Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 78 ggr
Alice C
0

Kryp i huset!

Jag var precis nere hos marsvinen och städade buren när jag i höet hittar någon sorts fågelfjäder, jag blir genast lite orolig med tanke på om fågeln kanske kan varit sjuk och så blir dem smittade? Blir då orolig och städar lite extra just där jag lägger höet, och badar även marsvinen. När jag ska torka dem ser jag då lite snabbt på deras hus och upptäcker då att det är någon slags parasit eller liknande som kryper runt där inne, får då panik och tittar igenom båda marsvinen men ser ingenting som rör sig, men på ena marsvinet ser huden lite irriterad ut ungefär som mjäll. Vad ska man göra?

Alice C
0

Skulle verkligen uppskatta svar, vet inte riktigt hur jag ska gå Vidare. Kan man tvätta huset med parasiter eller blir jag tvungen att köpa ett nytt, borde jag kontakta veterinär eller köpa någon ”medicin ”?

91Marran
0

Jag hade lagt in huset i frysen några dagar eller kört det i ugnen några timmar.
På resten av buren hade jag städat med virkon s.

Mvh
Mig

Alice C
0

Tack för tipset, tror du att jag behöver göra något med marsvinen?

Ljungåsen
0

#3: Instämmer med att det kan vara klokt att stoppa huset I frysen.

När det gäller marsvinet med irriterad hud och mjäll, så låter det som att det kan vara en svampinfektion (mjäll är en sorts svamp). Hade det varit mitt marsvin så hade jag velat att en marsvinskunnig veterinär tog en titt. Det kan dessutom handla om parasiter som är så små att de knappt syns.

Alice C
1

Tack för tipsen, uppskattas mycket!

GuineaGirl
1

#0: Mer exakt hur såg de parasiter eller skadedjur ut, som kröp runt i marsvinens hus? Det kanske skulle kunna hjälpa oss, att lista ut vad det är frågan om.

Rengöring av bur och hus samt veterinärbesök för det marsvin som har hudproblem, som andra i tråden redan tipsat om, är dock en bra idé.

Alice C
0

Dom var ganska små och lite brunaktiga i färgen ,dem var väldigt små så kunde inte se så dem så bra tyvärr.

Ljungåsen
1

#7: Det viktiga är inte vad det var för kryp egentligen, utan att marsvinet med hudproblem får komma till veterinären.

Marsvinslöss är väldigt små och orsakar klåda. Skulle kunna vara sådana? Eller fågelkvalster. De är också väldigt små, och bits.