Överviktigt marsvin?
Min marsvinshona som i sommar blir ett år väger ca 860 gram, är det överviktigt? Hon är mycket större än dem andra två hon går med. Alla marsvin får lika mycket mat men ändå är hon den som går upp mest.
Hur känns hon om du tar i henne? På ett normalviktigt marsvin så ska man kunna känna revben och ryggrad, men inte allt för tydligt.
Vikten i sig är inte onormalt hög för en vuxen hona, snarare tvärtom. Marsvin kommer i olika storlekar. Jag har just nu fyra vuxna honor. De väger ca 900 g, 1100 g, 1200 g och 1300 g. Den enda som är överviktig är den tyngsta, alla andra är i lagom hull trots sina olika storlekar.
#1: jag känner revbenen om jag trycker lite försiktigt.
#2: Då är hon alldeles lagom tjock. Vad bra!
#3: Vad skönt!
Men hennes syster väger bara 550 gram, finns det något jag kan göra så att hon går upp ännu mer i vikt?
#4: Hur känns syster när du tar i henne? Känns revbenen på sama sätt som hos den större? Det är ju bra att veta om hon är mager, eller bara liten.
Protein brukar vara bra för marsvin som behöver öka i vikt. Mina är väldigt förtjusta i ärtplättar/valsade ärtor. Även morötter kan användas för viktökning, men där är det mest sockret som gör det hela.
Ger du kraftfoder? Vad, i så fall?
#6: Känns hon likadant så är hon lagom hon också. Hur gamla är de? Växer de fortfarande?
Det finns så många olika sorters pellets, och just den här hade jag inte sett förut, men nu har jag kollat upp den. Den har följande analytiska beståndsdelar:
Råprotein 14 %
Råfett 4 %
Växttråd 22 %
Råaska 6,1 %
Kalcium 0,65 %
Fosfor 0,50 %
Natrium 0,2 %
Värdena ser förvånansvärt bra ut, faktiskt. Fetthalten är dock väldigt hög (önskvärt är 1-2%) och kalcium-fosfor-kvoten är lite låg (1,3:1 jämfört med idealet 1,5:1). De får alltså i sig för lite kalcium, speciellt om de fortfarande växer.
Bristen på kalcium kan enkelt fixas genom att ge dem kalciumrika grönsaker, typ persilja eller grönkål. I måttlig mängd, förstås.
#7: Jag vet inte när marsvin räknas som fullvuxna men dem fyller ett år i Juli.
Jag har lite persilja hemma som dem kan få till ikväll.
#8: Vid ett års ålder brukar de nästan vara uppe i vuxenvikt. Vid 18 månader brukar jag räkna dem som vuxna.
En stängel med persilja om dagen per marsvin borde räcka för att få upp kalciumnivån till lagom. Man vill ju inte ge för mycket heller, för det är inte heller bra.
#9: Okej, tycker du att jag ska byta foder?
#10: Ja, på sikt tycker jag nog du borde fundera på ett annat foder. Det är framför allt fetthalten jag tänker på, den är alldeles för hög. Sen handlar det förstås om vilka mängder av pellets som du ger dagligen. Handlar det om enstaka pellets per marsvin så spelar den höga fetthalten mindre roll.
Jag ger inte pellets själv, men vill du ge pellets så har Oxbow essentials ett bra näringsinnehåll. Den finns dessutom i två varianter, en för unga och växande marsvin (med något högre kalciuminnehåll) och en för vuxna marsvin.
#11: Varje morgon får dem tre matskedar foder, en tesked för varje marsvin, varje dag.
#12: Ja, det är ju mer än några enstaka pellets.
#13: Okej.