Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: nyheter
Läst 70 ggr
Ljungåsen
3

Omplaceringshem varnar för överskott av marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sandefjord Zoo omplassering är enligt egen uppgift den enda omplaceringsorganisationen i Norge som är enbart inriktad på marsvin. De meddelar nu att antalet marsvin som behöver omplaceras har ökat explosionsartat, den senaste tiden. Kan man gissa att det handlar om Corona-marsvin? Alltså djur som skaffats nu under pandemin, men som inte längre är önskvärda nu när pandemin är över. Man skulle kunna önska sig att djurinförskaffande var ett mer genomtänkt beslut.

Omplaceringsorganisationen ger ett antal goda råd.

• Vill du ha marsvin? Skaffa omplaceringsmarsvin.
  • Ge inte bort djur i present. Många av de djur som kommer in till omplaceringen har varit just presenter

https://www.sb.no/tine-blir-nedringt-av-folk-som-vil-kvitte-seg-med-marsvin-antallet-har-eksplodert-under-pandemien/s/5-73-1547579
https://sv-se.facebook.com/sandefjordzoo
https://www.instagram.com/sandefjordzooomplassering/

Bild från pixabay.

– Noen sier de vil sette ut marsvinet i skogen hvis jeg ikke tar det imot, sier Tine Sollund.
[Rose-girl]
3

Tyvärr en fruktansvärt tråkig baksida av att det är alldeles för enkelt att skaffa djur idag (tänker smådjur, gnagare, kaniner, fiskar..) Att det säljs djur i affärer gör att det inte ens innebär en extra biltur/busstur för att köpa djur.

Ljungåsen
3

#1: Ja, precis. Jag vill ha ett förbud mot försäljning av djur i butik. Om hund- och kattägare klarar av att skaffa sina djur på annat sätt, så visst borde vi smådjursägare klara av samma sak?

I väntan på förbudet bojkottar jag alla butiker som säljer levande smådjur.

[Rose-girl]
1

#2 Ja, en gång när jag väntade på bussen var det två i busskön som hade köpt en bur som jag då med ögonmått uppskattade till ca 100x50 cm (nu när jag jämför med mina burar på 120x60 cm tror jag att den var mindre) och en transportbur. Jag frågade lite försynt om det var kanin eller marsvin och fick svaret att det var två marsvin. Dessa ska alltså bo i den lilla buren i hela sina liv förmodligen.
Det gjorde ont i hjärtat på mig att de inte ens tagit sig funderaren att åka med buren och göra den iordning innan de köpte marsvinen i djuraffären..

• Redigerat 2022-09-09 15:24 av [Rose-girl]
Ljungåsen
3

#3: 100×50 cm är verkligen en ynkligt liten bur, även om den är fullt laglig för tre (!) marsvin. Att det är stört omöjligt att få marsvinen att trivas och må bra på den lilla ytan är en helt annan sak.

Som jämförelse bor mitt marsvinspar på 180×70 cm, och min kvartett på 240×75 cm.

Ett av bekymren med zooaffärer är att de inbjuder till snabba, dåligt genomtänkta beslut, och då blir det illa.

[Rose-girl]
0

#4 Ja, och som sagt när jag jämför med mina burar så är jag osäker om den ens var 100x50(!)

Det är ju så att lagligt är inte alltid samma sak som lämpligt, därför som jag aldrig köper djur av folk som försöker locka med enkla köp (inga frågor) eller lägsta priset, utan väljer den som jag kan ha en dialog med innan köpet.

Ljungåsen
1

#5: Lagligt är definitivt inte alltid samma sak som lämpligt. Däremot kan man vara rätt säker på att olagligt är samma sak som olämpligt.

Mina marsvin är omplaceringar allihop.