Hur blir dem tama?
Jag har haft mina två marsvin, två hanar, pappa och son, köpta från en uppfödare, sedan januari 2022 nu, alltså nästan ett halvår. Dem är fortfarande inte tama, vi kan fortfarande inte lyfta upp dem från deras bur (vi tar dem via deras resebur och lyfter upp därifrån istället) och dem slappnar inte av när vi har dem i knät/famnen.
Dem är även allmänt blyga och ibland har dem dagar då dem bara ligger i sina hus (vilket jag dock tolkar som att dem är trötta?) och inte vill komma ut därifrån när man kommer fram med grönsak etc. När man kommer och sätter sig vid buren andra dagar (då dem inte har en sådan dag dem ligger i sina hus hela tiden) så kommer dem ibland ut, för att dem då tror att vi har mat.
När vi har dem i famnen/knät har dem nu vant sig vid att få grönsaker, då vi brukar ge dem grönsaker för att bli lugna) så om man nu inte ger dem grönsaker när vi håller dem så sprattlar dem och ”letar” efter grönsaker.
Har någon något tips på hur man kan få dem mer tama? Skulle verkligen uppskattas😊
- Redigerat 2022-07-03 15:51 av Ljungåsen
#0 jag har bara haft hamster och gerbil men mitt tips är att ta det med 1 steg i taget.
Jag tycker att rutiner brukar fungera bra för mer reserverade marsvin, alltså att man gör samma saker, vid samma tider, på samma sätt, varenda dag. På så vis blir deras värld mer förutsägbar, vilket skapar trygghet.
Mer öppna hus, där du alltid kan se marsvinen, och de alltid kan se dig är också bra. Jag använder pallar i plast från Jula som hus.
Att de sitter mer still i knät när de får någonting att äta tycker jag inte heller är så konstigt. Marsvin är väldigt förtjusta i mat, och att de kan tänka sig att äta i knät är ett tecken på att de faktiskt är på god väg att bli tama. Att bara komma upp utan att få något att äta är inte mina så värst intresserade av heller, och de är definitivt tama.
Funderar lite på vad du menar med att de inte går att plocka upp? Springer de undan? Det är väldigt normalt, och inget tecken på att de inte är tama. Marsvin är bytesdjur och själva upplockandet triggar lätt deras flyktinstinkt.