Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 401 ggr
Ellinor_ludde
0

Vad är bäst att göra?

Jag undrar en sak, det är så att mina två nya marsvinshonor på 2 år kommer från en uppföpdning där de inte har haft tid att ta upp dom, så de är inte speciellt tama. Ska jag vänta med att ta upp dom och bara prata och ge dom mat, och sedan när du lärt känna mig lite bättre, att då ta upp dom? Eller att man tar ett stadigt grepp om dom och tar upp dom i knät eller på sängen och gosar med dom, så de lär känna en på det sättet, jag vet inte vilket som är bäst? Jag pratar mycket med dom när jag är inne i rummet och försöker ge dom mat från handen, men då vågar de inte rikitgt komma fram. Men när jag tar upp dom så är de inte alls rädda utan knallar runt i kvät och pratar ^^, Men de är licksåm rädda i buren, för när jag närmar mig buren på sidan, så springer de åt ett hörn, eller springer runt hej vilt i buren. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att de ska bli lugnare när jag kommer mot buren och vill ge dom mat m.m.

paronskrutten
0

jag brukar sitta och titta på när dom äter och springer runt på golvet samtidigt som jag pratar med dom. Jag tycker att du tar upp dom så fort som möjligt, annars kan det bli värre. Klappa först i buren ett par dagar.

Helena

Abico
0

Av de marsvin jag haft så är det ingen som suttit helt stilla i buren när jag kommit för att ta upp dom. Man liksom måste kuta runt lite och göra det lite svårare för matte ;P Se bara till att vara lugn och bestämd när du tar upp dom. Försök att vänja dom vid att du sitter vid buren och grejar, dom ska inte vara rädda för dina händer och ska våga ta mat ur dom. Där är det bara mycket tålamod och ett bar gurkor som gäller ^^

Hanna 

Stormviskaren
0

många marsvin är rädda i buren men keliga när dem kommer upp. jag vet inte varför men jag vet att det är vanligt. men dem kommer bli lungarnare efter ett tag. Prata mycket med dem och ta upp dem i mellan åt korta stunder. prova olika grönsaker och försök se vad dem gillar mest ge dem det som godis. :D

Ellinor_ludde
0

Jag har gjort precis vad ni skriver :D
Jag brukar sitta vid skrivborde som står i samma höjd och precis brevid buren och göra läxorna medans jag pratar lugnt med dom och stoppar in någon god bit ibland. Gjorde det idag, och till slut så stod de lutade mot gallret och tiggde ^^,

Mossedal
0

En fråga… våra nya marsvin beter sig som ni beskriver ovan. Sitter jag brevid dem och jobbar, eller kommer med mat sitter de vid/står mot gallret. Alice kan även komma fram till luckan och söka kontakt om hon tror det är mat på G. De verkar må kanon, och snackar både med varandra och mig. De verkar dock inte vara så vana att man pratar tillbaka med dem.

Så fort man tar in handen i buren springer de undan :-( Alice (som verkar tamast) kan tänka sig att lukta på handen, och tar mat ur handen om det erbjuds… men vill ändå inte bli lyft. Väl upplyfta ligger de stilla i handen/knät och verkar må bra. Ska vi bara "ta tag" i dem bestämt, eller vad gör vi? Är rädd att göra dem illa - de är ju inte direkt kaniner :-)) som man kan ta tag i lite mer räjält. Kan jag greppa dem bestämt om ryggen, för att sedan lyfta under dem?

Eller ska vi bara "låta dem vara" tills de blir mer vana vid oss/sociala? Vill ju inte att de ska vara rädda för os, men inte heller att de ska "slippa". Man måste ju kunna ta upp dem, förutom att det är trevligt ska ju klorna klippas och djuren besiktigas. Tacksam för svar.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria