Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettbeteende
Läst 199 ggr
SOLE99
2022-03-24 05:22
0

Syskon som bråkar

Hej, har två hanar (3 månader gamla), bott ihop hela livet. Har alltid småtjivats (ska alltid ta mat av varandra, står med huvudet högt mot varandra, den ena har försökt rida på den andra några ggr), sover gärna i olika hus, men oftast håller de ända sams och brukar springa runt och leka (tror jag iaf, det ser ut som de leker kull, men det kanske är bråk?). Nu inatt rök de ihop. Inga skador. Nu sover de båda som vanligt. Vad ska jag göra för att hjälpa i hopp om att de ända ska lyckas lösa det? Avvakta? Bada dom? Tips?

Ljungåsen
2022-03-24 07:19
1

Å vad jag skulle önska mig att folk slutade sälja jämngamla småkillar ihop. Du har nu ungefär ett till ett och ett halvt års utmaning framför dig, att få dem att hålla sams. De flesta tvååringar är trevliga mot kompisen.

Rekommenderar läsning av följande länk. Det står om hanar en bit ner. Visserligen vuxna hanar, men det är ändå applicerbart på dina småkillar.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

Ett bad skadar inte, och kan lugna ner situationen. Var extra noga med rengöring av Talgkörteln, och var noga med att skölja ur schampot ordentligt och att föna torrt.

Att de springer runt och jagar varandra (som om de lekte kull) är ett dominansbeteende. Ingenting bra alltså, och det bör du bryta så fort du ser det.

Se framför allt över deras boyta. Bor de tillräckligt stort? Jag skulle aldrig ha två hanar på mindre yta än 180×70 cm, och är det tjafs behöver de ännu större. Flera kvadratmeter.

Finns det två av allting? Kan båda äta samtidigt utan att behöva vara i ansiktet på varandra? Har alla hus minst två ingångar och utgångar så de inte kan stänga in varandra?

SOLE99
2022-03-24 08:19
0

#1: Hej, ja det känns jättetråkigt att det blivit som det blivit. Hat nu varit tvungen att dela buren med ett galler då de inte slutade bråka, även på golvet där de har jättestort. De fortsatte utmana varandra genom gallret men nu verkar de lugnat sig. De har två av allt och alla hus har två öppningar. Har ingen plats för större bur än de har idag 140x70. Kan låta de bo i badrummet tillfälligt men är orolig att ha de ihop igen med risk för skador. Men ska testa bad och rengöring av bur.
Frågade om massa råd innan jag köpte dom och alla sa att könet inte spelade roll sålänge de var syskon och bott ihop hela livet…tydligen fel…

I värsta fall får det bli omplacering av den ena eller båda 😔 känns som en stor risk att skaffa en ny och se om det går och så sitter man med ännu fler marsvin som inte går ihop.

Ljungåsen
2022-03-24 09:40
2

#2: Jämngamla marsvin, oavsett kön, är en mindre lyckad kombination. Det spelar ingen roll om de är släkt, eller har bott tillsammans hela livet, det blir ofta bråk i alla fall. Med en rejäl åldersskillnad mellan marsvinen (ca två år) minskar risken för bråk betydligt. Då finns det en vuxen som styr upp när hormonerna svallar.

Har de bråkat isär sig så illa att du måste separera dem så kommer de sannolikt inte kunna bo tillsammans i framtiden, speciellt inte i en så liten bur som du har. Den är, enligt min uppfattning, alldeles för liten för två hormonstinna småkillar.

Omplacering av den ena, och en rejält vuxen kompis (två år eller äldre) till den andra låter som bästa lösningen. Bor du i någorlunda närhet av Göteborg så rekommenderar jag en kontakt med Eragons. Där kan du få hjälp både med omplacering, och med att hitta en ny, passade vän. Det är bråttom, för ju äldre dina småkillar blir, desto besvärligare blir det att få ihop dem med en ny vän.
https://www.eragons.se/

Avslutningsvis vill jag säga att det är ett brott mot djurskyddslagen att hålla marsvin ensamma. Och de räknas som ensamma om de inte har en kompis i samma bur, där de kan umgås kropp mot kropp. Att hålla dem med galler emellan som du gör nu är alltså inte lagligt, och ingenting du kan fortsätta med i längden.

Eragons omplacerar och delar sin kunskap om marsvin. Vi finns varje lördag på Nansensgatan i Göteborg där du får tips&råd samt hjälp med skötsel av dina marsvin.
SOLE99
2022-03-24 15:52
0

#3: Det är ingenting jag tänkt ha i längden, är bara nu i akuta läget så de inte skulle skada varandra. Tack för råd! Bor i Stockholm så tyvärr inte i närheten av Göteborg.

Ljungåsen
2022-03-24 16:40
2

#4: Du anar inte hur många som tycker att de har kommit på en riktigt bra lösning genom att dela på sina marsvin. Jag är jätteglad över att du inser att det inte går i längden.

Eragons har en del kontakter även i Stockholm, så testa att ta kontakt? Annars finns ju Marsvinshjälpen, som Stockholmsbaserad omplaceringsorganisation.

http://marsvinshjalpen.se/?page_id=4

[Elina07]
2022-04-11 23:46
0

#0 Hur har det gått med småkillarna ?