Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 150 ggr
Wille21
0

Kastrerad hane

Hej!
Vet ni var man kan köpa en vuxen hane som är kastrerad? Det verkar vara svårt att hitta.
Hur sätter man även ihop marsvin? Jag har bara satt ihop katter.

Ljungåsen
0

Var någonstans i Sverige finns du? Ibland kan man hitta kastrerade hanar på Blocket. Annars så brukar Eragons ha.

Att sätta samman en kastrerad hane med honor brukar vara hyfsat okomplicerat. Se länk nedan.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

När jag fick hem min senaste kastrerade hane fick han träffa sina nya tjejer i mitt knä. Först den äldsta, mest dominanta, och sedan efter en stund även de andra två. Sedan stoppade jag ner allihop i sin låda, och sedan var det klart. Så smidigt kan det också gå.

Wille21
0

#1: Okej, jag bor i Dalarna så det är för långt att åka till Göteborg där jag såg att Eragon låg. Det verkar inte ligga någon på blocket heller.
Jag är verkligen i behov av en hane då mina marsvin bara bråkar och slåss om nästan allting. Det är ännu värre när de brunstar.
Dem slänger varandra in i väggar och jag är rädd att någon tillslut kommer att slå ut en tand.

Hur lång tid tar det att sätta ihop marsvin ungefär?

• Redigerat 2022-07-07 16:46 av Wille21
UlrikaD
0

#2 "Dom slänger varandra in i väggar"
Nu är jag verkligen ingen marsvinsexpert men det låter väl ovanligt våldsamt. Hoppas nån med erfarenhet kan ge dig råd.

Wille21
0

#3: Det jag menar är att de jagar varandra in i väggarna så dem slår sig.
Ja, dem är väldigt våldsamma mot varandra.

Ljungåsen
0

#2: Definitivt ett jobbigt läge, det förstår jag. Sannolikheten för att du ska hitta en kastrerad hane på Blocket i Dalarna tror jag inte är jättehög. Tyvärr.

Du skulle möjligen kunna leta efter en vuxen hane i bra ålder (12-18 månader) och sedan ombesörja kastreringen själv, men då gäller det att det finns en duktig marsvinsveterinär i närheten, som kan utföra själva kastreringen. Jag tittade på Sveriges kaninvälfärdsförenings hemsida, och de listar ingen veterinär alls i hela Dalarna.

En kastrering kräver eftervård, som inte alltid är helt enkel, så det får man också ha i beaktande innan man ger sig på något sådant.

Min erfarenhet av hopsättning av marsvin är att det beror väldigt på vilka marsvin man har att göra med. Dina flickor låter inte jättebehändiga, så det kan nog ta ett tag. Läste du länken i #1?

Funderade vidare på om dina flickor varit hos veterinären? Den typen av riktigt jobbigt beteende som blir värre vid brunst, beror ofta på äggstockscystor. Om man kastrerar honan/honorna så brukar de bli väldigt mycket trevligare, men då är vi tillbaka till det där med att ha tillgång till en riktigt duktig marsvinsveterinär.

Värt att påpeka är att om marsvinen är veterinärvårdsförsäkrade så går en kastrering på grund av äggstockscystor på försäkringen. Vill man låta kastrera en hane bara för att så får man betala själv.

Wille21
0

#5: Okej.
Vi har en veterinär som är expert på exotiska djur som ligger bara 2 timmar härifrån så att det finns en veterinär i närheten.
Jag har ringt dem och frågat om cystor men mitt marsvin hade inga symptom på cystor så dem tyckte vi inte behövde åka in.

Men om jag köper en vuxen hane och kastrerad honom, vart ska jag ha honom under återhämtningen?
Måste jag bygga en till bur?

Ljungåsen
1

#6: Fast beteendet att de är jobbiga mot varandra, speciellt vid brunst, är ett tidigt symptom på äggstockscystor. Senare kommer uppsvälld buk och håravfall, men då har man låtit det gå alldeles för långt. Även små cystor kan producera enorma mängder hormoner, och det är hormonerna som gör dem jobbiga.

Om du skaffar en hane och låter kastrera honom så behöver han ha en egen bur under läkningen och de fyra veckor det tar för alla fertila spermier att försvinna ur systemet.

Läs gärna om eftervård efter kastrering i Eragons infohäfte, så vet du vad du i så fall har att vänta dig. Där finns detaljerade råd om eftervård.
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

Mer kortfattade instruktioner finns här.
https://www.eragons.se/om-marsvin/kastrering/

Wille21
0

#7: Jag får ringa till veterinären igen och fråga.

Hur stor bur ska hanen ha när han återhämtar sig?

Ljungåsen
0

#8: Det duger fint med en vanlig, liten gallerbur på 120×60 cm. Första dagarna vill man inte att han rör sig för mycket, så då kan man behöva spärra av en bit, men sedan är den ganska lagom.

Wille21
0

#9: Kan han vara i samma rum som de andra marsvinen eller blir dem stressade då?

Ljungåsen
0

#10: Det är jättebra om han bor i samma rum som de andra marsvinen. För allihop, men kanske mest för honom. Då känner han sig lite mindre ensam.

Wille21
0

#11: Okej, tack för alla svaren :)

Ljungåsen
0

#12: Jag hoppas det ordnar sig för dig och marsvinen, på ena eller andra sättet. Det är skitjobbigt att ha en flock som inte är i balans.