Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettnyheter
Läst 63 ggr
Ljungåsen
0

Stötande videor

Det publiceras en hel del videor, där djur av olika arter "umgås" med varandra. Jag förmodar att tanken är att det ska vara gulligt, som exempelvis den här, som visar hur en hund "försvarar" ett marsvin mot en katt.

https://wamiz.co.uk/news/40764/cat-lashes-out-at-guinea-pig-dog-jumps-in-protect-his-little-friend-video

Jag blir bara beklämd. Det jag ser på videon är ett stackars ensamt marsvin (var är kompisarna?) som sitter fullständigt vettskrämd ute på golvet, utan någonting att söka skydd under. Och hen är nog precis lika rädd för hunden som för katten. Det känns som om marsvinet är placerat där som underhållning för de andra djuren. Ett vidrigt beteende av ägaren.

Marsvin har inget som helst behov av att umgås med katter eller hundar. Marsvin behöver få umgås med andra marsvin, i en trygg omgivning. De är levande, kännande djur som förtjänar att uppskattas för sin egen skull och inte degraderas till underhållning.

It is possible to have both predator and prey in the same home, but introductions have to be done slowly and carefully.
Pyttelite
0

Personligen tycker jag att youtube borde rensa upp i träsket.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Ljungåsen
0

#1: Ja, det också. Fast jag skulle bli ännu gladare om folk slutade vara elaka mot djur.

Pyttelite
0

#2: Absolut men att få många ”tittare” drar och är ett av argumenten till att lägga upp dom - sen genererar dom pengar oxå i vissa fall.

Ljungåsen
0

#3: Du har en poäng, helt klart.

Pyttelite
1

#4: Annars håller jag helt med dig om att det är olämpligt och beklämmande att se - inte alls kul!