Marsvin och kanin i samma hem
Då jag går i tankarna att skaffa kanin så vill jag höra era tankar hur ni tänker kring detta. Givetvis ska jag inte ha kanin och marsvin tillsammans i samma bur, de kommer vara i olika burar med mycket långt avstånd emellan dem.
Men tror ni det hde funkat? Kaninerna ska isåfall bo utomhus och marsvinen bor inne, så dem kommer inte vara nära vandra. Om jag varit med marsvinen och ska vara med kaninerna kommer jag såklart tvätta händerna så ingen bakterier kommer spridas mellan dem.
Vad tror ni skulle det funkat eller?
Ida Adler
#0: Det viktiga är att skydda marsvinen från kaninerna. Dels gällande skaderisken, vilket man ju lätt löser genom att inte låta dem träffas, men det handlar också om att minska risken för smitta.
Risken för att kaninerna smittar marsvinen alltså, tvärtom finns ingen större risk. Jag tänker då i första hand på Bordetella och E cuniculi. Detaljer finns i länken nedan.
https://www.eragons.se/om-marsvin/marsvin-i-flock/
I ditt speciella fall, med marsvinen inomhus och kaninerna utomhus, kommer man långt genom att tvätta sig och byta kläder efter att man hanterat kaninerna, eller deras miljö. Det som kan bli svårare är att få till en säker utomhusmiljö för marsvinen sommartid.
Marsvinen kan inte beta på gräs där kaninerna har varit, och inte heller på gräs där du gått med skor på ställen där kaninerna varit. Det är förstås görbart, men kräver en genomtänkt planering.
Om du istället väljer att hålla marsvinen inomhus jämt och istället plocka in gräs till dem, så måste du veta att gräset du plockar inte har kommit i kontakt med kaninerna (eller dina möjligen smittade skor). Plus att du behöver säkerställa att marsvinen får i sig det D-vitamin de förlorar genom att missa utevistelsen.
#1: Tack för bra svar och informativt, jag får tänka igenom detta och ser hur det kan funka så ingen kommer till skada.
Ida Adler
#2: Jag har haft marsvin och kanin samtidigt, och det krävs väldigt mycket mer åtgärder än man tror för att säkerställa att marsvinen inte utsätts för en större risk, än den de skulle varit utsatta för i ett hem utan kaniner. Speciellt utevistelsen var en utmaning att få till på ett säkert sätt.
Jag känner mig rätt övertygad om att de flesta som har båda djurslagen slarvar med den saken, antingen på grund av okunskap, eller för att man helt enkelt inte orkar med. Det tycker inte jag är okej.