Hantering utav nya marsvin
Hej!
Vi fick hem två nya marsvin på söndagen igår 22/5 och de har nu vant sig lite vid sin bur. Det var så länge sedan jag hade marsvin sist. Men vad ska jag tänka på första dagarna?
Jag vill ju att de ska vänja sig vid mig och min sambo. Idag tänkte vi att vi skulle göra rent buren lite och försöka se om de kan sitta i vårt knä en stund och försöka mata de med broccoli från handen. Eller är det dumt att göra detta dagen efter de kommit hem till oss?
Hur ska man tänka? De springer runt i buren när vi är hemma och har vant sig vid buren nu. Men de blir rädda när vi kommer fram.
- Redigerat 2022-05-23 17:55 av Pinglan96
- Redigerat 2022-05-24 09:25 av Ida Adler
Vilka otroligt söta marsvin!
Jag brukar vänta några dagar till en vecka innan jag börjar hantera "nya" marsvin här hemma, lite olika länge beroende på hurpass nervösa de verkar vara. Just rutiner tycker jag är det som fungerar bäst. Om man alltid gör samma saker vid samma tidpunkter så känner de sig tryggare. Då kan de förutse vad som ska hända innan det händer.
När jag väl börjar plocka upp så plockar jag alltid upp dem tillsammans, så de har tryggheten i varandra.
#1:Välkommen till marsvins världen igen! Det tipset jag skulle ge dig är att bara ta det Lungt med dem de första dagarna, stressa inte dem utan låt dem vara. Då det är mycket nya dofter och en ny miljö för dem! Precis som ovan-rutiner är otroligt viktigt för att de ska känna sig bekväma. Börja ge gurka eller likande ur handen så dem inte blir tvingade upp utan själv får komma fram. Då blir det liksom positivt för dem att komma fram! Det är bara att fråga vidare om du har någon fundering! Lycka till💞
Ida Adler
#2: Igår tog vi av sidoväggarna i buren för att göra rent runt de och försökte få upp de till en lekhage, men då de var så rädda och nervösa så städade vi runt de i buren så länge och lade in nytt hö. När vi lade in nytt hö så kom båda fram när vi hade våra händer i buren, så tänker det är framsteg.
De vill inte äta från handen ännu. Vi tar det lugnt och väntar in de.
Tack för råden!
#3: Definitivt framsteg!
Många marsvin, alldeles oavsett hur tama de är, springer gärna undan när man ska plocka upp dem. Det är flyktinstinkten som kickar in.
#4: Aha okej. Hur får jag de till att äta från handen? För nu springer de bara undan när jag sträcker fram en grönsak 😅 antar att tålamod är nycklen. Vill ju bara ta upp de och gosa med de
#5: Helt rätt, tålamod är nyckeln.
Jag pratar mycket med mina marsvin, och de lär sig snabbt att ljudet av min röst betyder att det snart kommer hända något skoj. Nytt hö, grönsaker, godis.
Efter ett tag märker man att de snarare rör sig mot en istället för bort från en när man kommer och pratar. Ungefär då kan man börja med att, med mycket långsamma rörelser, sträcka fram en grönsaksbit mot dem. Första gångerna lär de inte ta den, så då lägger man bara ner den i buren och flyttar långsamt ut handen igen.
#5: Ta din tid, och tålamod är det som gäller. Försök närma dig de lite varje dag. Jag vet hur mycket man än vill gosa så får man ha tålamod. Prova att bara sitta brevid buren/hagen och prata så de vänjer sig vid din röst. I början när jag skaffade mina marsvin så satt jag och läste brevid buren för att de skulle vänja sig.
Ida Adler
#7: Okej. Ja jag satt och läste nu ungefär tio minuter framför buren och då sprang du ut från deras bo och började undersöka i buren. Lade även ner ett salladsblad så de kopplar min röst med något positivt
#8: Perfekt ju! Bara fortsätt så
Ida Adler
Det går framåt. Nu ikväll när de båda var frammd och utforskade. Tog jag fram en bit broccoli och stack in handen och då kom den ena fram och började tugga på broccolin från min hand! Blev ju helt överlycklig. Den yngre är lite mer rädd av sig och försiktig, men den gick fram lite försiktigt den med och sniffade på broccolin
#10: Så roligt att det går framåt så fort!
#11: Ja verkligen ☺️
Idag har marsvinen mest legat inne i huset tillsamman. Fyllde på vatten imorse och de har inte rört det. Börjar bli lite orolig. Ska jag försöka få ut de ur huset?
#13: Testa att severa lite nytt hö, lite gräs eller några småbitar grönsaker och se om de vaknar till?
När du haft dem lite längre kommer du märka vilken dygnsrytm de har. Mina sover också en hel del på dagarna.
#14: Ja de var ju vakna en hel del inatt, så kan vara att de sover nu. Ja ska prova det.
☺️ Nu har de varit hos oss i fyra dagar, skulle man kunna försöka ha de i famnen idag eller ska vi vänta lite till?
#15: De verkade ju rätt modiga igår, så av den anledningen behöver du inte vänta.
Se bara till att du kan plocka upp dem utan att de börjar springa i panik. Jag brukar använda båda händerna och försiktigt fösa in dem i ett hörn av buren, och sedan skopa upp dem. Ta upp båda två, så de får vara tillsammans.
Jag brukar ha en handduk i knät. Rädda eller nya marsvin får även delar av handduken över sig så de känner sig tryggare. Och sen mutar jag med favoritgrönsaken. Sallad går hem här. Eller gurka.
En del marsvin kissar i knät. De flesta blir dock oroliga och börjar trampa runt när de blir kissnödiga, efter sådär en kvart.
Okej. Ja ska prova sen när min sambo kommer hem så kan vi hjälpas åt. När vi ändå plockar upp de så kan vi göra rent i buren också ☺️ Men tänker att vi kanske kan sitta med de i en kvart ungefär 🥰 bara längtar efter att de ska bli tama
De gör framsteg varje dag nu tycker jag. Igår fick jag och min sambo upp de i vars en famn. Det var lite knepigt först att få tag i den stora, han var snabb i buren. Fick tillslut tag i honom och sen tyckte jag att båda efter ett tag verkade lugna ner sig i famnen och den stora som heter piff. Han började nosa på min sambos arm, nästan lite nibbla.
Sen när vi lade tillbaka de i buren, ja då hade de rena energikicken, sprang runder och gjorde ljudet att de var glada. Åt en massa och drack vatten.
Sen idag har de också varit framme mer och jag fick piff till att komma fram och äta en bit paprika från handen 😍 så glad att de gör framsteg så fort ändå. Kanske hjälpte lite att vi tog upp de igår.
#18: Roligt att de gör framsteg! Dock skulle jag låta dem sitta tillsammans i knät, alltså att en av er håller båda. Det är speciellt viktigt om de är pojkar, där det kan bli tjafs om rangordningen ifall de är ifrån varandra. Kanske inte nu, men när den lille blir större och börjar utmana. Det är onödigt att skaffa sig fler problem än nödvändigt.
Ja det var lite svårt att ha de i samma famn då den lilla var så sprallig och försökte rymma ner från soffan från vårt knä. Men ska prova att vi sitter på golvet med de tillsammans nästa gång ☺️ Tack för tipset!
#20: Du kan ju alltid testa att ha en handduk över hela honom (och kompisen). Det kan lugna ner en smula, men ofta är det rätt svårt att få unga marsvin att sitta still. De har för mycket spring i benen. Det blir bättre när han blir äldre.
Hur gamla är de båda?
#21: Piff är 5 månader, den gråa och puff är 2 månader. De har bott tillsammans sen puff kom. ☺️
- Redigerat 2022-05-26 17:33 av Pinglan96
#22: Då är de småkillar båda två, åtminstone i mina ögon. Du har en spännande, och möjligen jobbig tid framför dig. Hormonerna kan vara mycket påtagliga.
#23: Japp och det känns som att vi går typ ett steg framåt och två steg bakåt. Igår och idag har de varit väldigt studsiga och springer så fort vi gör ljud från oss här hemma. De kom ut lite igår på kvällen och nosade på min hand. Men idag är de väldigt rädda. Så ja detta kommer ta mycket tålamod och kommer nog att ta ett tag innan de vänjer sig vid oss. Tror att det åtminstone kommer ta en månad känns det som nu. Igår kunde vi inte få upp de ur buren heller, de var verkligen livrädda 😣
#24: så taktiken är nu att börja i buren med att försöka klappa och mata från handen. Det är steg ett, sen får vi försöka få upp de när de börjat känna sig trygga med att vi klappar de
#25: Alla marsvin går inte att klappa i buren, alldeles oavsett hur länge man övar. Men alla marsvin kan lära sig att komma fram och ta mat ur handen på en.
Just nu har jag sex marsvin. En går nästan alltid att klappa, tre kan jag oftast klappa och två kan jag aldrig klappa. Sträcker jag fram handen och försöker så duckar de, och backar någon decimeter, så det är inte så att de är rädda.
Samtliga kommer springande mot mig när jag visar mig, tar mat ur handen och är vad jag kallar för jättetama. Alla äter i knät, och kan då klappas utan problem.
#26: Hur lång tid tog det för dina att bli tama och se dig som inte någon fara? Plockade du upp de tidigt i början eller tog du det försiktigt och började i buren?
Oj sex stycken! Så kul. De sägs ju att det är roligt ju fler man har desto bättre för de och kan vara lite lättare att få de tama.
#27: Jag tar emot omplaceringsmarsvin, så de flesta marsvin som kommer hit är redan vuxna. Några enstaka har varit tama från början (då vet man att de varit älskade och haft det bra), men de flesta har varit rädda och ohanterade. Ett fåtal har varit direkt vanskötta och misshandlade. Nya marsvin placeras oftast tillsammans med gamla, redan tama marsvin och det underlättar ju förstås. Nykomlingarna ser hur kompisen/kompisarna gör och börjar snart härma.
Vanligtvis tar det en vecka eller två, sedan beter de sig som de alltid bott här. Men naturligtvis finns det marsvin som behöver mycket längre tid på sig.
Okej vad fint av dig att ta hand om omplacerings marsvin. Okej ja vi får helt enkelt ge de tid :)
#29: Tid är bra. Tid, tålamod och rutiner är det som fungerat bäst här.