Bästa sättet att börja med marsvin?
Hej,
Vi är en småbarns familj (5 och 7 års gamla pojkar) som vill skaffa marsvin. Vi har läst på en hel del, här och på SMFs hemsida och eragons.se. Vi undrar fortfarande följande:
- Vad skulle själva marsvinen må bäst av?
- vara i ett par eller i en liten grupp av tre individer?
- i så fall vilken kön kombination brukar vara mest problemfri? och när det gäller åldern? (vi skulle föredra att skaffa ungar som förhoppningsvis kan bli vana med familjen och rutinerna hemma.
- Bettendefunderingar:
2.1 Finns det bettendeskillnader mellan olika raser? Vi har fastnat utseendemässigt på följande: teddy, AM crested och nonself.
Är det någon av dessa som passar bättre än den andra till en nybörjar familj? är vissa mer lugna än den andra? friskare, eller tamare? vi vet att man brukar säga att de blir vad man gör de till…alltså det beror på hur mycket man umgås med dem osv - MEN kanske det finns en sk startpunkt beroende på ras?
Kan man ha individer av olika raser ihop?
2.2 Vi har förstått att det kan finnas bettendeskillnader även mellan individer - finns det något sätt att välja "rätt" individ för oss som nybörjare och med små barn?
- Vi kommer att skaffa marsvin från en uppfödare som är registrerad hos SMF. Vi bor i Skåne och här finns två eller tre uppfödare som skulle ha de raserna vi hade tänkt på i början…SMF anordnar en utställning i Landskrona den 4 juni och vi har lovat barnen att vi kommer att åka ditt och hoppas att det kommer att finnas marsvin till salu att välja från.
Vad skulle ni rekommendera? att låta barnen välja där på plats även från olika uppfödare och av olika raser?
Eller skulle vara bäst ett att ha marsvin från en och samma uppfödare och gå på besök ett par gånger innan man väljer?
Vi hoppas att vi är inte "svåra" eller präktiga med alla dessa frågor men vill göra allt möjligt så att det ska bli en positiv upplevelse för barnen. Om marsvinen trivs och är nöjda då är hela familjen glad :)) Vi har tidigare haft hund och katt av olika raser/blandraser så vi har upplevt alla möjliga beteende variationer :))
Hjärtligt tack på förhand! Vi är mycket tacksamma för alla goda råd. Vi är så glada att vi hittade hit och att ni finns!
Marsvin är fantastiskt trevliga små djur, och åtminstone jag uppskattar folk som frågar innan de skaffar. Det tycker jag är jättebra.
Min uppfattning är att bästa nybörjarkombinationen är en kastrerad hane och två honor. Vill man hellre ha bara två så är det bättre med hanar än med honor, det blir mindre tjafs då eftersom hanar inte brunstar. Däremot så är det jättedumt med två jämngamla utan man vill ha en åldersskillnad på runt två år mellan pojkarna, så det inte är något snack om vem som bestämmer.
Kombinationen med marsvinsungar och små barn är inte bra. Marsvinungar har mycket spring i benen, och är inte ett dugg intresserade av att sitta och mysa i knät. De är blixtsnabba och hala som ålar, samtidigt som de är ömtåliga och absolut inte kan hanteras av barn. Mycket bättre att börja med vuxna, stabila djur. 18 månader eller mer.
Det finns någon dum myt om att marsvin inte blir tama om man inte haft dem sedan de var små. Det stämmer inte. Även i princip ohanterade vuxna marsvin blir precis lika tama - bara man sysselsätter sig med dem på rätt sätt.
Jag har aldrig märkt av att rasen skulle påverka beteendet. Det är mer individberoende, även om förstås yngre marsvin är mer aktiva än äldre. Marsvinen struntar blankt i vilken ras de är, och vilken ras kompisarna är.
Jag skulle alltså inte rekommendera att börja med små ungar, och inte heller att låta barnen välja utifrån utseendet. Jag skulle rekommendera en kontakt med Eragons, så ni kan få en grupp som trivs ihop och gillar varandra.
- Redigerat 2022-05-21 13:51 av Ljungåsen
#1: Tusen tack för så tydligt svar! Vad skönt att kunna få lite klarhet i detta :) I så fall gå vi vidare enligt din rekommendation och skaffar vuxna marsvin. Just nu bygger pojkarna ett bo från vår bokhylla, det kommer att bli väldigt fint. Tack så mycket!
#2: Bra att ni har fattat att marsvin behöver mycket plats. Minsta yta som jag tycker är lämplig till två-tre marsvin är 180×70 cm, men större är alltid bättre.
Även vuxna marsvin är ömtåliga, och kan skadas rejält vid fall. Det är alltså väldigt viktigt att ni inte låter barnen hantera marsvinen på egen hand, och att de sitter på golvet när de ska ha marsvinen i knät. Ett fall på 20 cm kan räcka för att marsvinen ska bryta sönder sig.
Jag utgår ifrån att ni har koll på att marsvin är grymt skickliga på att spela friska, så det krävs ordentlig koll så att man upptäcker att någonting är fel tidigt. Veterinärvård kan bli otroligt dyrt, så en veterinärvårdsförsäkring är bra. I Skåne finns Fågelkliniken som är duktiga på bl.a marsvin. Vanliga veterinärer kan ofta inte speciellt mycket om just marsvin.
#3: Tack så mycket!
Ja, vi hade läst att marsvin är mycket ömtåliga men så bra att du påminner oss. En väldig klok regel är att barnen ska hälsa på marsvinen enbart på golvet/marken.
Tack även för tipset för veterinär, det känns tryggt att känna till en klinik som har erfarenhet och kunskap.
Nu planerar vi att bygga något roligt och rejäl stort bo för trädgården :) super skoj men även lärorikt för barnen. Vi jobbar på här med glädje, alla är så taggade!
Stort tack för alla goda råd!
#4: Så lite så, jag är glad att jag kan vara till hjälp. Kanske kan nedanstående länk ge lite information om vad man behöver tänka på inför utevistelsen.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1539816/utevistelse-pa-sommaren