Nakenmarsvin gör succé på Instagram
De senaste veckorna många tidningar i norra Sverige publicerat nyheten om ett nakenmarsvin som gör succé på Instagram. Tyvärr är alla artiklarna låsta, så det går inte att läsa allt som skrivits, men följande går att få fram. Det handlar om ett marsvin, sannolikt från norra Sverige någonstans, som har 76000 följare på Instagram, mestadels amerikaner. Marsvinet poserar bl.a. iklädd klänning.
Varför i hela fridens dar tycker folk om att titta på djur som används som rekvisita för "skojiga" bilder? Är det ens någon som på allvar tror att marsvinet uppskattar att bli utklädd?
Usch, jag personligen har faktiskt haft täcke på en katt - när jag var utomhus med honom. Trots att han hade päls var han väldigt frusen, men skulle inte ens lägga ut bilder på honom i täcket eller tröja. För ett djur fyller en klänning ingen funktion alls, ett täcke eller eventuellt en tröja kan hjälpa ett djur som annars skulle frysa..
#1: Kläder som används för att djuret annars skulle frysa, har jag inga problem med. Då tar man ju på djuret kläderna för djurets eget bästa.
Att klä ut ett djur för att ta "gulliga" bilder är en helt annan sak. Då handlar det definitivt inte om djurets bästa längre, utan om någonting annat.
Jag har överlag väldigt svårt för folk som inte klarar av att ha sina djurs bästa i fokus.
#2: Tyvärr är det många gånger så att det är vad som avviker som gör att ett djur får följare. Skulle någon av oss som utgår från vad som är bäst för djuret så skulle vi inte komma i närheten av lika många följare. Det är helt enkelt inte lika "roligt" att titta på.
En klänning, keps, glasögon har inte djuret något utbyte av. Jag såg ett avsnitt av My cat from hell där kattägaren fick tillsägelse att sluta ta på katten klänning och ändå skickade en video till Jacson Galaxy (som håller i programmet) där katten hade klänning och såg inte felet med det.. Den klänningen begränsade även kattens möjlighet att röra sig naturligt.
#3: Folk är idioter, visst är det sorgligt?
Man skulle ju kunna önska sig att folk som följer djur på Instagram kunde fundera åtminstone litegrann på livet hos det djur de följer. Och naturligtvis att de skulle prioritera att följa djur som har ett bra liv och får utlopp för sina naturliga instinkter.
Många har ju sidor på tiktok för sina marsvin och tyvärr så är det oftast dom som inte behandlar marsvinen bra som har mest följare, en tjej har bara ett marsvin som ex, många följare och trots att folk säger till skaffar hon ingen kompis
#5: Hur kommer det sig att det är så, tror du? Varför följer folk hellre marsvin som inte har det bra?
#6: jag vet faktiskt inte, kan handla om att folk inte vet och tycker det är gulligt. Hopp om att dom ska ändra sig om dom får fler följare? Inte för jag förstår det logiken. Eller så handlar det helt enkelt om att dom behandlar också sina grisar på det sättet och det är ju roligare att följa folk som håller med en än folk som sprider kunskap om att dom gör fel
#7: Jag hoppas och tror att det åtminstone delvis handlar om okunskap. Bekymret då landar i hur man upplyser folk, som hellre tittar på utklädda djur än sådana som blir väl omhändertagna. Jag har ingen aning.
Och delvis så tror jag att det är en inställningsfråga. Att folk liksom glömmer bort att djur är levande, kännande varelser därför att de så ofta används som underhållning.
Sorgligt och frustrerande är det oavsett.
#8: ja, jag försöker alltid informera folk, många lyssnar och förstår helt ärligt inte att dom gör fel och ändrar det dom gör men har tyvärr stött på människor som vägrar lyssna och anser att dom gör bra saker för sina djur
#9: Det är jättebra! Ju fler duktiga som informerar om hur marsvin ska skötas, desto bättre. Sen finns det tyvärr idioter som vägrar lyssna, det kommer man inte ifrån.