Varma sommardagar för marsvin
Hej!
Då jag vet eller iaf tror att många är i samma läge som jag så hade jag velat höra era tankar. Det börjar ju bli riktigt varmt och för att marsvinen ska klara det på bästa sättet, så vill jag höra hur ni går tillväga?😊 Mina får mycket gurka, försöker även hålla svalt där marsvinen är men det är svårt. Sedan har jag hört att man kan frysa in petflaska till dem. Jag såg även att man kan fylla en plåt med 2-3 cm så dem kan svalka fötterna. Ge mig och alla andra som är i samma situation den bästa tipsen!🥰
Njut och kolla så era marsvin alltid har kallt vatten:)
Ida Adler
Marsvinen hanterar värmen bättre än jag, som inte njuter det minsta när temperaturen överstiger 24-25 grader. Vid 25 grader är mina hyfsat oberörda, men vid varmare än så märks det på dem att de tycker det är för varmt.
Jag vädrar ur tidiga mornar och sena kvällar, så att temperaturen inomhus blir så sval som möjligt. Drar för persienner/rullgardiner så solen inte kan gassa in genom fönstren. Stänger till huset när det är varmare ute än inne.
Marsvinen får gå ut tidigt på morgonen, när det fortfarande är någorlunda svalt. Jag täcker deras uteburar så de har skugga, och plockar in dem innan det blivit för varmt.
Mina är överlag dåliga på att dricka vatten, så de får en del gurka och vattenmelon för att få i sig vätska. Lyckas jag inte hålla nere inomhustemperaturen så får de frysklampar insvepta i kökshanddukar i sina lådor.
#1: Tack för tipsen😊
Ida Adler
Jag har mina inne i badrummet där det är som svalast, har även kylklampar som jag lägger i buren.
The Guardian har skrivit om vad man ska tänka på vid värmebölja, för flera olika sorters djur. För marsvin nämner de att man ska tänka på följande:
- Håll dem i skuggan, tänk på att solen flyttar sig under dagen
- Var uppmärksam så att inte flugor lägger sina ägg på djuren. Äggen förvandlas så småningom till larver
- Alltid tillgång till fräscht vatten
- Frys in PET-flaskor med vatten, och slå in dem i en handduk och placera i buren
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2022/jul/15/heatwave-dog-pet-care-tips