Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarbeteende
Läst 197 ggr
_Mino_
0

Marsvin som är blind?

Jag funderar lite på hur vet man om ett marsvin är blind? Vi misstänker att vår äldsta grabb inte ser lika bra som förut men hur vet man?

Uppkatten
0

Man får boka tid hos sin veterinär som kollar upp marsvinets ögon, och om det är något som går att behandla eller inte.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ljungåsen
1

Det kan vara snudd på omöjligt att på beteendet själv avgöra ifall marsvinet är blint eller seende. Marsvin har inte speciellt bra syn ens i vanliga fall, så blindhet brukar inte begränsa dem speciellt mycket. Handlar det om katarakt så kan man, i rätt ljus, se en svagt grå hinna i ögonen.

Jag har haft ett blint marsvin. Hon drabbades av juvenil katarakt när hon var ett och ett halvt, och levde sedan som helt blind tills hon var sex år, utan att bete sig det minsta annorlunda jämfört med kompisarna.

Den enda anpassning jag gjorde var att alltid prata med henne och låta henne känna lukten av mina händer innan jag plockade upp henne. På så vis blev hon aldrig rädd.

• Redigerat 2022-08-04 11:59 av Ljungåsen
_Mino_
0

Han har med tiden fått en blå hinna över ögat men inte grått, han lider inte av det (om det skulle vara något) vet att det kan vara svårt att veta med tanke på att dom ser dåligt men han har en tendens att gå in i saker ibland men han kan vara klumpig, vi pratar alltid och låter honom lukta på oss. Allt kan ju vara ett sammanträffande men han lider inte av det alls, tänkte att jag kunde fråga här för hittar inget vettigt på internet. Ska man ta honom till veterinären även om han mår bra?

Uppkatten
0

Jag tycker att du ska ringa till veterinären och fråga om det bör kollas upp. När djur får ett hornhinnesår så kan de få som en "dimmig" grå-blå-vit hinna över ögat. Om behandling sätts in i tid kan hornhinnan läka/synen räddas.

När det gäller just ögon ska man alltid försöka se till att vara ute i god tid och söka hjälp.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Vid hornhinneskador kniper djuret ofta med ögat i början, men inte alltid, är min erfarenhet.

Ljungåsen
0

Jag hade nog också velat utesluta att det är en hornhinneskada, så av den anledningen kan det vara bra att en veterinär tittar på honom. Mitt blinda marsvin fick sin katarakt diagnostiserad just för att vi sökte för en eventuell hornhinneskada (som hon också hade, bör tilläggas).

Annars så låter det mest som katarakt, just för att hinnan smugit sig på gradvis. Om du med gradvis menar över månaders tid.

I den här tråden finns bilder, både på katarakt och på andra ögonproblem.
http://www.guinealynx.info/records/viewtopic.php?p=159#159

• Redigerat 2022-08-04 12:43 av Ljungåsen
_Mino_
0

Går det på försäkring? Med gradvis menar vi månader, vi tänkte inte på det först men ju mer ögat ändrar färg blir vi ju oroliga. En av våra andra fick hö i ögat och det behandlade vi och han med blå hinnan har inte visat liknande tecken alls, inget kisande eller tecken på att han har haft ont, han är ju 4 och 1/2 ändå, åldern börjar komma in sakta på honom, därför är vi extra oroliga

Ljungåsen
0

#7: Jadå, det går på försäkringen. Både om det är en skada, eller om det inte är det. Be veterinären färga ögat, ifall hen inte vill göra det på eget initiativ. Efter en färgning så vet man om det finns en skada eller inte.

Min blinda med katarakt, som dessutom hade en hornhinneskada, knep aldrig med ögat. Jag har haft andra med skador, där det har varit väldigt mycket tydligare att det faktiskt varit en skada. Knip, svullnad, osv.

Eftersom du är orolig så skulle jag absolut boka en tid. Jag vet precis hur det känns att oroa sig, och då är varje besked en lättnad.

_Mino_
1

#8: då får vi hoppas att det inte är något, usch man får aldrig en paus känns det som men kärleken gör upp för det

Ljungåsen
0

#9: En god vän, som också har marsvin, sa till mig en gång "Att ha marsvin är en ständig källa till oro", och det tycker jag stämmer alldeles för bra. De är grymt skickliga på att spela friska, så man får vara alert precis hela tiden.

Tumhållning för att det bara är katarakt!

_Mino_
1

#10: haha jo man är ständigt på vakt.
Ska försöka få tag på veterinären där jag bor idag, har bara en veterinärklinik som tar emot marsvin nära mig, uppdaterar med mer information

Ljungåsen
0

#11: Jag hoppas du får en tid så snart som möjligt.

Ögon är en sån sak som egentligen vilken vanlig hund-och-katt-veterinär som helst kan ta sig an, men det gäller förstås att marsvin är välkomna på kliniken.

_Mino_
0

#12: jaha, det visste jag inte! Ska se vad jag kan få tag på isånnafall om inte dom marsvinskunniga har en tid snart!

Ljungåsen
0

#13: Däggdjursögon är väldigt lika, så både diagnos och behandling brukar också vara lika. Det enda man kan behöva hålla koll på själv, om man går till en vanlig veterinär, är att man inte får medicin utskriven som marsvin inte tål. Guinealynx har en bra lista över farliga mediciner.
https://www.guinealynx.info/dangerous_medications.html

Där finns också en pdf man kan skriva ut och ta med sig, ifall man känner sig osäker på veterinären.

A comprehensive medical and care guide for the care of guinea pigs.
_Mino_
1

#14: jaha, ja det var ny information! Vi har en tid på måndag, så vi får se vad som händer

Ljungåsen
0

#15: Jag håller tummarna för att det går bra allting.

_Mino_
0

#16: hoppas på det bästa. Funderar bara på, kan dom ha katarakt på båda ögonen?

Ljungåsen
0

#17: Jadå, det är nog nästan vanligare att de har det på båda ögonen. Har din pojk det?

_Mino_
0

#18: ja, det är en blå hinna över båda ögonen på honom

Ljungåsen
0

#19: Då skulle jag tro att det handlar om katarakt, men det är ändå bra att kolla upp det.

_Mino_
0

#20: jo, vi kollar ändå, han är ändå glad, även om hans ögon inte är som dom ska

Ljungåsen
0

#21: Jo, även ett blint marsvin kan ha en alldeles utmärkt livskvalitet, och det är ju faktiskt det enda som betyder någonting.

Min blinda var oerhört kompetent. Det fanns ingenting de andra gjorde som inte hon också kunde göra, och hon var vansinnigt populär bland kompisarna.

_Mino_
1

#22: ja, han har ju sina 3 honor att ta hand om, dom tycker om honom oerhört mycket, han är väldigt omtyckt av oss hemma också såklart

_Mino_
0

Ingen skada i hornhinnorna hittades

Ljungåsen
0

#24: Men det var ju jättebra! Ögonskador kan vara precis hur jobbiga som helst.

Vad sa veterinären om hinnan i ögonen? Fick han någon diagnos?

_Mino_
0

#25: jo, det var skönt. Dom sa att det är katarakt. Vilket också var skönt men det är fortfarande i tidigt stadium om man kan säga så? Detta började ju nyligen, att hinnan blev blåare.

Ljungåsen
0

#26: Jodå, visst kan man säga att katarakten är i ett tidigt stadium. Som jag har fattat det så brukar den komma smygande mer långsamt på äldre marsvin, så de hinner vänja sig gradvis vid sin försämrade syn, vilket ju är bra. Sen är det ju inte alls säkert att han blir helt blind heller, det kan ju försämras olika fort.

Min hona med juvenil katarakt gick från fullt seende till helt blind på bara några veckor, men så fort brukar inte åldersvarianten försämras. Jag har också haft en äldre herre med begynnande katarakt, och han blev sju år utan att bli blind.

_Mino_
0

#27: jo precis, det har bara gått några månader och vi märker ju att det blir värre med tiden, han är ju inte ung.

Oj, ja det är väldigt olika allstå, intressant att samma sjukdom kan vara så olika.

Är glad att han inte har ont iallafall

Ljungåsen
0

#28: Ja, det var skönt att det bara var katarakt och ingenting värre. Han kommer fungera precis som vanligt även om han blir helt blind, och det tror jag inte att han blir.

Du har inte lust att visa en bild på honom?

_Mino_
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#29: ja, han fungerar just ny alldeles utmärkt, vi anpassar oss med vissa grejer men knappt något som behövs.

Han är från tornados marsvin, absseinser. Min fina grabb

Ljungåsen
0

#30: Han är verkligen jättesöt, jag förstår att ni är glada i honom.

När mitt marsvin blev blint trodde jag att jag skulle behöva anpassa jättemycket, men i slutändan blev det knappt någonting alls. Det behövdes inte.

_Mino_
1

#31: ja, han och hans brorsa (som gick bort) var mina 2 första, sen blev det fler, man kan ju knappt stoppa sig själv.

Precis, det ända vi gör är att prata och låta honom lukta innan vi tar upp honom, knackar på vattenskålen när vi bytt vatten och möblerar inte om i buren (även om dom själva gör det)

Ljungåsen
0

#32: Det är definitivt vanebildande med marsvin. Mina första flyttade in för nästan tjugo år sedan, så de finns förstås inte kvar.

Min blinda var inte känslig för ommöblering. När hon kom till ett nytt ställe så gick hon runt ett varv och ritade en mental karta över omgivningen. Sedan visste hon precis var allting fanns.

_Mino_
0

#33: jaha! Har sett många gånger att folk sagt att man helst inte ska ommöblera om dom ser sämre men det kanske beror på marsvin från marsvin?

Hade marsvin när jag var jätteliten, dom blev sjuka och min pappa vägrade ta dom till veterinären:/ alltid älskar marsvin men väntade tills jag blev gammal nog att kunna ha egna och ta hand om dom själva, snart 5 år sedan och många år är det kvar

Ljungåsen
1

#34: Det finns en alldeles speciell plats i helvetet för vuxna som inte tar sjuka djur till veterinären, det är min bestämda uppfattning.

Jag har också läst att blinda marsvin ska ha problem med ommöblering, men det hade inte mitt. Om hon var ett undantag vet jag inte. Kanske är det så, eller så är det en myt att det skulle vara ett bekymmer.

Om det är så att du brukar möblera om, så tycker jag att du kan fortsätta med det, tills dess att han visar att han tycker att det är ett problem. Om du inte brukar möblera om så behöver du ju inte börja. Jag tror att mest trygghet kommer ur att allt är som vanligt.

_Mino_
0

#35: ja, det tycker jag också, dom var helt snuviga och vägrade äta, var ungefär 9 år tror jag, trodde det var mitt fel först också men har lärt mig mig jag inte gjorde fel utan han.

Vi brukar inte ommöblera om det inte behövs, handlar mycket om att buren går inte att ommöblera så mycket och dom trivs med hur det ser ut

Ljungåsen
0

#36: Det var definitivt inte ditt fel! Du var bara ett barn.

Brukar du inte möblera om i buren, så är det ju ett icke-problem. Bara att fortsätta som vanligt.

_Mino_
1

#37: precis, lärde mig det nu när jag var äldre!

Nä, då är det inget problem, får tacka för tipsen och det med hans ögon