Han ogillar grönsaker :S - gurka
Hejsan.
Igår (julafton) fick jag ett marsvin. Han är rädd, ligger BARA i huset eller under höet. När jag tar upp honom pratar han lite med mej och sånt mysigt. Men han verkar så rädd på nått sätt..
Jag försökte locka honom med gurka :D Tänkte lixom..de måste ju vara lockande? Men nejdå..de låg bara där, inte enns tittat på det.
Jag tog honom i knäet o öppna munnen så han iaf fick känna smaken av gurkan xD Men han tugga bara några ggr och brydde sej inte sen..
Kan det vara som han är ny och misstänksam mot allt? Kommer de bli bättre sen? Han känner sej tryggare hos mej och vågar titta sej omkring..de gör han inte i buren. Hur kan man göra buren mer trygg för honom fast han endå ska få kontakt med omvärlden?
Hjäälp. :S
(Jag vet att marsvin ska vara två)

Det är väl inte konstigt att han är rädd! Att ha kommit till ett helt nytt ställe, med helt nya dofter osv. är ju skrämmande. Om du bara hade blivit tagen från ditt hem och satt i ett rum där du aldrig hade varit, klart att du hade varit rädd?
Det går över med tiden som han vänjer sig vid dig, familjen och huset. Viktigt är att han alltid har hus (som han kan gömma sig i) och hö. Låt honom vänja sig i sin egen takt och tvinga honom framförallt inte till saker och ting. Lägg mat i huset, och nyttig, bra mat: persilja, broccoli osv. Gurka kan han få som godis ibland. Jag tror inte det är så att han inte gillar gurka utan att han är försiktig och rädd.
Marsvin är ju bytesdjur och ett ensamt marsvin är oroligt. Framförallt när de kommer till nya miljöer, då är de absolut extra oroliga och försiktiga. De måste känna sig trygga för att äta, sova osv. för de vet ju inte vad som kan dyka upp och skrämma dem, alltså måste de alltid vara beredda på att skydda sig (springa och gömma sig i marsvins fall).
Något som är jätteviktigt är att han får en kompis. Marsvin mår absolut inte bra om de lever ensamma. Dessutom är det lättare att få honom att vänja sig, vara lugn, bli tamare och må bra ifall han bor med andra marsvin. Så köp en kompis till honom :)
Förresten, han är jättesöt! ^^,
/Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Äter han inte några grönsaker alls? Vitkål, paprika, persilja?
Han måste få andra grönsaker varje dag, gruka räcker inte för att täcka ett marsvins c-vitamin behov.
Var kommer han ifrån? Uppfödare? Djuraffär? Privat person?
Djuraffär var min första tanke….. eftersom de marsvinen ofta inte fått grönsaker innan och därmed måste vänja sig vid att äta det + att han är såld ensam….:/
Är han från en uppfödare, kan du höra med den vad han är van att få för grönsaker.
Hoppas du skaffar dig en kompis till honom snart!=)
Vet du hur hans föräldrar var? Framåt, rädda, nyfikna, tilbakadragna?
Vet man hur föräldrarna var i humöret, så ökar chansen oerhört att man får ett trevligt marsvin.
Hur ser ditt hus ut?
Jag rekommenderar att man har en planka som "hus" till marsvinen, då har de full sikt ut och kan se vad som händer.
Har man ett hus med 4 väggar och en lite öppning, så blir marsvinen oftast väldigt skygga i buren och springer och gömmer sig när man närmar. Men sen när de väl kommer ut är de hur lugna som helst.
Ta ut och gosa mycket med honom, så han känner sig tygg med dig och så han blir handtam.
Jag förstår oxå att han är rädd!
Han är från djuraffär, grossistuppfödd och allt sånt som ni tycker är negativt xD Men han ÄR otroligt söt, df jag ville ha honom.
Jag ska försöka hitta en kompis till honom helt ärligt. Måste först förklara hela den biten för pappa och dessutom har alla affärer stängt idag. och där han kom ifrån (jag jobbar där) så fanns det inga andra virvelmarsvin kvar. Vill ha en virvelkompis till honom. Ska sätta in något plankliknande som #2 sa :) Jag tog bort huset då han har isolerat sej där inne och han är redan ute och ser sej omkring och äter, han har tom smakar på gurkbiten på riktigt nu.
Han har ätit nu non-stop, men inte konstigt, han va utan mat igår för han inte vågade gå ut. Vattenflaskan har han oxå hittat.
Klart jag vet att dom behöver mer än gurka, men tog gurka just för att de är mer som "godis". Måste vänja hans mage vid grönsaker oxå då han inte fått sånt innan , df lassar jag inte in sånt nu dom första dagarna, lite i taget är bäst.
Jag va nog för snabb med att skriva xD Får avvakta nån dag och se sen om han känner sej tryggare. Han lyssnar iaf när han pratar med honom o känner sej trygg av de :) Han är så söt!

Grattis Malin till ditt nya marsvin!! Vad roligt :) Han är jäätte söt, lilla Kozzan :) Kan tillägga på #1, detta med hus kan du skippa första veckan, annars isolerar han sig där och vill inte komma ut, då blir han väldigt skygg. Gos med honom korta stunder ofta, prata lugnt o behagligt med honom, rör dig inte för hastigt i hans närhet, (inte hoppa upp brevid buren helt plötsligt elr ngt sådant, menade jag då) och när du tar upp honom, kom helst med händerna från sidan. Kommer du uppifrån blir dom oftast rädda o springer iväg i raceerfart :P
Du har fått jätte bra svar ovan så ta åt dig av det :) Ännu en gång, Grattis till ditt nya marsvin och familjemedlem! :D Lycka till med honom, och undrar du ngt, eller vill dela med dig av ngt, så e de bara o skriva här i forumet :)
Tack Bella! :D:D
Jag tror oxå de om hus..bätte utan kanske så han vänjer sej vid omgivningen o inte bara ligger o trycker.. de går ju redan mycket bättre :D Men gurkan rör han inte längre? Men han äter iaf pellets och hö :) Ska ta hem morötter från stallet och se om han gillar de.
Jag smyger omkring i mitt rum nuförtiden för o inte skrämmas xD haha! hamstrarna kollar lite konstigt på mej :P
Jag kommer från sidan precis som du säger :) Ibland lyfter jag inte enns honom utan bara sitter o klappar :) Han är tusen ggr tryggare när jag e i närheten, känns skönt iaf!
Tack för alla tips :)
Jag tycker det är väldigt nonchalant av dig att köpa ett grossituppfött marsvin, med tanke på att du verkar väl medveten om vad det är man stödjer och hur illa det kan gå för ditt marsvin=(
Tänk på ditt marsvins stackars mamma, som förmodligen får 5 kullar/år och dör säkert väldigt tidig död, pga. att kroppen är helt utsliten!
Eller du blundar för detta? Bara för att det inte händer i din närhet?
Tänk sen på alla sjukdomar som ev. kan ligga i ditt marsvins gener?
Tänker du då att detta "händer inte mig"?
Bara för att dett djur är fint/gulligt/sött betyder inte det att man "gör rätt" genom att köpa det, utan det innebär att fler marsvin kommer bli lidande!
Tur att du är väldigt försiktig med grönsakerna nu i början, då det kan skapa problem för ditt marsvin om du ger för mycket.
Men shit :S påhopp!
Jo jag vet att de kan skapa problem för lilla magen :)
#4 Man ska absolut inte skippa att ha hus/gömställe till sitt marsvin den första tiden. Tvärt om tycker jag, om man vill vara utan hus och istället ha en stor hötuss som gömställe, så ska man ha det först när marsvinet känner sig tryggt.
Att de isolerar sig bara för de har ett gömställe stämmer inte. Marsvin är bytes djur och har rätt till att gömma sig! (Även enligt lag).
#7 Det är inte menat som påhopp, jag vill bara veta hur du tänker i de frågorna och hur du ställer dig till dem.
Tycker inte att starlights hoppade på dig nu, men jag förstår dig också, PixelMollan, du kan behålla din lilla gris, men köp en kompis från uppfödare eller en omplacering åt honom.
Helena
En stor höhög har han faktiskt att gömma sig i om de skulle bli akut. Det har gått ett dygn och nu är han mycket mer frammåt utan hus och äter faktiskt sin mat och dricker sitt vatten.
Rätten till att gömma sig har han i höhögen då han inte syns där under alls. Han kan titta ut och äta samtidigt, men i huset satt han hela dygnet utan att så mycket som enns titta ut. Jag ser inte att jag bryter mot lagen då han har hö att gömma sej i?
Jag har skrivit att jag ska köpa en kompis till honom . Räcker itne de? Eller måste ni bestämma åt mej var jag ska köpa nånstans. Det är väl endå mitt val?
#11 Nädå, du bryter inte mot lagen=)
Men som sagt ett fast gömställe är bättre, då man (troligen) inte kan hålla koll hela tiden så där är en tillräckligt stor hög med hö att gömma sig i.
#12 Självklart är det ditt val. Men bara för att någon säger vad den tycker behöver du inte vara otrevlig.
Men eftersom du redan köpt ett grossituppfött marsvin och funderar på ett till, så kan du väl svara på hur du ställer dig i de frågorna jag ställde?
För du måste ju (förhoppningsvis!) ha tänkt igenom dem noga, och då finns det väl inget att dölja? (För det känns som du undviker att svar på dem)
Men ska du stödja en grossist igen? Lägg av nu, du är inte seriös om du köper ett till från en grossist. Det är ditt val, och du gör som du vill, menmen..
Helena
#16 Jag har väl inte sagt att han har lite hö?
Jag sa bara att det är bättre med ett fast gömställe, då man (troligen) inte är hemma dygnet runt och kan fylla på så det är en stor hög hela tiden.
Han var inte så stor=S Han är inte så gammal va?
Jag döljer absolut ingenting. och jag är inte otrevlig mot någon (:D).
Anledningen till att jag inte svarade var för att jag inte vill ta diskusionen. Det handlade här om att han var otrygg. Inget annat.
Men nu är de snarare så att jag itne har lust att ta diskusionen eftersom jag är så oseriös i mina djur. Jag har inte sagt att jag SKA köpa från djuraffär.
Men du har heller inte sagt att du inte ska, eller hur? När jag får ett snäsigt svar ifrån dig av ett tips känns du inte så seriös. Tips ska man ta till sig och anpassa efter sig själv, jag kommer inte anmäla dig om du köper ett grossistuppfött djur precis ;)
Helena
#18 Jag har inte sagt att du är oseriös.
Kan du inte pm:a mig då?
Men vill du inte svara, så verkar du inte vidare seriös i mina ögon.
Vilket tips har jag snäst av dej på?
Att du skulle köpa från en uppfödare eller omplaceringshem.
Helena
#19 "Där han kom ifrån (jag jobbar där) så fanns det inga andra virvelmarsvin kvar. Vill ha en virvelkompis till honom."
Tycker det tyder väldigt mycket på att man ska köpa ett till grossistuppfött marsvin? Eftersom affären uppenbarligen köper in det.=/
"du kan behålla din lilla gris, men köp en kompis från uppfödare eller en omplacering åt honom"?
men köp-finns inga andra alternativ typ. lät som en order så som jag läste de..
men vf måste jag svara på de frågorna egentligen? måste jag bli accepterad på nått sätt eller vad e de frågan om? *fattar ingenting*
Sa så för att folk sagt att jag skulle köpa två direkt, df jag köpte ett. en förklaring lixom..
#24 Jag vill veta hur du tänker i de frågorna? Tänkte du inte på konsekvenserna för andra marsvin eller bryr dig inte?
För du tycker tydligen att det är okej att stödja en grossituppfödning och där med göra så att fler marsvin far illa.
Det finns inte så mycket att göra åt sånt tyvärr. Köpte honom för att han är så otroligt söt, kärlek lixom. Aldrig sett ett så sött marsvin hos nån uppfödare.
#27 Till att börja med, så kan man sluta att köpa djur som är grossituppfödda, bara det är ett stort steg i rätt riktning.
Hur många uppfödare har du varit i kontakt med då? Och varit hemma hos och kollat?
Verkar som du tycker att det är helt okej att göra andra illa, så länge som du får det du vill.
VAFAN ÄR DETTA FÖR PÅHOPP ASSÅ?? Så jävla trött på de nu! Bara lägg ner, de är så sjukt tråkigt att försöka vara här inne och få små tips om de man frågar om!
#29 Har absolut inte skrivit något påhopp i #28!
Om du menar att "Verkar som du tycker att det är helt okej att göra andra illa, så länge som du får det du vill."
Var ett påhopp, så var det mer ett konstaterande, med tanke på att du visste om vad du gjorde när du köpte ett grossituppfött marsvin.
Om du inte menar att hoppa på nån så välj dina ord nogrannare herregud. Bad om några simpla tips, ingen jävla grillning för att jag köpt ett marsvin från en djuraffär.
#29 måste hålla med om att vissa komentarer du fått är lite väl onödiga som tex #28 sista stycket. Men eftersom det är ett disskutionsforum med människor som verkligen är intresserade och vill marsvinens bästa så ifråga sätt oftast saker som inte är lika bra för djurens välmående. Jag själv blev fick många komentarer om att jag var otrevlig för att jag tycker det var fel att avliva friska marsvin pga pengabrist, men vissa saker måste få disskutera även om det inte är så trevligt alltid.
#31 "Han är från djuraffär, grossistuppfödd och allt sånt som ni tycker är negativt xD"
När du själv skriver ut det, och verkar väldigt stolt över det, så är det väl inte konstigt att man reagerar? och undrar?
Jag tycker jag valde mina ord noggrant, då jag verkligen fick den uppfattningen av dig och ditt inlägg.
Tål du inte att man inte tycker som du, så kan du ju be de i djuraffären som sålt honom till dig om deras tips!
Klart som fan man ska diskutera i ett forum, de är inte de jag säger. Men man kan välja sina ord, man kan hålla sej till ämnet.
Punkt slut. Tack för svaren som rörde ÄMNET!
#34 Det var ju du själv som tog upp att ditt marsvin kom från djuraffär/grossit, ingen annan.
(är inte stolt över att han är från en djuraffär, du har isåfall uppfattat de fel, jag skojjade till de ja för att jag inte ville få en massa skit. men de funka inte, de fick man endå. Skrev de för att få de sagt så att ni inte skulle tjata om de sen)
#36 Mmm det är verkligen skit skoj när djur far illa=(
Man kan inte begära att ens tråd ska följa rubriken exakt, när man diskuterar går det som "grenar" , som gränsar från ämnet.
Dom flesta här på forumet har haft många marsvin och är väldigt kunniga. Ordval och sånt kunde korrigeras ibland, men ibland spårar det ur. Själv har jag haft både hanar och honor, omplaceringar, djuraffärsmarsvin och uppfödarmarsvin, har varit med om skygghet och annat, men det har ordnat sig.
Helena
#34 nej men det jag menade var bara att vissa saker upprör folk, och du är ju medveten om att detta ämne om grossistdjur gör det så då kanske man ska tänka på det när man skriver och försöka välja ord efter det. Och jag menar absolut inget otrevligt med det jag skriver så läs det inte så.
Nä men har jag inte uttryckt många ggr att jag inte vill diskutera andra saker? ENDÅ håller ni på och ska fortsätta.
Ja, starlights, jag är en djurplågare. Lås in mej. Nöjd? Lägg nu av!
Din hane kommer vara skygg i början men du kan arbeta upp ett förtoende. antagligen har han bara inte hanterats så bra pga att han e grosisituppfödd. visst är de helt fel att föda upp djuren så och jag e helt emot det. men man kan inte trycka ner på djuret för det. fast djuret är uppfött på fel sätt behöver de ändå kärlek och någon som tar hand om de. du bör låta din lilla hane vara i 2-3 dar bara kolla till honnom o ge honnom lite mat. sen kan du börja ta upp honnom korta stunder. inte för mycket då tröttnar han. du käner själv på honnom hur länge du kan ha honnom uppe. sen e det bara att jobba på att få en så bra relation som möjligt.
(det där med grosit uppfödningen som jag skrev nu. är inte menat åt någon speciell så INGEN tar åt sig av det.)
:O Låta honom vara i två-tre dar? Skulle jag aldrig göra, det gör honom bara mer otrygg med dig.
Helena
#40 Sluta nu att sätta ord i min mun! Jag har varken sagt att du är oseriös eller djurplågare!!!
Men som sagt, gå och fråga de i djuraffären om råd istället.
De tycker nog som du och har förmodligen samma djursyn, då de köper in djur från grossister.
Tycker du inte det är okej att folk inte tycker samma som dig och inte bara sitter och håller med dig i frågor, så ska du nog inte vara medlem på forum, utan på fanclubs.
#41 Tack för ett bra svar! :)
Sen han och några andra marsvin kom till affären så har vi jobbat med den "sociala sidan"(kallas de så?). Mycket kel och sånt. Gäller alla djur där. Så tam är han :) Han verkar ha lugnat sej mycket och ligger faktiskt o halvsover brevid matskålen just nu. Känns skönt. Jag oroade mej lite för tidigt bara och var för snabb med att skriva denna tråden. Man vill ju att enns djur ska ha de bästa.
#42 Att låta djuren vara i några dagar efter dom kommit hem kan i vissa fall faktiskt vara bra. Endel djur är mer eller mindre panikslagna och bör då lämnas i fred så att dom får chans att andas ut och ta in lukter och allt det nya. Medans endel djur nog mår bra om man tar upp dom nån gång dom första dagarna också, förutsatt att dom är vana vid människor och förstår att dom är trygga där.
Jag har haft 11 marsvin, ingen av dom har jag väntat mer än ett par timmar med, just för att dom ska vänja sig vid min röst och lukt. Jag menar inte att man ska bolla med dom, men man kan sträcka in handen och klappa lite och prata med den nya. I princip nyfödda bebbar hade jag uppe ett knappt dygn efter födelsen, dom är dom gulligaste marsvinen jg har träffat. Visserligen individuellt, men man kan inte säga att man Ska låta dom vara flera dagar.
Helena
#43 men gud. Du skriver ju att jag verkar vilja att djur far illa och att jag tycker de e skoj med djur som far ille. i mina ögon är det djurplågare som tycker sånt. så är jag enligt dej en djurplågare då kan man ju undra.
Vf är jag inte välkommen att fråga om råd här bara för att jag köpt från djuraffären? Jag är inte för grossister.
Du får tycka vad du vill. Men ingen blir glad av att bli uppfattad som en som tycker om när djur far illa och allt va du skrivit nu som jag uppfattar negativt.
Dom flesta här inne började nog med djuraffärsgrisar, det är inget fel med det, men nu när du är medveten om det tycker jag att det är fel.
Helena
#47 Jag vet ju inte om du VILL. Men när man vet att djur far illa pga. riktigt oseriös avel hos grossister, och sen går och köper ett marsvin som kommer ifrån en….. så vet jag inte riktigt vad man ska tro om en sådan person=/
Har inte sagt att du tycker det är skoj när djur far illa i heller.
Men du försökte "skoja" till det att ditt marsvin kom från grossit….. själv tycker jag inte det är något att skoja om!
#48 Ja, precis det är det som är det värsta, att hon var fullt medveten om vad grossitdjur innebär.
Visst tycker jag att det är hemskt när folk inte tar reda på mer om sina djur också, men de brukar i alla fall inte göra om misstaget när de fått reda på hur det ligger till.
42# du brukar ofta hoppa på vad jag säger :S Jag är bara 14 visst kag kan inte veta allt. men detta vet jag att jag har rätt så rätt om eftersom att man ska inte stressa upp djuren i onödan. man får gärna vara i rummet och sitta o prata med djuret och sånt och sträcka in handen är inget fel bara man inte stressar upp djuret. jag menar att man inte ska ta upp djuret hela tiden i början som man gärna vill göra. sen tycker jag att du bör ta reda på lite mer innan du hoppas på folk. vill inte vara otrevlig men det händer väldigt oftaatt du hoppar på folk om allt mörjligt utan anledning. så mitt tips är att du tänker efter innan du skriver Helena. MVH Anna
#50. Jag säger bara mina åsikter, ta till dig dom eller låt bli, men du utryckte dig konstigt genom att säga "låt dom vara i två-tre dar", tyckte det lät lite väl försiktigt..
Helena
51# nej jag e bara rädd om djuren. skai nte gemföra mig med massa andra nu. men jag är en sån person som tar reda på jävligt mycket om den djurart jag skaffar innan jag skaffar den och under tiden jag har den. jag kan väldigt mycket om marsvin. MEN jag kan inte ALLT! och det borde du lära dig att du inte heller gör. jag tara inte åt mig av saker jag vet är FEL.
Förlåt att jag bråkar. men du Helena vill du fortsätta denna diskution PMa mig och låt inte andra behöva stå ut med detta.
Någon som vill ta bort hela tråden? inte bara låsa, TA BORT. allting har spårat ut helt och jag har fått svar så jag en nöjd. tack för mej.
#53, jag tror inte man kan tabort trådar utan bra låsa
jo det kan man.
man kan ta bort dom, men dom försvinner inte ur systemet, Medarbetare och sajtvärdar kan se
Helena
Varför ta bort den? Kan ju lika bra bara låsa den….
jag vet. men andra kan inte se onödiga trådar och onödigt tjafs!
#58 Tråden är väl inte onödig, tycker det har sagts en del bra saker här om bl.a. marsvinets första dygn i nya hemmet och om grossituppfödningar.
Jag har absolut inget att dölja och står för det jag skrivit, så för mig kan den gärna vara kvar för, så andra kan läsa den.
Tycker också gärna att tråden inte ska tas bort, det finns en hel del fakta som inte jag har lust att skriva igen.
Helena

Tycker det här var en ganska intressant tråd :) Så den borde finnas kvar tycker jag.
Ja låt den va kvar så kan alla få en negativ bild av mej..känns kul..
Men du har ju bara skrivit dina åsikter, du kan ju inte ändra dom nu, eller vill du ändra nåt du har skrivit innan?
Helena
Ni verkar ju tro att jag inte bryr mej om nånting bara jag får min vilja fram eller va de va starlights skrev.
Jag vill inte ändra nått, men kul o ha kvar en tråd där det är en massa tjafs.
Det är inte bara en massa tjafs
Helena

Alla djuraffärs marsvin är inte från grossister
Nej, men många, och hennes var faktiskt från en grossist, vidar_valkyria
Helena

#7 ok..

Shit my god!! Denna tråd har spårat ur helt som Malin (pixelmollan) säger. Enligt min åsikt tycker jag att du, starlights kan lugna ner dig litegrann! Detta du skriver om grossistuppfödning, att man inte ska köpa ifrån djuraffär osv, men snälla nån, det kan väl för h*lv*te inte du bestämma? Malin har sin fulla rätt o köpa djur ifrån en djuraffär om hon vill det, det bestämmer verkligen inte du. Tycker att detta e påhopp mot Malin och att SAJTVÄRDEN kan låsa denna tråd, för det har spårat ur totalt. Malin: Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor, och det jag skrev i #4 stämmer nog inte alltid, att du kan fråga saker i forumet för det finns vissa här som hoppar på en. Det finns det iofs överallt, men du kan vända dig till mig, eller till ngn uppfödare via privat mejl istället så du slipper denna skit.
#69 Vissa mig var jag skrivit till någon att de inte får köpa ifrån djuraffär.
Det enda jag skrivit om att man inte ska köpa ifrån djuraffärer/grossister är:
"Till att börja med, så kan man sluta att köpa djur som är grossituppfödda, bara det är ett stort steg i rätt riktning."
Vilket var ett svar till Pixelmollan när hon sa att man inte kunde göra något åt att grossistuppfödningar fanns och att djuren far illa.
Har aldrig skrivit att ingen får göra något, och minst av allt att de ska tycka som jag! och göra som jag!
Förstår inte var all dessa falska anklagelser kommer ifrån.
#69 Läs Pixelmollans #12 och sen mitt svar #14, till och med där skriver jag att det är hennes val var hon köper sina marsvin.
Så kom inte med falska anklagelser och hitta på massor, vissa då bevis för det du säger.

#71 Jag har läst hela tråden och jag blir mer o mer förbannad på dig. Jag har INTE hittat på, jag har LÄST tråden. Shit alltså! Orkar inte me dig o detta, vill inte slösa min tid på det. Lycka till med ditt gnäll om detta, jag orkar inte lyssna. Bye.
#72 Jag har också läst hela tråden igen, och vill veta i vilket inlägg jag skriver det du säger i #69.
Det kan väl inte vara så svårt att hänvisa var det står?
Jag förstår på allvar inte vad det är för något att bli så förbannad över, att man inte är överrens? för att man tycker olika?
Alla har inte samma åsikter som dig och mig, och jag tycker faktiskt man ska respektera det genom att låta dem säga sitt, lika mycket som du och jag får säga vad vi tycker.

**Den negativa bilden la du själv grund för redan i första inlägget och fortsättningen i tråden har ju definitivt inte gjort den bättre!
Hur man med gott samvete kan stödja grossistuppfödning kan jag inte förstå hur mycket jag än försöker.
Stöjda personer som har hanar och honor konstant gåendes ihop, som inte ger dem näringsriktig mat, inte veta om/bry sig om inavel, sjukdomar och temperament, inte ha koll på när ungarna föds och därmed inte heller ha koll på när ungarna är tillräckligt gamla för att flyttas från sin mamma.
Att man gör det misstaget när man inte känner till bakgrunden-ok, men göra det fast man känner till det och därefter överväga att stödja det igen!
Jösses!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Har ett tips om att tämja marsvinet. Det är när man har den i knäet så ska man ge den gottis, så han fattar att det är positivt att vara i knäet. Och det andra är att man inte ska ALLTID ta upp marsvinet när den är i buren, utan klappa den ibland. Så den inte tror "Jaha, nu ska jag bli gosad igen".
Lycka till med grisen!
P.S Min kusin hade ett marsvin från en djuraffär, han åt inte på tre dar när han hade kommit hem, men han var roligt och jättegulligt marsvin!
#74 jag har itne sagt att jag är för grossister eller någonting. herregud!!!! ETT ENDA djur kan inte sätta stopp för HELA SVERIGES grossister.

**Nej, det är helt rätt, ett enda djur kan inte sätta stopp för alla Sveriges grossister MEN om alla som köper djur resonerar som du gör så kommer det aldrig att bli någon ändring!
Du säger att du inte är för grossister ÄNDÅ så stödjer du dem!? Helt ofattbart. Stödjer man någonting så accepterar man ju det och för mig är allt som har med grossistuppfödning att göra helt oacceptabelt.
Vet du egentligen hur djur hos grossister har det?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
var är alla Medarbetare!!!??

#78 undrar också detsamma 
undrar oxå vart alla Medarbetare är nånstans..
Hanna är och åker skidor iaf, resten vet jag ej..
Helena

Jag undrar vart sajtvärden är. Hon är den enda vuxna som bestämmer över denna sajten.. Tycker att det behövs mer vuxna Medarbetare så att det kanske kan bli mer ordning o reda här.
Dreamiz då?
Helena
hejsan, såg denna tråden först nu, tycker att det är en väldigt het diskution i tråden, men som vissa säger i den, så är det bra fakta så härmed låser jag denna tråd på begäran av trådskaparen.
//StormmillaGirl - Medarbetare på marsvin.ifokus