Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendehälsa
Läst 138 ggr
Wille21
2022-08-10 11:59
0

Kastrering

På måndag ska min hane kastreras, men vad är underlag ska jag ha i buren? Just nu har jag spån.
Måste han få flytta till en ny bur tillfälligt så att han vilar? För nu när han är vid honorna står han bara där och vickar på rumpan hela tiden.

• Redigerat 2022-08-27 10:57 av Ljungåsen
Ljungåsen
2022-08-10 12:12
0

Spån kan han inte ha, det måste vara någonting som garanterat inte fastnar i såren. Fleece eller vetbed är nog det som är vanligast att använda. Sen måste man ha minutiös hygien, och plocka pluttar jätteofta. Samt byta underlag dagligen.

I Eragons infohäfte, som kan laddas ner från länken nedan, finns ett stort avsnitt om eftervård efter kastrering. Rekommenderar en genomläsning.
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

När jag lät kastrera min hane bodde han kvar bredvid kompisen.

Wille21
2022-08-10 12:38
0

#1: Om han bor kvar inne hos tjejerna kommer han att stå och brustna hela tiden som han gör nu, då kommer han ju inte vila.
Hur lång tid tar det ungefär för såret att läka?

Ljungåsen
2022-08-10 12:57
0

#2: Han kommer sannolikt vara rätt medtagen efteråt, så jag tror inte att han kommer stå vid gallret och svassa precis. Men möjligen återhämtar han sig bäst på egen hand de första dagarna. Han kan också bli fruktansvärt deprimerad av att sitta alldeles ensam, så du får försöka läsa av honom, och fatta det beslut som är bäst för just honom.

Det var ett bra tag sedan jag lät kastrera en hane, men vad jag minns läkte han förvånansvärt fort. Kanske en vecka, en och en halv?

Wille21
2022-08-10 15:45
0

#3: Ska jag mata honom som vanligt, alltså som tjejerna eller ska han ha någon speciell mat?
Brukar dem äta hö och så eller vad händer om han inte äter överhuvudtaget?

Ljungåsen
2022-08-10 15:56
0

#4: Har du läst om eftervården i Eragons infohäfte?

Dagen före skulle jag undvika alla gasbildande grönsaker (=kålväxter). På morgonen innan operationen kan han få gurka och morot, men inga andra grönsaker. Detta för att minska risken för gasbildning efter operationen.

Han kommer garanterat inte äta själv de första dagarna, så du måste stödmata med spruta direkt i munnen. Varannan, var tredje timme brukar vara lagom. Recovery Plus eller Critical Care är lämplig Stödmatningsmat. Jag brukar blanda 1 tsk pulver med 2 tsk vatten och låta det stå och svälla en stund, innan jag matar. Idealet är att han får i sig alltihop, men man kan behöva truga.

Efter matning kan man testa med att muta med enstaka grässtrån (oemotståndligt för de flesta marsvin), och har du tur kan han tänka sig att äta lite hö sedan. Ofta äter de bättre själva om man stödmatar ordentligt, är min erfarenhet.

Väg honom åtminstone en gång om dagen, och skriv upp vikten. Jag brukar väga före varje matning, för att ha ordentlig koll.

Och se till att han får ordentligt med smärtstillande under de första dagarna. Han kommer ha ont.

Wille21
2022-08-10 17:08
0

#5: Ska jag stödmata honom på natten också?

Ljungåsen
2022-08-10 17:21
0

#6: Han lär behöva matas på natten, åtminstone de första dygnen. Det kan räcka med sex timmar utan mat för att tarmrörelserna ska stanna av, och då får du ett betydligt värre problem. Det är livshotande.

Jag tycker det är bäst att stödmata rejält och ofta, för att minska den risken.

Wille21
2022-08-10 19:40
0

#7: Okej, tack för svaren :)
En fråga till bara, hur många dygn måste jag stödmata honom? När vet jag att han äter själv?

• Redigerat 2022-08-10 20:13 av Wille21
Ljungåsen
2022-08-10 21:02
0

#8: Jag skulle räkna med att behöva stödmata ofta i fem dagar till en vecka. Om han får ordentlig smärtlindring och allt går som det ska borde han vara igång då ordentligt själv, och möjligen klara sig helt utan stödmatning, eller att det räcker med en eller två gånger om dagen.

Jag brukar trappa ur stödmatningen gradvis, när jag tycker att marsvinet beter sig som sig självt. Jag matar med längre mellanrum, helt enkelt. Vågen är min bästa kompis. Håller marsvinet vikten även med färre matningar, så matar jag ännu färre gånger och fortsätter hålla koll på vikten. Till sist är man nere i en gång om dagen, och kan sen sluta helt.

Ljungåsen
2022-08-11 07:26
0

Den här kanske kan vara av intresse.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1542250/_

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Wille21
2022-08-11 08:30
0

#9: Okej, tycker du jag ska stödmata honom så fort han kommer hem eller ska jag vänta lite?

Ljungåsen
2022-08-11 08:57
0

#11: Jag skulle börja stödmata med en gång. Ofta äter de bättre själva när de stödmatas, så det blir liksom inte bättre av att avvakta.

I Eragons infohäfte finns det instruktioner för stödmatning, ifall du inte har gjort det förut.

Wille21
2022-08-11 09:27
0

#12: Jag har stödmatat råttor och en kanin en gång så jag har lite koll om stödmatning, men jag har aldrig stödmatat ett marsvin.
På Eragons står det att marsvinet inte ska gå med marsvin genom galler då marsvinet kommer att brunsta och han ska vila. Kan jag lägga en filt eller över gallret och ta bort det i några minuter på dagen eller kommer han fortfarande att stå och knorra?

• Redigerat 2022-08-11 09:32 av Wille21
Ljungåsen
2022-08-11 09:32
0

#13: Bra att du har stödmatat innan. Jag tycker marsvin är enklare att stödmata än kaniner, men det kan förstås bero på att de kaniner jag hade var ovanligt besvärliga.

En sak till. Om han aldrig blivit stödmatad, så kan det vara smart att öva innan operationen. De flesta friska marsvin brukar gilla Stödmatningsmat, och tycka det är helt okej att bli matade med spruta, så fort de har fattat hur man ska göra.

På så vis får du också en bra jämförelse mellan hur det är att mata just honom när han mår bra.

Wille21
2022-08-11 11:22
0

#14: Ja, men hur ska jag göra med bur?
Ska han få en ny bur men då kommer han inte kunna gå bredvid tjejerna och kommer kanske bli deprimerad igen?

Ljungåsen
2022-08-11 11:44
0

#15: Det där är en jättesvår fråga att svara på, för det beror så väldigt mycket på det individuella marsvinet vilket som är bäst.

Jag hade förberett båda. Alltså både hans del av stora buren och den lilla, individuella buren. Sen hade jag satt honom bredvid tjejerna, där han är van att bo, men varit beredd på att flytta honom ifall han blir för aktiv. Andra hade kanske gjort annorlunda.

Jag tycker att lite för aktiv är bättre än ledsen och deprimerad.

När jag lät kastrera min lille pojk, så bodde han bredvid kompisen (också en hane) första dygnet, men han blev så deprimerad av att vara ensam även om kompisen var alldeles bredvid att de fick flytta ihop efter ett dygn, tvärt emot alla regler. Jag städade som en galning, och han läkte jättebra.

Wille21
2022-08-11 11:58
0

#16: Okej, tack för alla svar och jag får hoppas att allt går bra :)

Ljungåsen
2022-08-11 12:33
0

#17: Jag håller tummarna för att allt går bra!

Dyker det upp frågor efteråt så vet du var jag finns.

Ljungåsen
2022-08-16 08:45
0

Jag tänker på er. Hur går det för din lille pojk?