Marsvin vara ute
Jag undrar om marsvin kan vara ute typ nu? Skulle vara perfekt idag när det är 13 grader och ingen blåst. Eller är det för tidigt? Sen tänkte jag också fråga detta angående gräs. Jag har hört att man ska vänja deras magar med gräs ett tag innan dem kommer ut. Förra sommaren gjorde jag inte det och dem hade inga problem, men borde jag göra det denna gång?
Jag brukar ha 15 grader som absolut brytpunkt. Är det 15 grader, soligt, inte blåsigt och torrt i gräset kan de få gå ut en kort stund.
Det är väldigt klokt att vänja in dem sakta på gräs. Det går att göra på olika vis. Antingen genom att låta dem vara ute bara korta stunder i början, eller genom att plocka in gräs till dem i långsamt ökande mängd. Eller en kombination av båda metoderna.
För mycket gräs i ovana magar kan ge upphov till magproblem. Magproblem kan bli livshotande (typ diarré) men framförallt kan de ta lång tid att återhämta sig från. Det är helt enkelt inte värt risken.
Okej tack, ungefär hur mycket gräs ska man börja med? Och hur mycket ska man öka med
#2: Oj, det är inte helt lätt att svara på.
Oftast brukar mina få komma ut innan de är invanda på gräs. Då kanske en halvtimme första gången, lite grann beroende på hur maniskt de äter. En del är mer maniska än andra. Sen ökar jag tiden allt eftersom, och håller koll på att pluttarna ser bra ut hela tiden. De kan få bli mörkare, men inte blötare och ska ha samma form och storlek som vanligt. Minsta tecken på att pluttarna inte ser bra ut visar att man har gått för fort fram.
Om vädret är dåligt någon dag (regn, blåst eller för kallt) plockar jag in gräs istället, motsvarande den mängd de skulle ätit om de varit ute.
Efter ungefär tre veckor brukar de sedan kunna vara ute hela dagarna, om vädret tillåter.
Okej tack för svar