Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketthälsa
Läst 183 ggr
VJ13
0

Hjälp Diarre!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Upptäckte ikväll att en av våra 4 honor hade diarre.
Hon känns i övrigt pigg och äter bra, vad vi kan se.
Pratade med online veterinär, som spekulerade i olika saker: för mkt utebur/gräs, c- vitaminsbrist, eller ev tandinfektion eller bakteriell infektion.

Hur som helst får vi ta henne till veterinären imorgon (fanns ingen akut som var expert på exotiska djur nu i natt tyvärr ).

Frågan är om vi ska isolera henne. Har en bur man kan dela och sätta galler mellan. Hade det en liten stund, men hon ville tugga sig igenom till de andra. Så tog bort den. Har tvättat av henne, och rensat buren helt. Men det kommer mer diarré. Tänker vore bra om hon var isolerad för att hon inte ska smeta ner de andra och resten av buren och höet med diarré igen, samtidigt har jag läst att stress kan leda till mer diarré. Vad göra? sära på henne från de andra eller inte?

• Redigerat 2022-08-27 10:56 av Ljungåsen
VJ13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0:

Ljungåsen
0

Jag skulle förmodligen sätta henne själv, det ger en bättre koll på hur just hennes bajs ser ut.

Den stora faran med diarré är uttorkning, så jag skulle dessutom stödmata med antingen Critical Care eller Recovery Plus, lite blötare blandat än vanligt.

Om diarrén beror på någonting hon ätit så hjälper stödmatning dessutom till med att få mer fibrer i tarmarna.

Bra att du planerar att ta henne till veterinären! Diarré kan vara livshotande, just pga uttorkningen.

VJ13
0

Tack för tips!
Fått tid hos vet i eftermiddag och köpte och kort Critical Care. Lite år gången. Hon var väldigt stillsam imorse, men tycker hon fått lite energi nu och försöker tugga igenom gallret till de andra.

Och för första gången är hon torr i rumpan. Hoppas hon inte blir förstoppad

Ljungåsen
0

#3: Förstoppad brukar de inte bli. Mata ofta med Stödmatningsmat, och om inte veterinären föreslår det själv så be om en vätskepuckel med B-vitamin. Den brukar göra underverk.

VJ13
0

#4: tack!
7400 kr(!) fattigare efter vetrinärbesök haha, ingen riktig diagnos, men vi stödmatat, fortf lite lite lös i magen, men är pigg och äter bra.

fråga ang ett inlägg du gjort ang askorbinsyra: 2 sockerskorn på gurka? det låter så sjukt lite, jag kan inte ens skopa upp så lite haha, blir betydligt mer än så, när jag försöker med det

Ljungåsen
0

#5: Fy sjutton så dyrt! Hoppas hon är försäkrad. Vill du dela med dig av vilka undersökningar som veterinären gjorde?

Oerhört glädjande att hon mår bättre! Där ser man tydligt vikten av att reagera fort som bara den, när någonting är fel.

Det är verkligen pyttelite askorbinsyra som ska till. Jag har min askorbinsyra i en vanlig saltströare, blandad med riskorn så att den inte klumpar ihop sig. Då är det enklare att bara få ut den lilla mängd som behövs.

Jag har två marsvin med mycket känsliga magar (ingen diagnos där heller) och de håller sig bra med en halv portion Recovery Plus om dagen. Recovery innehåller probiotika och prebiotika, vilket hjälper till att få en bra bakteriebalans i tarmarna. Samma goda bakterier finns också i Pro Fibre Rabbit, ett pelleterat kosttillskott som alla mina äter med förtjusning, precis som det är.

Fick du några kostråd av veterinären? Har man känslig mage är det klokt att undvika gasbildande grönsaker (all sorts kål, inklusive broccoli).

VJ13
0

#6: ja tack o lov försäkring!
klinisk undersökning, röntgen, blodprov, latrinprov, de gav spruta med vätska och instruktion stödmatning. väntar på provsvar

tack för alla tips!

Ljungåsen
1

#7: Det är vid sådana här tillfällen som man verkligen är tacksam över en veterinärvårdsförsäkring! Du får gärna återmata när du fått provsvaren. Det är definitivt intressant om de lyckas ställa en diagnos.

När stödmatningsperioden är över för den här gången så tipsar jag om att stoppa in den öppnade påsen i frysen. Där håller den i evigheter, bra mycket längre än datumstämpeln, och finns till hands när den behövs nästa gång.

VJ13
0

#8: Tack för tips! ska stoppa in det i frysen!

Veterinären ringde idag. Provsvar visar coccidier och koli (med reservation för stavning) i avföringen. Hon har skrivit ut Bactrim (Bactrin?) Antibiotika, som vi ska behandla henne med. Är lite kluven. Hon känns helt återställd nu. Inget löst bajs och är pigg o glad.
Hon är ledaren bland våra 4 grisar, och när hon var sjuk så var hon ganska lågmäld, men nu tar hon för sig igen och vi känner igen henne. Känns onödigt att behandla, men kanske bästa att följa veterinärens råd? Kommentar på det?

Ljungåsen
0

#9: Jag skulle absolut behandla med Bactrim. Coccidier är allvarligt, och smittsamt. Även om hon verkar må bra nu så har hon smittan i sig, och den kan bryta ut igen om hon inte behandlas.

De flesta marsvin tål Bactrim bra, men som med all antibiotika så är det klokt att även ge probiotika (Recovery Plus eller Pro Fibre Rabbit) 1-2 timmar efter varje antibiotikados. Det minskar risken för obalans i tarmarna.

VJ13
0

#10: ok tack! Då blir det så :)
har Critical Care hemma, det duger inte?

Ljungåsen
0

#11: Critical Care innehåller ingen probiotika. Det gör däremot Recovery Plus och Pro Fibre Rabbit.

När man ger antibiotika så är det just probiotika som är bra att ge.

VJ13
0

ok tack igen! då kör vi på det!

VJ13
0

#12: nu är vi igång med Bactrim behandling.
Mitt i allt har dottern fått en jätteutslag på benet. Frun som är läkare tror inte det är annat än Ringorm och vi åkte in till vårdcentralen och de tog visserligen inga prover, men var osckå säkra på att det var Ringorm. . Så nu behandlar vi dottern med det.

Kollat marsvinen, men kunde inte se direkt några utslag. Ett av dem hade något misstänkt svamp (ej bekräftat) för 4-5v sedan, hon var ny i kullen, vi behandlade med Pevaryl enl uppfödaren och det försvann

Ringde veterinären igen då vi precis varit där med diarrén, och hoppades på att jag kunde få någon svamp medicin /råd för marsvinen (då de kan vara bärare utan att visa sår?) i hopp om att undvika ytterligare besök hos veterinären, men hon ville inte skriva några recept, förrän hon undersökt alla och tagit prover. Orkar inte detta mer, vi har redan lagt absurda summor senaste veckan på veterinär, kost och antibiotika. Orkar inte mer veterinärbesök.
kommentarer? Skall de verkligen till veterinären, eller kan man sätta in behandling själv och sanera buren?. Frun är läkare, så kan eventuellt skriva ut nått receptbelagd, om det skulle behövas.

Ljungåsen
1

#14: Allt på en gång, eller något. Vad jobbigt för er. Ringorm är verkligen ett elände, framför allt saneringen. Den är jobbig på riktigt.

Marsvin kan vara symptomfria smittbärare av Ringorm, och så bryter det ut när någon blir nedsatt av någon anledning. Det kan ha varit Ringorm som ni behandlade hos hon som fick Pevaryl, men det går inte att veta.

Viktigt att tänka på är att dottern nu kan smitta marsvinen, ifall hon nu fått sin Ringorm någon annanstans ifrån.

För att vara säker på att marsvinen har Ringorm så behövs ett veterinärbesök, där man tar skrapprov som skickas på odling. Att få falskt negativt provsvar är ingen ovanlighet, speciellt inte när marsvinen inte visar några symptom.

Att behandla med receptbelagda mediciner när man inte vet exakt vad det är är ingenting jag förespråkar. Däremot så kan man alltid sanera miljön, och schamponera med svampdödande schampo. Malaseb är bäst, men kräver recept. Fungoral finns receptfritt på apoteket.

Instruktioner för schamponering och sanering i länken nedan.
https://www.eragons.se/blogg/ringorm/

Länk till Guinealynx som visar att Fungoral är ett ok schampo att använda för behandling av Ringorm. Verksamma substansen är ketokonazol.
https://www.guinealynx.info/fungus.html

A comprehensive medical and care guide for the care of guinea pigs.
VJ13
0

Tack för inputs igen. Är igång med Bactrim för coccidieerna, inne på femte dagen, tack O lov ej lös i magen än.

Fått hem Pro Fibre rabbit. Står inget på burken om annat än kaniner. Men är ok ändå?

Ringormen; får väl bita i sura äpplet igen med veterinärbesök

Ljungåsen
0

#16: Hur många dagar ska hon få Bactrim?

Definitivt ok att ge Pro Fibre Rabbit till marsvin. Alla mina får varje dag, i förebyggande syfte. De tycker det är jättegott.

Har du sett några symptom av Ringorm på något av marsvinen?