Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 978 ggr
Hallonet
0

Hon äter inte alls mkt!

Mitt marvin, mazarin äter nästan inget! Hon är 3,5 år och hon väger jättelite! Vi körde bara med pellets innan men sen har jag köpt en blandning från Vitakraft (som jag har haft innan) Jag blandar nu maten så hon får lite av varge. Först åt hon mest av pelletsen, sen av blandningen och nu nästan inget!

Vad ska jag göra?

strangegirls
0

Får hon inget hö och grönsaker?

Hallonet
0

JO SÅKLART!

strangegirls
0

haha okej, det lät bara inte som det i ditt inlägg, sorry.

Hallonet
0

Okej… jag glömde skriva det… men det är ju klart att hon får!…

Abico
0

Kolla hennes tänder. Om hon inte äter det hon får så är hon antingen kräsen eller så är något fel, så kolla tänderna.

Hanna 

Hallonet
0

Okej! Tack för tipset! Kan försöka fota dom…

Hallonet
0

Här kommer fotona! Det var skit svårt att fota tänder :P

Hallonet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 1

Hallonet
0

Bild 2

Hallonet
0

och Bild 3

[starlights]
0

Är det bara av pelletsen hon äter dåligt? Eller höet och grönsakerna också?

Du säger att hon väger lite,,, vad väger hon då?

Tänderna ser bra ut.

Har hon ingen marsvnskompis?

Hallonet
0

hon äter ganska bra av höet, men hon har ätit mer, hon väger 700-800 g. Nej, hon har ingen kompis men tjatar för att få köpa en!

[starlights]
0

Ok, det var inte så jätte mycket hon vägde, men är det en liten hona så brukar de inte väga mer än 800g.

Troligen är det så att din hona äter dåligt pga. att hon inte har en kompis.
Det är väldgt vanligt att ensamma marsvin äter dåligt pga. att det inte finns någon konkurans om maten.
För att stimulera ensamma marsvin att äta bör man fylla på hö ofta, eftersom det stimulerar dem till att äta.

Eftersom din hona är rättså liten skadar det inte att ge lite kraftfoder.

Tycker du borde skaffa en kompis tll henne snarast, gärna 2 eftersom din hona börjar bli lite äldre nu och kanske dör om något år.

Abico
0

Gaah, jag skrev ett låååångt inlägg och så försvinner det -.-' Men det var typ det som starlights skrev (#13).

Min yngsta hon fyller ett år i februari och hon ligger på 795g. Medan min mellan hane, född i somras, väger 670g. Och han växer så det knakar. Min min tjej är ganska så klen, det håller jag med om. Hon borde biffa på sig lite med både muskler och fett.

Hanna 

Hallonet
0

Okej! Ska jag byta mat eller är den jag har bra?

Abico
0

Du har Vitakraft eller? Jag vet inte vad det är för någon… Men jag tycker om Lottie, den är okej och marsvinen älskar den (här ges den delvis som muta vid fotografering ;P)

Hanna 

[starlights]
0

#15 Som sagt kraftfodert är inte det viktiga, det är en väldigt liten del av marsvinens kost som ska bestå av det.
Hö och grönsaker är det som är viktgt att få i ditt marsvin.

Vitakrafts foder ska vara bra vad jag har hört, så du kan fortsätta att ge det.

Creation
0

Ett av mina marsvin äter ganska dåligt(pga sjukdom i det här fallet) och jag ger henne då Critical Care. Jag använder en liten spruta och stödmatar henne helt enkelt. Om marsvinet inte äter självmant så är det nog nödvändigt. Veterinären rekommenderade det. Har nyligen börjat använda det, så jag vet inte riktigt hur bra det funkar, men veterinären sa att det ska höja marsvinets aptit lite och ger marsvinet den näring det behöver. Det är ett sorts pulver som man ska vispa ut med varmt vatten till en slags välling.

Om du inte vill använda Critical Care, så kan du alltid mixa de vanliga grönsakerna ditt marsvin brukar få eller göra kligröt och ge i spruta ( kligröt recept finns på: http://marsvin.ifokus.se/?ThreadId=9e1cfed0-53d6-4493-88f2-73911bb4a650 ) Skrattande Om du inte vill spruta in maten i munnen på henne, så försök lirka med hennes favoritgodisar.

Du bör nog skaffa en kompis åt henne, eftersom att det finns en djurrättslag på det och hon förmodligen är väldigt olycklig utan en.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Hallonet
0

mmm…. jag vet.

Wiizy
0

det är inte självklart, det finns idioter som låtar bli.

Men du, och ingen av oss här inne, är en idiot. bara påpekade att man brukar fundera på sådant, för vissa ger inte grönsaker/hö alls!  ;)

FeliciaS
0

Man ska inte ge Critical Care i onödan dvs. om det inte är kris/nödfall.

Ge henne massa rotfrukter, persilja, gul paprika m.m. Ge henne bra kraftfoder - havre och kornkross blandat med Oxbow Cavy Performance så ska hon snart gå upp i vikt! :) Ge henne även kruskakligröt (ca ½ dl kruskakli) med lite solrosfrön varje dag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hallonet
0

Var får man tag i detta Oxbow Cavy Performance?

Abico
0

#22 - Det finns hos vetrinären och på utställningar. Ev. även i vissa djuraffärer, men jag tror inte det.

Hanna 

Miija
0

En undran… Det är väl inte framtänderna som bara ställer till bekymmer?

Är det inte så att det är större risk att de inne i munnen blir för långa och gör det svårt/omöjligt för grisen att äta?

Abico
0

#24 - Jo, de bakretänderna är nog ett vanligt problem tror jag. Men det är svårt att se dom…

Hanna 

Hallonet
0

Okej!

paronskrutten
0

Jag har hittat Oxbow´s i en djurffär i Tyresö iaf :)

Helena

Abico
0

#27 - Härligt! :) Vad kostar det där?

Hanna 

paronskrutten
0

Hmm, det kommer jag faktiskt inte ihåg, 180?

Helena

Abico
0

#29 - Okej. Tänkte bara på om det var någon skillnad mot priset hos veterinären och på utställningarna. Men när allt komme romkring så vet jag inte vad det kostar där heller ;P

Hanna 

Hallonet
0

#29 hur stor "säck" är det då?

paronskrutten
0

2,25 kg tror jag

Helena

Hallonet
0

oj, va dyyyyyrt

FeliciaS
0

#33 Nej det är inte alls jättedyrt om man tänker på hur mycket pengar man själv kan lägga ut på mat. Om du jämför så är väl djuraffärspellets som snabbmat/mat av det dåliga lågprismärket Eldorado eller Euroshopper tex. choklad medans Oxbows pellets verkligen gör nytta och är bra för marsvinen och det kan jämföras med att vara Vahlrona choklad.. Liksom - Vad är bäst? Vad är godast? Inte det första alternativet iaf ^^,
Dessutom behöver man bara ge väldigt lite av Oxbow och de får i sig allt som de behöver i rätt mängd vilket inte leder till förstöring och sjukdomar på organ i marsvinens kropp osv.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hallonet
0

okej men hur mkt ska man ge en treårig hona då?

Denna kommentar har tagits bort.
paronskrutten
0

Ge nån matsked om dagen

Helena

Bella-R
0

#27 - Japp, det finns Oxbow på Djurmagazinet i Tyresö, jag bor där själv :) Stämmer bra att det kostar 180 kr, e iaf vad jag minns.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"