Blir man av med ringorm?
Köpte marsvin på djuraffär ( 4 veckor sedan) och den ena fick utslag på nosen efter en vecka som visade sig vara Ringorm efter veterinärbesök. Behandlar han nu och har separerat från de två andra och tycker väldigt synd om han då han sörjer dem, men dock äter som vanligt. Nu har den andra fått också och nu behandlar jag alla. De ser mycket bättre ut, pälsen är tillbaka men ägnar 2-3 timmar dagligen efter jobb för att städa. Är inne på 3 veckan av 5 med behandling Intrafungol (hoppas jag stavat rätt). Har varit jättejobbigt att plocka upp dem och spruta in medicinen i munnen, känns som tvångsmatning då de är inte så människovana, men vad gör man inte? Kan det komma tillbaka efter avslutad behandling? Någon med erfarenhet?
Man brukar bli av med Ringorm om man bara är noga med saneringen, är min erfarenhet.
Däremot så blir jag bekymrad över resten som du skriver.
För det första, det finns ingen anledning att separera den smittade från kompisen/kompisarna. Om de inte visar symptom är de sannolikt symptomfria smittbärare, och alldeles oavsett så ska man ändå alltid behandla alla marsvinen.
För det andra så skriver du att du har en hane och att han har flera kompisar. Eftersom de kommer från zooaffär så är han garanterat inte kastrerad. Då ger det två alternativ, antingen så har du fler än två hanar tillsammans, någonting som inte alls rekommenderas och som nästan garanterat kommer leda till hemska bråk framöver när de kommer i puberteten, eller så har du en hane tillsammans med honor, vilket kommer leda till dräktigheter. Ingetdera är bra. Alls.
Det rådet fick jag av veterinären då den första fick och jag fick flytta ut han till en egen bur men nära dem andra. Sen fick den andra och då ställde jag frågan om att flytta in den som är separerad in till de andra igen men då ansåg veterinären att han var längre kommen i behandlingen så jag skulle vänta ut till avslutad behandling. De är 8 månader och alla är hanar ja, okastrerade. Måste det bli bråk om de har gott om utrymme och platser att vara "ensamma" på? När anses de vara i pubertet? Vilken ålder?
- Redigerat 2022-04-02 20:29 av Semi81
#2: Om de är kastrerade eller inte spelar ingen roll, det är tre hanar tillsammans som är problemet. Det leder i princip alltid till bråk, även om de har gott om plats. Puberteten är från runt 3 månader till ca 2 år, så en lång tid.
Sen kan jag bli väldigt trött på veterinärer som alldeles för ofta tycker att den som är sjuk ska separeras från de andra. Det kan säkert vara sant ur ett rent medicinskt perspektiv, men det tar liksom ingen hänsyn till att marsvin är flockdjur och kan bli fruktansvärt deprimerade av att vara ensamma.
Om jag var du så skulle jag skaffa en ny kompis till den du har ensam nu, och inte sätta ihop honom med de andra igen.