Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 365 ggr
VJ13
0

Hjälp gällande nya marsvin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi köpte 2 honor ca 10 veckor (och en tredje abessinierunge kommer i veckan) till vår dotter på 9 år. De bor i hennes rum i en relativt stor bur 160 x 60.

Nu har vi haft de två första i 10 dagar. Vi köpte dem i djuraffär (zoogiganten Malmö).

Vi har lånat massa böcker och läst om marsvin och kollat på nätet, så teorin för att tämja dem kan vi, men det är annat i praktiken….

De är fortfarande väldigt rädda när man sticker in handen med grönsaker och vill inte äta från dotterns (eller min) hand.

Efter ca en vecka har vi tagit upp dem ca 3 ggr och dottern hållit dem i handen. De är väldigt lugna när de väl är i hennes famn, men det är en jakt när vi ska ta upp dem. De springer bara iväg och piper.

Och när vi ska ta upp dem och lyfter deras hus, attackerar den ena den, som är större och uppenbarligen mer dominant, den andra. Jag inbillar mig att den inte attackerar när de är själva, men kan inte vara helt säker. Ofta är den icke-dominanta ute i buren när vi inte närmar oss, medan den dominanta alltid i något av husen.

Vi frågat zoogiganten via telefon:
ang dominans, säger de att det är normalt.
ang att de flyr när man ska ta upp dem, säger de också att det är ok, så länge de är lugna i famnen.

idag efter 10 dagar satte vi upp en hage enl konstens regler med pappåsar, "godis" o annat utanför buren, med en ramp till buren. Men de blev rädda och gömde sig i en papppåse fyllt med hö, och efter ett tag så hade de själva hoppat in i buren igen till sina egna hus.

Så frågorna:

1. kan vi fortsätta ta upp dem en gång om dagen, då de är lugna och känns trygga i famnen, trots att det är en "jakt" att ta upp dem?

2. Verkar dominansbeteendet vara inom ramen av det normala och "förväntade"?

3. ska vi vänta med "golvtid" utanför buren tills vidare? tills de är förhoppningsvis tama?

tack för inputs!

Ljungåsen
4

Zooaffärers kunskap om marsvin (eller andra djur heller för den delen) ger jag inte mycket för. Grundproblemet är att du har två, snart tre, bebisar utan någon vuxen. Då blir allting så himla mycket jobbigare. Små bebisar behöver en vuxen att se upp till, som visar dem hur allting fungerar och som ger trygghet. En vuxen är två år eller äldre.

1. Det beror på om de verkligen är trygga i famnen. De skulle precis lika gärna kunna vara paralyserat vettskrämda, och då är det dumt att hålla på och plocka upp dem. Äter de i famnen? Om inte, så skulle jag vänta med att plocka upp tills dess de tar mat ur handen i buren. Och jaga absolut inte runt dem för att tag i dem, då har ni fel teknik.
  2. Jag är inte så säker på att beteendet handlar om dominans. Det låter mer som rädsla hos den som attackerar kompisen. Bättre att ha hus man inte behöver lyfta på för att komma åt marsvinen. Jag kör med plastpallar från Jula.
  3. Jag skulle avvakta med golvtid tills dess de är ordentligt trygga. När de kommer springande mot er när du pratar med dem, då kan det vara dags.
Ida Adler
0

Hej!
Jag förstår din lite oro för detta. Detta är dock helt normalt då dem är i en ny miljö och kanske inte 100% trygga än, men det kommer dem bli. Dem behöver sin tid att vänja sig vid er då ni är relativt nya för dem. Jag skulle börja med att prata brevid buren för då vänjer dem sig vid era röster ex. läsa en bok. Prova ge dem paprika/gurka eller likande ur handen för att dem ska koppla er till något positivt. Visst kan ni försöka ta upp dem, men det viktiga är att ni inte jagar och stressar upp dem utan tar det Lungt! Precis som ovan sa, ha hus för då har dem en trygg plats iaf dem blir rädda.
Vänta med tolvtiden, tills dem är trygga i sin bur. Man måste verkligen ta det Lungt i deras takt och inte stressa fram något!

Ida Adler

VJ13
0

Tack för bra svar båda! Det känns mkt bättre nu när man läst era svar. Nej de äter inte i famnen. Vi får helt enkelt ha tålamod tålamod tålamod. Visste inte ens att det var aktuellt att skaffa en vuxen med de små. De hade fått in två vuxna abyssar som omplacering, men de vågade inte blanda dem med ungarna.

Då kanske jag ska ta bort den väggen till huset?? Vänster i bild?

Länka gärna till dina plastbaljor på jula

Ljungåsen
3

#3: Ja, ta bort väggen. Den gör inte saker bättre, snarare tvärtom. Överlag vill man undvika hus med bara en ingång/utgång. Då kan de inte stänga in varandra.

Jag har sådana här som hus till mina marsvin.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-012949/

Att zooaffären inte vågade blanda de vuxna med de små bara stärker min åsikt att de egentligen inte kan någonting om de djur de säljer. Små mår bra av vuxna kompisar. Min åsikt är att det bästa du kan göra för dina småflickor är att skaffa en vuxen, kastrerad hane som tar hand om dem och ger dem den trygghet de nu saknar. Att ha en grupp jämngamla honor utan hane kan bli fruktansvärt livat och bråkigt sen när de blir lite större och börjar brunsta ordentligt.

Praktisk pall tillverkad av plast.
VJ13
0

Ok tack igen.
Att ta in ett fjärde (vuxen hane!) går tyvärr inte att få i ekvationen. Vi kan inte vara de enda som skaffat bara ungar tänker jag? Så jag får hoppas de 3 klarar sig ändå. :-S

Ljungåsen
2

#5: Alltså, det är inte så dumt som du möjligen tycker att det låter. Yngre honor (från sådär tre fyra månader till ett, ett och ett halvt år) har sina behov, och kan vara mycket påstridiga. Med en kastrerad hane i flocken så tar han hand om de behoven, så att honorna blir nöjda. Utan hane i flocken så kommer honorna att försöka ta ut sina lustar på varandra, utan att bli riktigt nöjda ändå.

Du kommer alltså få en lugnare, tamare och mer harmonisk flock om du har en kastrerad hane.

VJ13
0

#6:

Hej!
det blev lite akut nu.

Vad är detta? Diarré?
Måste vi till veterinären?

VJ13
0

#7:
Ringde djuraffären som trodde var flytningar, de börjar bli könsmogna?

Ljungåsen
1

#8: Diarré är det inte. Färgen är alldeles fel.

Sen vet jag inte om jag tror riktigt på flytningar heller. Jag har aldrig sett några flytningar på någon av de honor jag har/har haft.

Min gissning är att det är tjock urin, med ett överskott av kalcium. Blir det grynigt och lite pulverliknande när det torkar?

Har du koll på kalcium-fosfor-kvoten i deras kost?

VJ13
0

Tack o lov så blev det inget mer av det den ”vätskan”.
Nu är det 3 och funkar rätt bra. De närmar sig lite mer.
Även uppfödaren till den tredjes strategi är att ta upp dem varje dag flera gånger så de vänjer sig vid oss, även om de springer iväg :-S

Ljungåsen
3

#10: Vad bra att det var en engångsföreteelse! Rekommenderar att du läser på om bl.a. kalcium-fosfor-kvot, så minskar du risken för att det händer igen.

Guineapigsaustralia har en mycket bra sida om näringsinnehåll i marsvinskost.
https://guineapigsaustralia.com.au/nutrition.htm

Vilken metod man använder för att tämja nya marsvin är mer eller mindre en religiös fråga. I normalfallet fungerar det vilket som.

Nutrition for guinea pigs including guinea pig diets fibre in a guinea pigs digestive system and hay to ensure guinea pig teeth do not overgrow
VJ13
0

Går framåt med tämjanden. Ett är mer eller mindre tam. De andre fortf lite blyga, men klart bättre

Ny fråga:

På denna c -vitamin burk står det 20 droppar per dag i vattnet. Är det per marsvin? Alltså sätta 60 droppar för 3 marsvin per dag?

Ljungåsen
1

#12: Jag skulle tro att det handlar om 20 droppar i vattnet oavsett hur många marsvin man har.

En del marsvin dricker sämre om man har saker i vattnet, så det är klokt att vara uppmärksam så att alla dricker.

Mina får en gurkskiva med yttepyttelite askorbinsyra på varje morgon. Det ger hela dagsdosen av c-vitamin.

VJ13
0

#13:

Hej alla!

Är på resande fot i sverige med familjen. Fick besked igår av dem som passar våra 3 marsvin att den plötsligt gick bort. Var lite seg på kvällen igår och bara nån timme senare livlös. Är själv helt i chock och har inte berättat för dottern än. Typiskt då den var den enda som blivit mer eller mindre tam och kallade på oss och var social.

Kommer vara ärliga mot dottern, men misstänker hon kommer vilja en liknande. Vi älskade hennes crest.

Bor i Malmö och har skrivit till några uppfödare i Skåne. Nån som känner uppfödare som har den rasen? Gärna södra sverige. Är just nu i Stockholm men vi kommer åka till Vimmerby och Blekinge på väg hem så vi kan hämta upp en ny på vägen hem med.

Bild från nätet på ungefär hur hon såg ut. Buff amerikansk crested?

Ljungåsen
2

#14: Jag har inget tips på uppfödare, däremot får ditt inlägg mig att vilja säga ett par saker.

När ett marsvin börjar visa att det inte mår bra så är läget alltid akut. Marsvin har ingen dålig dag, eller är tillfälligt dämpade. När man märker på deras beteende att de inte är som vanligt så är de jättesjuka och man behöver agera direkt. Stödmatning varannan timme och veterinärvård så fort det bara går.

Att skaffa nytt marsvin direkt beror ju helt och hållet på vad marsvinet dog av. Det kan ju ha varit någonting smittsamt.

VJ13
0

Helt annan fråga:

Den har gått bort hos en nära släkting och vi är inte hemma förrän om en vecka. Vi måste liksom ta ett beslut om begravning nu. Tankar På vad som vore bäst? Ska de göra det hos sig själva? Eller åka hem till oss och begrava henne där? Eller neutral mark? Eller annan lösning?

Ljungåsen
0

#16: Jag tycker det känns bäst att begrava marsvinen hemma, men det beror ju på om man bor så till att det är lagligt. Så, om det är lagligt så tycker jag att de ska begrava henne hos er, och ta bilder så döden blir lite mer konkret för barnet. Alternativt att de lägger henne i en låda och stoppar in i frysen, så kan ni begrava när ni kommer hem.

Oavsett var hon begravs så tänk på att gräva tillräckligt djupt och att placera en större sten över själva gravplatsen, så att andra djur inte lockas av lukten och gräver upp henne igen.

Ett annat alternativ, som är lagligt oavsett var man bor, är att lämna in marsvinet hos veterinär för kremering. Då kan man välja om man vill ha tillbaka askan eller inte.

VJ13
0

Ok många bra förslag där. Tack!