Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1248 ggr
Buffaomini
0

Övergivna marsvin

Sitter och kollar lite på blocket och eniro. Två stora annons sidor.
Det som slår mig varje gång man söker på ordet marsvin är att det finns så många oönskade marsvin. Många i familjer vars barn har önskat ett djur och sen tröttnat på den.
ofta är det också bara ett marsvin som fått vara underhållning för barnen. sen köper föräldrarna för att i djuraffären säger dem att de är ett lättskött djur. visst kanske lättare än t.ex. hund, men du måste ändå ha kunskap om djuret du köper.
Jag önskar att det kunde införas ett körkort för att ha djur. Jag skulle vara den första att skriva upp mig på de. Man måste ha kunskap om man ska ta hand om ett annat liv.

Okej ska inte dra alla människor över en kant men de jag ser på sälj sajterna så är de i överhängande lag så.

Nu när jag ändå babblar av mig av oansvar så måste jag bara få gnälla på människor som tror de ska göra en vinst på försäljningen. t.ex. de vill ha nära 1000 för två marsvin med bur och allt. de gör sig ofta av med dem för att de inte finns intresse kvar eller liknande, men ska ändå göra en vinst på det hela. tjäna tillbaka en del av de lagt ut.
om jag någon gång skulle hamna i en sådan situation (vilket jag troligen inte händer) så bryr jag mig inte om pengarna. okej för mig är mina bebisar overderliga men det jag först och främst skulle bry mig om är att de skulle komma till ett kärleksfullt hem och inte den som har störst plånbok, även om de kan vara den mest underbara familjen.

*puh* skrivit av mig. skönt. vad tycker du? är jag helt ute och snurrar eller håller du med mig?

FeliciaS
0

Ja, jag håller verkligen med dig Buffaomini! Bra tankar. Det är verkligen hemskt, att folk köper husdjur och sedan bara tänker på sig själva. Man måste börja vakna upp, börja tänka! Tänka på konsekvenserna, på "sina" husdjur som människor köper för att DE vill, inte för att husdjuren vill. Allt är bara för att människan vill - hit och dit, fram och tillbaka. Köper man två marsvin för att man vill det, då har man skyldighet att ta hand om dem deras liv ut, att bara köpa och sälja är som att stjäla och döda - helt fel. När man tänker om djur - ej människor (för visst är vi faktiskt också djur) så ska man tänka "skulle jag vilja detta? är detta det bästa av situationen?" så att det verkligen blir bästa möjliga. För inte skulle du vilja köpas och säljas hit och dit - som att kastas i ett dike och någon plockar upp dig om och om och om och om igen… Det är riktigt hemskt. 

Liksom, allt verkar vara människors "fel" - och det är precis vad det är. (Därmed inte sagt att människor bara gör dåliga/negativa/dumma saker - absolut inte!) Så det är bara tänka efter och göra val, rätt val, här i världen. Tänka på andra än bara sig själva! :)

Felicia, medarbetare

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fiona
0

håller absolut med, och de är rätt fta när man kollar på en annons som de bara är ett marsvin,  sjukt att man inte tar reda på nått så viktigt  …

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

MikaTela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med att det är oroväckande mycket marsvin ute på annons!

Jag själv "räddade" två små flickor på 1 år nu för några dagar sen. Familjen hade skaffat dom till sina två barn förra julen och nu hade dom tappat intresset för dom.

Sen igår när jag var ute på blocket igen så fanns det en till annons om två marsvin som skänktes bort! Sorgligt!

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

dreamiz
0

Jag håller också med! Väldigt många marsvin som är 1-2 år tycker jag. Ofta anges orsaken allergi vilket jag inte tror på. Jo visst finns det de som är allergiska men de flesta tror jag bara skyller på det. Man måste ju ta reda på vad ett djur behöver innan man skaffar det. Man måste tänka igenom det! Sen måste ju även de som säljer informera ordentligt! Tala om att marsvin ska vara två tex. Inte sälja till minderåriga (så inte barn kommer hem med ett djur som föräldrarna inte vill ha i hemmet) osv.

Ja ibland ser man hemska priser när de ska sälja sina djur. Visst kan man gott ta lite betalt, men inte för att tjäna på det! Det viktigaste borde ju alltid vara att djuren får ett bra o varaktigt hem! Hellre då att skänka det till rätt person än att få massa pengar för det o det hamnar fel!

Bella-R
0

#3 - Samma här, för en vecka sen "räddade" jag två marsvinspojkar som ingen brytt sig om på länge. Helt otama, skygga som bara den, och klorna var ingen vacker syn. Dom hade vuxit i virvlar o cirklar och jag har aldrig sett så långa klor förut. Hemskt. Köpta i djuraffär och ålder okänd. 700 kr hade dom satt. Men jag köpte bara marsvinen för ett pris av 150 kr.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Buffaomini
0

jag och min sambo ska ta hand om en kille efter nyår. hans kompis hade dött och han (enligt ägaren) började se ledsen och ja allmänt nere.
känns bra att man kan bidra med ett hem och nya kompisar till han.

om jag hade plats och ekonomi så skulle jag ta hand om alla oönskade marsvin. visst ett heltids jobb säkerligen men värt de när man ser deras blickar!
bättre att hjälpa några ialf än inga alls.

skulle helst vilja ta hand om två tjejer som vart ute på annons sen i juli-augusti. såldes från början för 800kr nu är priset 10kr. de vill verkligen inte ha tjejerna…(eller ja kan inte ha hand om de)

Tezza
0

Jag ska oxå hämta 3 stycken 3åriga grabbar som någon tröttnat på………

FeliciaS
0

Jättebra och härligt att höra att ni ställer upp för marsvinen! Ni är guld värda! Själv har jag tagit hand om 2 marsvin när de skulle säljas, och eftersom att jag inte ville riskera att de skulle komma till någon olämplig ägare så köpte jag dem billigt av min kompis syster.

Mvh Felicia

dreamiz
0

Jag har också tagit hand om marsvin o andra djur som folk tröttnat på eller som skulle blivit levande föda. Just nu funderar jag på två marsvin som jag blivit erbjuden. De är födda i okt så de är ju inte gamla… Ägaren säger de är allergiska, de vet inte könet på dom… Man undrar ju hur planerat det köpet var… Jag menar, könet frågar man väl efter???

Melvin som jag tog hand om skulle avlivats pga han bodde med en hona o det blev ungar hela tiden. Hur tänker folk?
Plus andra som ägaren tröttnat på eller, som sagt, levande föda. Så sent som idag tog jag hem två mustjejer som skulle blivit levande ormföda. Ok ormar måste också ha mat men jag tycker inte det är ok att mata med levande djur! De här tjejerna är underbara!! Så trevliga o mysiga. O så letade jag efter pe white så passade perfekt.

Nä, man måste tänka efter före ett djurköp. Djur är levande varelser!!

FeliciaS
0

#9 Du är verkligen underbar som tar hand om så många djur som verkligen behöver det Dreamiz! :) Jag tycker verkligen att du ska ta hand om dem. Ja, hallå - vet inte ens könet? Hur knäppa människor finns det? o.o
Ja, precis - instämmer helt med din sista mening! ^^,

Mvh Felicia

Abico
0

Det finns så otroligt mycket härligt folk ute i sverige som tar hand om en del av dessa oönskade djur. Jag tänker dels på omplaceringshemmen men också på er "privatpersoner" som tar djuren. Själv adopterade jag två marsvinsflickor från Eragons nu i höstas. Den ena hon har åkt runt hejvilt över halva sverige käns det som, som avelsdjur och så. Stackarn. Hon var inte direkt tam när hon kom i oktober och idag är första gången hon vågat sig fram och ta en bit mat ur handen på mig :D Hon har varit och är fortfarande ganska orolig när det är mycket saker omkring och har haft väldigt svårt att anpassa sig till nya stället här. Det är tur att hon har en så framåt burkompis som är där och pushar lite :) Den andra tösen är en otroligt glad och framåt flicka, från djuraffär från början med har bott hos en tjej ett tag under året.

Stora applåder till alla er som tar er an dessa oönskade djur *applåderar*!

Hanna 

dreamiz
0

#10 Tack! Det är så härligt att få ge ett oönskat djur ett hem tycker jag. De verkar så glada och tillfreds när man börjar pyssla med dom även om det ibland kan ta tid att få deras tillit.
Jag minns särskilt en liten mustjej som var så livrädd så det var hemskt… Det tog lång tid o en massa jobb men den dan hon klättrade upp i min hand o satte sig o putsade sig - den dan glömmer jag aldrig!
De "räddade" djuren blir väldigt speciella tycker jag.
Just nu har jag Pepsi här, har ju varit tråd om honom här i våras. Han hittades ju i ett soprum… suck… En underbar kille!

Alla som hjälper djuren är värda en eloge tycker jag! Hur mycket eller hur lite man än kan göra så är allt som görs värt att berömmas!!!

paronskrutten
0

Jag har ju tagit hand om Vilma, Maja och Blondie :)

Helena

Naquita
0

Jag ska ta hand om 2 marsvinsflickor på 1 år i januari som skulle avlivas då dottern tröttnat och skaffat kanin istället:(( Min vän räddade dom och har dom hos sig sålänge.

vidar_valkyria
0

Ändå tycker jag det är lite marsvin ute nu om man jämför med i sommras…… Men det är hemskt i allafall

FeliciaS
0

Ja, det finns oerhört många goa människor som tar hand om övergivna marsvin! :) Underbart! Men det finns minst lika många som överger marsvin, vilket är hemskt! Riktiga idioter >.<

Mvh Felicia

vidar_valkyria
0

#16 ja du finns för många idioter i vår värld tyvärrSkrikandes..

Men vi får ju göra vårt bästa för att setill att just våra djur hamnar hos bra personer

dreamiz
0

Tyvärr är människan en hemsk varelse. Inte alla förstås, men som släkte så är människan inget att vara stolt över… Men vi är ju trots allt många som vill hjälpa, som tar ordentlig hand om varandra osv.

MikaTela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det som gör mig sur är att många marsvin som ligger ute nu är 1 år gamla alltså varit julklappar förra året till barn. :(

Jag hämtade själv två flickor 16 december nu som var förra årets julklapp som barnen tröttnat på. Det tog mig en halv vecka och så är dom mycket trevligare och gladare grisar som inte alls är som familjen beskrev dom!

Så jag känner att jag räddade iaf två marsvin. Har ju häst så spån och hö är typ inga kostnader alls för mig så jag kunde gott och väl ge dom två flickorna ett bättre liv och nu är jag väldigt glad att jag gjorde det.

Inanna
0

Och vilka sötkorvar sen! Glad

MikaTela
0

#20 - Ja dom är både söta och trevliga! :) Man kan tro det är två helt andra marsvin jag har än dom jag plockade hem i söndags. Tänk vad dålig hantering kan göra med såna mysiga djur. :)

Buffaomini
0

#14 typiskt barn. undrar om hon hinner tröttna på kaninen till nästa jul då?

dreamiz
0

Marsvin är ju normalt underbart snälla och gosiga djur men dålig eller "elak" hantering kan ju förstöra även dom… Kul att höra när de ändrar sig så fort o blir trevliga! Det visar ju om nåt att de inte blev bra skötta/hanterade innan!

MikaTela
0

#23 - marsvinen jag tog över hade mamman gett vinkar till barnen att dom ville väl ha marsvin. Fundersam Men sen tyckte dom det var jobbigt när barnen tröttnade på intresset dom mer eller mindre blivit övertalade till! Skrikandes

Nej ska barn ha djur ska dom vara lite äldre (yngsta där var väl runt 6 år skulle jag tro) och ha kunniga eller iaf intresserade föräldrar.

Hatasallad
0

Jag fick ju omplacera dib_skinnys marsvin. De bor på min skola nu, där har de bra och kommer att stanna där!

dreamiz
0

Ja som förälder måste man ju själv vilja ha djuren innan man skaffar till barnen för det är ju föräldrarna som får ta ansvar, skötsel,  betala osv.

fulfisk
0

Försök att göra något åt det då? Det som behövs är INFORMATION. Det hjälper inte att sitta på det här forumet och gnälla.

dreamiz
0

#27 Ibland kan man behöva "gnälla av sig".
När det gäller information är ju det bästa sättet att säljaren informerar. Säljaren har ju också rätt att neka en köpare som inte känns rätt av nån anledning. Det är ju inte lätt att få ut information till folk som inte är intresserade för de läser ju inte ändå…