lemon agouti eller cream agouti?
För ett tag sedan köpte jag en till lien marsvins pojke, Vincent. Då jag köpte honom fick jag veta att han var en lemon agouti och brodern en cream agouti. För ett par dagar sedan så kom registreringsbeviset, där står det att min lille grabb är cream agouti o.O Jag har mailat uppfödaren och frågat vad som egentligen stämmer, men inte fått svar ännu. Så jag undrar, visst är det så att lemons är rödögda eller iaf. rubin? Stämmer detta även på lemon agouti? För Vincents ögon skiftar i rött i rätt ljus… Då borde det betyda att han är lemon agouti?
Eller finns det något annat sätt att avgöra det på?
//Hanna
Hanna
Visa bild på honom så kan någon kunnig avgöra… :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Fast jag har ju inga bra bilder… *leta* *leta*
Hanna
Alla agouti har svarta ögon, har de röda så är de argente.
#3 Han är lemonagouti.
Creamagouti är ljusare.
http://personal.inet.fi/cool/marsula/creamagouti.jpg
Bild på lemonagouti också.
http://personal.inet.fi/cool/marsula/lemonagouti.jpg
Creamagouti är cream+choklad och lemonagouti är cream+svart.
Aha, jag tycker allt att det skiftar lite i rött. Men det är bara i vissa vinklar (jag har letat så efter det röda så jag börjar se i syne? ;P). Men han är uten tvekan lemon agouti. Hur blir det om jag kommer till en utställning, anmäler honom som lemon agouti. Kan arrangörerna se i hens regg numer att han är registrerad som cream?
Hanna
#7 Nä, det tror jag inte att de kan se……
Egentligen så spelar det ju ingen större roll vad du anmälder honom som, eftersom han är strävhår och där med inte bedöms på färgen alls=P
Jag hade skrivit lemonagouti om det var mitt marsvin=)
Rubin ögon, räknas ju som dark eyed, men jag vet inte hur genitiken för det är riktigt, så jag vet inte om en agouti kan ha det eller inte=P

Så här har jag fått lära mej
Cremeagouti- rosa hud, dvs även trampdynor. Lemonagouti - svart hud och trampdynor…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#9 Ah, smart=)
Hm, ser absolut creamagouti ut. Creamagouti är choklad+cream agouti. De har oftast lite rubinton på ögonen och huden är rosa-brun, aldrig svart.
Lemonagouti är svart+cream agouti. Ögonen är oftast ganska mörka och huden är grå-svart.
Sitter här med Vincent nu och vet inte vad jag ska tro…
Öronen är ju inte rosa direkt utan lite mörkare längst ut och mer åt det rosa hållet längre in.
Tassarna är inte svarta utan mer rosa/ bruna.
Huden är ganska ljus, kan inte riktigt bestämma färg där för han är så jäkla lurvig ;P
Men just nu låter det ju som om han faktiskt är en creamagouti ^^'
Hanna
#12 Ida har förmodligen helt rätt, hon är mycket duktigare än mig på färger, så lyssna på henne=P
Anledningen till att han kan ha lite mörkare öron/trampdynor än "vad de ska", är förmodligen för att han är strävhår d.v.s inte färgavlad.´
Därför är det vanligt att strävhår ofta har sotade öron/trampdynor på färger där korthår inte ska ha det.
#13 - Okej. Vad skönt. Då stämmer registreringsbeviset då *puh*. Tack för hjälpen ^^
Hanna
Mja, alltså min beskrivning var väl inte hur de ska se ut utan hur de oftast ser ut. Renavlade creamagouti är faktiskt oftast mörkare i både päls och öron än strävhår. Men sen beror det ju på vad man menar med brunt och rosa o.s.v. Creamagouti är dock aldrig riktigt svart/grå i tassar/öron/nos/ögonkanter.
Kan du inte ta en bild där man ser ett öra? Då bör det gå att säga med 100% säkerhet.
Jag tycker att det kan vara jättesvårt att veta om dom är cream-, buff- eller lemonagouti. Jag ska tydligen ha en skinnyhona som är creamagouti men tycker själv att hon ser ut som en buffagouti. Så jag verkar inte kunna se skillnad alls =)
Det var en hel del sånt som vi övade på färgkursen. För det är inte helt enkelt. Buff-, lemon-, cream- och saffronagouti kan man lätt blanda ihop, inte minst för att namnen är förvirrande.
Det behöver ju absolut inte vara du som har fel utan det kan ju likagärna vara uppfödaren. Buffagouti och creamagouti är dock de två av de fyra agoutifärgerna ovan som ligger längst ifrån varandra.
Buffagouti är ju svart-buff medan creamagouti är chocolate-cream.
Haha… vilken bild. :) Jag tänkte mer en bild från sidan där örat syns. Ju mer av marsvinet, desto bättre. Men örat ser väldigt ljust ut…
Det är ju ett öra XD
Jag ska ta en snygg profil bild då *S*. Ett ögonblick.
Hanna
Mycket bättre! :) Och absolut inget snack om saken, han är tydlig creamagouti. En av de snyggaste färgerna för övrigt… ;)
Okej, vad bra. Jag var lite orolig för att Lena skulle behöva ändra på registreringen eller nått. Men nu löste det sig ju bra!
Tack för hjälpen :)
Hanna
Buffagouti och lemonagouti är svartbaserade.
Saffronagouti och creamagouti är chokladbaserade.
Marsvinet till vänster på den här bilden är visserligen buffagouti och inte lemonagouti men basfärgen är ju den samma. Titta på hans nos och kanten runt ögat och jämför det med Vincents färg på nos och ögonkant. Där har du skillnaden mellan chokladbaserat och svartbaseat.
Aha. Men om dom har rosa runt ögon och nos, är det vit baserat då?
Hanna
Hm… Agoutis är antingen svartbaserade eller chokladbaserade. Annars är det inte agoutis.
Sen kan de ha vita fläckar och därmed rosa hud, men det är en annan sak.
Men du ser skillnaden va? Sådär mörk hud skulle han ha för att vara lemonagouti.
Ah, okej. Då är jag med ;P
Jodå, jag ser skillnad. Och så mörk är han absolut inte.
Hanna
Jag tror jag dör, Idipidi, dom där marsvinen är dom sötaste jag har sett^^
Helena
#29 Fast det stämmer inte. Choklad & svart är inte bandfärg utan basfärg. Basfärg är den färgen som är längst in och längst ut på håren.
#28 Jag insåg när jag hittade bilden att den är ganska söt. :) Det är en gammal bild som jag tog när de två var till salu och jag har nog inte tittat på den sen dess. Det är två kullsyskon, födda här för 2,5 år sen.
Åh, men dom är ju helt underbara :)
Helena
Svårt, men jag tycker inte att det ser ut som chokladbas…
#35 okej, men brukar men se en tydligare brun nyans på dom som vuxna om dom är creamagouti? huden på en skinny som är creamagouti kan inte jämföras med en chokladbaserad golden eller?
Mjo, man ser iaf tydligt att de är chokladiga. Men det gör man även på chokladbaserade goldens tycker jag.
Ja, jag tycker inte att hon ser ut att skilja sig nämnvärt i färg mot min lemonagoutiskinny. Här har du en chokladskinny att jämföra med. Hudfärgen bör vara ungefär den samma, creamagouti ska åtminstone inte kunna vara mörkare/gråare. Öronen brukar ofta vara bra att titta på.
#31 ja precis du har rätt jag vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det… tänkte nog inte så mycket haha