Annons:
Etiketterskötselhälsaartikel
Läst 76 ggr
Ljungåsen
2022-09-28 13:39

GPAW - Hälsokontroll varje vecka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ett led i att öka marsvinens välbefinnande, rekommenderar GPAW följande hälsokontroll varje vecka för alla marsvin i hemmet.

  1. Gå igenom pälsen och kontrollera att där inne finns mjäll, Ohyra eller främmande föremål
  2. Kontrollera att det inte finns vax i öronen
  3. Kontrollera längd och passform på framtänderna
  4. Väg marsvinen, och notera vikten. Reagera på förändringar
  5. Borsta och pyssla om marsvinen

Gör ni en extra hälsokontroll varje vecka?

Bild från Pixabay.com.

  • Redigerat 2023-02-02 15:29 av Ljungåsen
Annons:
Ida Adler
2022-09-29 10:58
#1

Absolut gör jag det, minst 2 gånger i veckan men kollar igenom de varje dag så de inte har något som ser konstigt ut.

Ida Adler

Ljungåsen
2022-09-29 11:33
#2

#1: Jag gör också en grundlig kontroll varje vecka, där jag väger, kollar öron och tänder, samt känner igenom allihop efter knölar. Borsta dem däremot gör jag aldrig. Av mina sex är fem släthår och en virvel, så ingen har så mycket päls att borstning behövs.

För daglig kontroll följer jag i princip den här listan.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1549739/gpaw-daglig-halsokontroll

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Ida Adler
2022-09-29 16:03
#3

Jag har tre marsvin, Sessan är svår men en blandning av slärhårig/vivel, Mynta som är virvel och Zooie som ser ut som en sheltie som däremot har lång och mycket päls att borsta. Så egentligen har jag bara ett marsin (zooie) som måste borstas regelbundet!

Ida Adler

Ljungåsen
2022-09-29 17:17
#4

#3: Du har inte funderat på att klippa henne istället? Det har jag gjort med de långhåriga marsvin jag har haft. De har allihop uppskattat att slippa släpa runt på en massa päls. Mindre risk för att de blir blöta i baken också. Helt enkelt mer lättskött.

C
2022-12-10 12:19
#5

Ska genast börja med…

Ljungåsen
2022-12-10 12:53
#6

#5: Jättebra! Speciellt vägningen tycker jag är viktig. Oftast är det på vikten man först märker att någonting inte är riktigt som det ska, och eftersom marsvin är grymt skickliga på att spela friska gäller det att upptäcka eventuell sjukdom i tid.

Annons:
C
2022-12-10 13:02
#7

#6: Tack så mycket

Upp till toppen
Annons: