungefär så där jag smörjde med pevaryl två gånger dagligen i ca 2 veckor sen var det borta.
Okej. Men är det farligt för marsvinet?
Jag kan inte få tag i och börja behandla med pevaryl på drygt en vecka. Kan det vänta?
Hanna
Min hade det nog rätt länge jag fick veta det på en utställning så han klarar sig nog.
Okej, vad bra!
Den här skidsemestern kommer så olägligt -.- Allting i marsvinsväg måste bara gå fel veckan innan vi ska iväg liksom *gaah* När jag kommer hem blir det till å sitta dygnet runt i marsvinsburarna och tvinga ihop bråkiga hanar, göda Greta som vägrar lägga på sig och pevaryla öronsvamp ^^' Men det får väl bli så…
Hanna