Råd mottages med tacksamhet (ringorm)
Hej!
Jag tänkte fråga här (även om det inte handlar om marsvin) eftersom Ringorm är vanligare hos marsvin än kaniner. Så tänkte att ni kanske har mer erfarenhet och tips gällande detta, här än på kaninsidan.
Min ena frigående kanin har drabbats av något som veterinären diagnostiserat som Ringorm (det gjordes dock aldrig någon odling så kan väl inte vara 100% säker).
Veterinären jag gick till kändes väldigt "nonchalant" när det kommer till allvaret i denna för mig extrema mardröm (som jag alltid hoppats jag skulle slippa).
Sa att jag inte skulle oroa mig och att inget behövde saneras… Jag kommer därför ta kontakt med någon annan veterinär för en second opinion och/eller skicka in prov för analys hos SVA (innan jag ger mig på en sanering som kommer kosta massor i både tid och pengar).
Veterinären jag var till sa inte heller någonting gällande att behandla övriga djur i hushållet som skulle kunna drabbas. Jag har en kanin till (de bor inte ihop men har varsin del av lägenheten med galler mellan) samt två hundar (jag har även papegojor, reptiler m.m. men de bör vad jag förstått inte kunna drabbas, tack och lov).
Mig veterligen så är sanering av hemmet extremt viktigt och en nödvändighet för att bli av med Ringorm. Så därför undrar jag hur ni (som precis som jag haft oturen att drabbas av detta helvete) gjorde för att få bort ringormen för gott?
Hur gör man med sånt som inte kan tvättas…är det bara att kasta allt? Tänker på sånt som böcker, papper, foton och dylikt (t.ex.). Inte jätte tänd på tanken att behöva kasta t.ex. alla mina böcker (för en hel del tusenlappar, jag har mycket böcker och en del väldigt dyra sådana)…men om det är det krävs så… har jag väl inte mycket till val. Verkligen inte kul att behöva kasta oersättliga foton heller för den delen…
Kläder och annat av tyg: Jag har redan i min panik lyckats förstöra en del kläder varav ett för mig fullständigt oersättligt plagg…då jag tvättade de på 60 grader. Förstått att det krävs för att döda sporerna…men problemet är att jag knappt ens äger kläder som ska (eller som klarar) en tvätt på 60 grader. Betyder det att alla plagg som ska tvättas på 30 och 40 grader måste kastas bort? Även sådant som är i garderoberna? För om så är fallet så kommer jag tvingas kasta merparten (om inte alla) av mina kläder…och jag har verkligen galet mycket kläder (en hel del av den oersättliga sorten också). Finns förövrigt inte på kartan att jag kommer ha möjlighet eller råd att ersätta mina kläder…så det blir ju kul…
Behöver man typ skura väggar, tak osv. också? Behöver allt i skåp, lådor, garderober osv. också rengöras? Hur lätt tar sig sporerna in…?
Hur gör man med hö? Jag har i nuläget (tanken är att skaffa ett litet förråd att ha på min uteplats sen) hö i min klädkammare (som normalt fungerar som kontor/råttrum…har dock inga råttor i nuläget). Jag köper fem småbalar hö/gång så typ. halva rummet är fullt med hö.
Virkon: Läst att det kan förstöra metall…så finns det något bättre för desinficering av ex. rostfritt stål, mässing osv.? Är virkon ett måste eller finns det andra alternativ? Har fåglar som är extremt känsliga och använder normalt bara diskmedel, såpa, bikarbonat och ättika för rengöring hemma.
Tänkt skaffa en ångtvätt…det borde väl fungera på möbler (har fast klädsel på soffgruppen osv.) eller?
En sak till: Hur tusan har jag kunnat få in denna smitta? Jag har inga marsvin längre (de har tyvärr gott bort) och mina kaniner är innekaniner. Jag har (tillskillnad från förr) inte varken träffat andra djur som skulle kunna vara smittade eller jobbat i den typen av miljö (aka. zoobutiker m.m.) där smitta skulle kunna förekomma osv.
Det enda (mycket långsökta) som jag kan tänka mig är om en katt (inte min, jag har inga katter) i mitt område är drabbad utan synliga symptom och jag lyckats få päls på mig (på skorna eller dylikt) och på så vis lyckats föra in det hemma. Alternativet är om jag lyckades få det "på köpet" sist jag var med den drabbade kaninen till veterinären (tror det var i slutet av sommaren/tidigt på hösten) när han slutade äta och gick ner i vikt.
Ser verkligen inte framemot att sanera hela mitt hem… så allt (tips osv.) som underlättar (även det minsta) är jag evigt tacksam för.
/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2022-10-22 16:12 av Chinesecrestedlover
- Redigerat 2023-02-09 11:28 av Ljungåsen
Hur behandlas kaninen? Med itrafungol?
Jag fick in Ringorm med ett "nytt" marsvin för ett antal år sedan. Han och burkompisen behandlades med bad i Malaseb, och deras låda och saker sanerades med Virkon S. Övriga marsvin i hemmet (som bodde i andra lådor i andra rum) behandlades inte, och jag sanerade inte resten av inomhusmiljön heller. Däremot så bytte jag kläder och tvättade händerna mellan att jag hanterade smittade/osmittade marsvin.
Ingen, utöver han som visade symptom från början, blev smittad. Inte ens burkompisen.
Det blir ju förstås värre med saneringen med en frigående kanin, men fullt så jobbigt som du beskriver behöver det inte alls bli.
#1 Jag har endast behandlat (om man nu kan kalla det behandling ens) en gång hittills eftersom jag fick reda på att det kan göra stor skada och dessutom att man inte bör behandla innan odling gjorts (om man ska skicka in prov på analys). Veterinären sa endast att jag skulle tvätta örat med klorhexidin (som tydligen kan bränna huden vid längre tids behandling har jag fått tips om efteråt) och i fall det inte fungerar med det så ska ny behandling sättas in efter 3 veckor. Jag avvaktar med att göra något tills prover är tagna för analys (vill veta 100%) innan jag sanerar allt osv.
Tack för info kring hur du gjort och skönt att veta att det inte nödvändigtvis måste bli precis allt som saneras. Min rara "smitthärd" sitter gärna i soffan osv. så där kommer det ju behövas saneras i alla fall…men då kanske jag kan låta garderoberna vara i alla fall…hoppas jag. Läst mig till att det finns olika varianter av Ringorm där vissa är värre och andra mildare (eller inte sprids lika lätt)…hoppas jag har den milda (om det nu ens är ringorm).
#2: Klorhexidin är ju svampdödande, men jag har aldrig hört talas om att det används mot Ringorm. I teorin borde det fungera, dock. Frätskador av klorhexidin känns långsökt, hur stark är den du har fått?
Behandling eller icke behandling så är det inte helt ovanligt med falskt negativt svar på en odling för Ringorm. Alltså att även om djuret har Ringorm så visar odlingen ingenting.
Har du sett vad SVA skriver om Ringorm på kanin? Där står det att kaniner, precis som marsvin, kan vara symptomfria smittbärare, så din kanin kan mycket väl ha haft smittan med sig när han kom. Och så bröt den ut nu av någon anledning. Stress, kanske?
https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/ringorm-hos-kanin/
Kompletterande information. Guinealynx skriver att små, hårlösa områden kan behandlas med klorhexidin 2% följt av salva innehållande mikonazolnitrat. I Sverige heter den salvan Daktar och finns receptfritt på apoteket.
https://www.guinealynx.info/fungus.html
Mikonazol ska vara säkert även för kanin.
http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Fungal/Fungal_en.htm
#3: Kaninens hud är såpass känslig att de kan reagera på klorhexidin. Enstaka tillfällen är ingen fara men man ska vara väldigt försiktig vid långvarig behandling.
http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Chemical/Chlorhexidine_en.pdf
En studie har gjorts med klorhexidin i näsan på kanin https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12589853/
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#5: Där ser man, intressant! Marsvin har mycket tjockt skinn, så det är väl därför som rekommendationerna skiljer sig åt.
En kanin vill man väl knappast bada heller? Då känns det som att det är antingen itrafungol eller salva som finns som alternativ för att bekämpa ringormen.
#1: Om du vill, får du gärna utveckla ytterligare hur du sanerade när du hade Ringorm hos marsvinen. Jag tror att detta är viktig kunskap.
Precis som trådstartaren, har jag tidigare fått intrycket att hela bostaden (alltså djurägarens bostad, inte bara marsvinens!) måste saneras, väggar och innertak tvättas, och så vidare, i försöken att bli av med smittan, då sporer påstås spridas överallt. Har till och med läst i någon tråd hur man tvingades kassera bebisens gosedjur (!)
Ska jag förstå det som att du visste om från början, eller upptäckte ganska omgående, att nytillskottet bland marsvinen hade Ringorm, eftersom de hölls i eget rum?
Jag har aldrig fått in Ringorm, men däremot marsvinsskabb och då sanerade jag ungefär på det vis du som beskriver avseende Ringorm. (Fast jag använde alltså inte Malaseb och Virkon S, utan behandlade alla marsvinen - symptom eller inte - med Stronghold-droppar från veterinär samt städade burar, transportburar och burinredning med vatten och diskmedel eller såpa. Dessutom bytte jag ut trähusen, tvättade marsvinens handdukar och filtar i 90 grader och skurade golvet med såpa.)
#7: På den tiden så hade jag två pojkpar, och för att minska risken för tjafs mellan pojkarna i ett par så bodde de i varsitt rum. Det hade alltså ingenting med eventuell smitta hos nykomlingen att göra, utan var bara så som jag hade marsvinen. Nykomlingen insjuknade ganska snart efter att han kommit hit, inom några veckor.
Jag följde i princip instruktionerna i den här länken, som skrevs i den vevan som jag fick in Ringorm. Marsvinens piglor tvättade jag i 60 grader istället för att slänga.
https://www.eragons.se/blogg/ringorm/
Jag tror det är mer aktuellt att sanera hela hemmet om man har hund eller katt, som ju är överallt på ett helt annat sätt än marsvinen. Frigående kaniner hamnar lite grann i den kategorin också.
Kan ju också säga att mitt drabbade marsvin bodde med ett antal olika kompisar innan han vandrade vidare, och ingen blev smittad. Hans låda och piglor används fortfarande av andra marsvin, och de har inte heller blivit smittade.
Marsvinsskabb har vi också haft. Den försvann med Stronghold, och enklare sanering.
#6: Precis, kaniner ska inte badas så bäst är väl en fungerande kräm eller någon form av oral medicin (eller liknande form) som borde vara lämpligast skulle man kunna tycka.
Tack allihop för input.
#3 Haft med sig när han kom känns långsökt, då han varit nedsatt innan vid flera tillfällen (Dumbo har en tendens att sluta äta) och det inte brutit ut då, dessutom så fick jag hem honom precis i början av 2020 så det är ju ett tag sedan. Andra kaninen kom något senare men ändå… det känns långsökt att det skulle ta flera år innan det märks…eller?
Ja alltså…om jag hade min kära "smitthärd" (Dumbo) i en bur så kanske det skulle vara mindre jobbigt med saneringen, men eftersom mina kaniner inte har burar utan hoppar fritt (i varsin del av lägenheten) och därmed har tillgång till möbler osv. så känns det ju som en extremt jobbig sak att behöva göra…speciellt om det nu inte är Ringorm.
Läste en studie som sa att mindre än hälften av misstänkta fall kunde bekräftas….så…vill ju gärna vara säker innan jag kastar saker för massor med pengar som dessutom inte kommer kunna ersättas. Det känns ju säkrast att göra en odling då, han är ju inte symptomfri så är det Ringorm så borde väl det rimligtvis synas efter en odling…eller?
- Redigerat 2022-10-23 15:14 av Chinesecrestedlover
#9: Itrafungol verkar onekligen mest praktiskt, men då krävs det ett recept från veterinären.
När det gäller krämer finns både Canesten (klotrimazol) och Daktar (mikonazolnitrat) receptfritt på apotek. Enligt länken i #4 ska kaniner tåla båda substanserna.
#10: Nu tittade jag på bilderna i den här tråden och tycker definitivt att det ser ut som Ringorm. Eller åtminstone ser det ut som Ringorm ser ut på marsvin. Ett ganska milt angrepp ändå.
https://kanin.ifokus.se/discussion/1550963/hjalp…har-lite-smatt-panik…vad-ar-detta-(kanin)
Hade det varit min kanin så hade jag velat ha ett recept på Itrafungol. Ville veterinären inte skriva ut det utan odling? Eller inte alls? Jag hade inte velat vänta på svar på odlingen innan jag börjat behandla och sanera, för att minska risken för att sporerna sprider sig i miljön. Ju färre sporer, desto lättare att bli av med dem.
Och i första hand hade jag absolut inte börjat slänga saker. Jag hade sanerat hans ytor och saker, och täckt över de stoppade möblerna i hans närhet med lakan, som tvättas ofta.
Såklart ska han inte heller umgås med några andra djur under tiden han behandlas. Själv får man byta kläder och tvätta händerna för att inte sprida smitta.
#12 Veterinären jag var till sa inte ens någonting om odling (men så hade de noll i form av skyddskläder osv. också… de verkade inte ta smittrisken på allvar alls). De hade inte ens handskar. Veterinären "viftade bort" min oro kring sanering, smitta till andra djur osv. och sa bara att jag inte skulle oroa mig.
Veterinären jag var till ville inte skriva ut någonting innan jag då skulle "behandlat" med klorhexidin i tre veckor (vilket jag nu inte vågar efter att ha sett vad som kan hända vid långtidsbehandling). Om det inte gav resultat så skulle jag få vidare råd/behandling via telefon. De sa att de inte ville gå in med starkare mediciner (eller alls…tycker väl inte klorhexidin riktigt räknas som medicin) direkt p.g.a. risken för biverkningar som skulle kunna göra mer skada än nytta. Vet inte om det hade att göra med hans magproblem (extremt känslig för alla förändringar kring foder och brukar som sagt sluta äta emellanåt) eller om det är allmänt så de gör.
Förutom att jag har andra djur som kan smittas osv. (varav en hund med kroniska mag-/tarmbesvär = alltid mer eller mindre nedsatt skulle jag tro) så har jag även kontakt med familjemedlemmar som p.g.a. sjukdom/medicinering för denna alltid är nedsatta och därmed riskerar att drabbas hårdare osv. Vill inte riskera något utan måste få bort detta till 100% innan jag ens vågar träffa dessa personer igen.
#13: Ja du, det låter inte jätteskoj. Måhända behöver du träffa en annan veterinär. Eller så kör du på med receptfri salva och lite lagom sanering.
Just det där med sanering är rätt intressant. Jag kollade på 1177 vad de skriver om Ringorm på människa, och då behandlar man oftast med salva, samt tvättar kläder, sängkläder och handdukar. Inte ett ord om jättesanering av hela boendet.
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/harbotten-och-harsackar/ringorm-och-harbottensvamp/
#14 Näe…det kändes ju sådär tryggt när de inte verkade ta smittorisk osv. på allvar. Jag har nu bokat en tid till en annan klinik senare i veckan. Det kändes i alla fall som om de tog det mer på allvar över telefonen (ställde lite frågor för att försöka få en uppfattning innan besöket). De pratade om medicinering oralt, prover för analys för att veta säkert och sanering av hemmet.
Ja, det har jag också sett när jag har försökt söka information…varför är det så tro? Kan det ha att göra med att smittspridningen ökar genom att man har djur som fäller päls med sporer i…eller? Varför är man inte en lika jobbig smitthärd som människa liksom?
#15: Medicinering oralt är garanterat Itrafungol, så det låter ju bra. Hoppas han kryar på sig sen, den lille vännen. Ringorm kan klia och vara lite lagom obehagligt. Om veterinären vill avvakta med att sätta in behandling tills dess du fått svar på odlingen (som tar några veckor), så fråga om du kan/bör sätta in salva på utslagen så länge för att minska mängden sporer i omlopp.
Om jag ska gissa så tror jag att människor ofta bara får enstaka utslag och därmed inte sprider så mycket sporer. Och att utslagen ganska ofta täcks av kläder, vilket ju också minskar spridningen.
#16 Ja, jag misstänkte att det rörde sig om det efter att ha läst om det på diverse ställen samt blivit tipsad här också, så känns bra. När jag sa att den förra veterinären bara sagt att jag skulle tvätta med klorhexidin, så sa den jag pratade med från denna klinik: "…men det fungerar ju inte." Så känns som vi är på samma våglängd.
Ok, ska komma ihåg att fråga om krämer/salvor…allt som eventuellt kan minska städning/sanering är ju definitivt positivt.
Ja, så kan det ju såklart vara. Får sätta mössa på Dumbo, haha 🤣
- Redigerat 2022-10-24 16:16 av Chinesecrestedlover
#17: Vad skönt!
Nu vet du ju också till vilken veterinär du inte vill gå till med kaniner fler gånger.
#18 Ja precis…den kliniken jag var till har två veterinärer och nu har jag varit till båda dessa. Den ena (som jag var till med Dumbo när han slutat äta osv.) verkade kunnig och tog hans besvär på det allvar som en kanin som inte äter kräver…medan denna som jag var till nu sist, inte alls gav samma positiva intryck tyvärr. Kliniken är en så kallad "kaninvänlig klinik" så blev minst sagt förvånad.
#19: Ja det förstår jag. En kaninvänlig klinik med en kaninovänlig veterinär. Kanske en bra idé att återmata det till SKVF?
#20 Ja, precis…kändes konstigt. Ja, det har du rätt i, det kanske jag borde meddela så kanske jag kan hindra att fler råkar ut för samma problem. Mindre kul att behöva släpa runt kaninstackaren två gånger…när det hade räckt med en gång, om de gjort rätt från början liksom.
#21: Det förstår jag att han inte uppskattar. De kaniner jag har i min närhet är måttligt förtjusta i att åka transportbur. Marsvinen hanterar sånt mycket bättre.
Återkoppla gärna med vad nya veterinären sagt när du varit dit. Speciellt nyfiken är jag på hur mycket de anser måste saneras.
- Redigerat 2022-10-24 16:29 av Ljungåsen
#22 Det är ju inte direkt hans favorit grej och han hatar att vara instängd, men brukar (tack och lov) hålla sig ganska lugn i alla fall. Sen är ju inte jag dö förtjust i att släpa min "lilla" grabb på bussen heller, han känns liksom väldigt tung väldigt snabbt, haha.
Absolut, det ska jag göra. Det undrar jag också…hoppas att det inte behöver vara riktigt lika tokjobbigt som jag befarar.
Har skickat ett mail angående min upplevelse osv. till SKVF nu.
#23: Jag håller tummarna för att saneringen blir av den lite enklare varianten!
Dags för en uppdatering:
Idag var jag med Dumbo till veterinär nr 2 och det togs prover för odling. Denna veterinär tog det mer på allvar och använde t.ex. en sån enkel sak som handskar.
Jag ställde massor med frågor och nedan följer en kort sammanfattning, om vad jag fick veta.
Om det visar sig att det är Ringorm (vilket denna veterinär inte tror att det är):
- Oral medicinering och bad (frågade om det gällde även kaniner och det var tydligen rekommenderat även för dessa). Oral medicinering i "etapper" om en vecka med medicin och sedan ett uppehåll på en vecka osv. tills man medicinerat i tre omgångar. Bad två gånger/vecka.
- Medicinering av samtliga djur som kan smittas (dvs. även min andra kanin, D.C. och mina två hundar skulle behöva medicineras).
- Sanering av hemmet måste utföras och då framförallt i "hans nivå". Framförallt rengöring av ex. skålar, toalådor m.m. alltså. Vad jag förstod det av den informationen jag fick idag, så behöver man inte rengöra allt i skåp, garderober osv. (eller oroa sig över böcker m.m.). Ångrengöring av ex. soffgruppen med fast klädsel, tvätt/kemtvätt av mattor. Enligt denna veterinär så var Klorin det mest effektiva för att få bort ringorm…dock är detta ju (minst sagt) inte speciellt bra för fåglar (vilket jag frågade om) och fick svaret att det är inte Virkon heller (??). Skulle få vidare instruktioner i fall det visar sig att det är Ringorm. Sa även att det finns en variant av Ringorm (som smittar till människor) och som behöver mer sanering och en (flera?) variant som smittar mer artspecifikt och därför inte kräver samma sanering.
- För att veta att man blivit av med ringormen, måste man få negativt på två prover senare.
- Behöver ej behandla innan provresultatet har kommit. Frågade kring ökat antal sporer osv. om jag måste vänta innan medicinering sätts in och då sa veterinären att det inte skulle vara någon stor risk för detta och att nedsatta djur är de som brukar drabbas osv.
- När det kommer till personer med nedsatt immunförsvar, så skulle jag iaktta en viss försiktighet innan det är borta/saneringen är genomförd. Så får bli till att vänta med att träffa dessa (känns inte som man kan vara nog försiktig, ingen kul grej att drabbas av ju).
- Redigerat 2022-10-27 19:36 av Chinesecrestedlover
#26 Ja, det kändes bra och även att mina frågor besvarades och togs mer på allvar (att få svaret "oroa dig inte" på alla frågor gör en ju inte mindre orolig liksom).
Nej…det var i alla fall inget som jag fick veta (förutom att det på mitt kvitto inte står Ringorm utan istället lokal alopeci/hårlöshet)…men antar att det är en senare fråga (i fall provet inte visar på ringorm). Att fråga kring eventuella andra orsaker föll lite mellan stolarna i min hjärna (jag var så inne på att få svar på mina ringormsfrågor)… men något måste det ju bero på. Det kanske bara är hans eviga badande i vattenskålen som är boven (kaniner borde ju kunna drabbas av andra typer av svamp än just ringorm).
Jo, jag vet…känns sådär kul att vänta. Tänker att jag sanerar i alla fall en del, bara för att känna mig lite mindre illa till mods.
#27: Ser det mjälligt ut i de hårlösa fläckarna så tror jag definitivt att det är någon form av svamp. Om det bara är hårllöst med normalt skinn under så vete sjutton.
Sanera skadar säkert inte, så länge som du väljer medel som alla dina djur tål. Speciellt tänker jag på fåglarna, som ju är de som är känsligast.
#28 Mjälligt tycker jag inte att det ser ut att vara, men det är som en "hård skorpa" mitt i de hårlösa fläckarna.
Nej, precis…kommer ju inte toksanera innan jag vet säkert, men tänker att jag kan börja med hans grejer och det han är i kontakt med fysiskt…ska "bara" hitta ett medel som jag vågar använda hemma först.
F10 har många på ett internationellt fågelforum "röstat" för…men vet knappt om det går att få tag på i Sverige…så vi får se vad jag landar i att använda. Det ska enligt uppgift vara säkert för fåglar och reptiler m.m.
#29: Kan du försöka ta en bild? Bara för att jag är nyfiken…
#30 Det finns lite bilder (som du redan tittat på) i tråden du nämnde (och länkade) i #12, tyvärr syns det inte jättebra. Det är så pass små fläckar så det är svårt att få till bättre. De små prickarna som syns är med största sannolikhet inte mjäll (för i verkligheten ser det inte mjälligt ut alls) utan gissningsvis spånpellets bitar eller dylikt (han älskar att sova i toalådan…mycket fräsch kille).
#31: Jo, jag tittade på de bilderna men blev inte riktigt klok. Hade varit intressant med en närbild…
Att sova i toaletten är helt normalt om man är marsvin 😅
#32 Ok, jag kan ju försöka ta en närmare bild… men vet inte om det kommer synas så bra tyvärr.
Kanske det men nu är ju han en kanin, hahaha😉
Nu har jag försökt ta lite närbilder…det gick inte så där jättebra. Antingen så blev det för ljust så det inte syntes alls eller för mörkt med liknande resultat…
Här är några av de "bästa" bilderna…det ser dock värre ut på vissa bilder, än det faktiskt gör då man tittar på det (hudförändringen är inte alls så tydlig som det ser ut på bilderna). Huden ser mer eller mindre normal ut, men har som en lite hårdare yta i verkligheten. Vet inte varför det ser typ orange ut på bilderna.
Det ser dessutom väldigt mjälligt ut på örat runt om osv. på bilderna men inte i verkligheten, tror detta är typ. damm/strö eller dylikt.
- Redigerat 2022-10-31 10:26 av Chinesecrestedlover
#34: Stackars liten. Andra bilden tycker jag var tydlig och bra. Där kan man se mjälliknande skorpor i pälsbotten vid den kala fläcken. Någon sorts svamp är det definitivt (mjäll är ju en sorts svamp), och hos marsvin ser Ringorm ut precis så där när det är lindrigt. Värre Ringorm ger öppna sår, och så illa är det ju definitivt inte.
Jag funderar på mjällkvalster. Har man uteslutit det?
#35 Mjällkvalster har han haft tidigare men då var det tydligt mjälligt och han var framförallt påverkad i nacken. Varken jag eller veterinären tror på det, det känns inte som att det stämmer in.
Idag fick jag det där samtalet jag väntat på, jag höll på at kräkas när veterinären ringde men försökte tänka att det löser sig oavsett vad jag får reda på.
INGEN PÅVÄXT = INTE Ringorm!!!!!! 🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳
Visst man kan få falska negativa/positiva provsvar men i och med att ingen annan drabbats (visserligen har jag vidtagit en hel del försiktighetsåtgärder, men ändå) och eftersom ingenting förändrats på Dumbo sedan fläckarna visade sig…så känns det inte så troligt.
Veterinären sa att vi ska avvakta ytterligare ett antal veckor eller kanske någon månad eller så och se om pälsen växer ut igen. Veterinären undrade om det skulle kunna vara en "mekanisk" orsak till hårlösheten.
- Redigerat 2022-11-17 13:21 av Chinesecrestedlover
#37: Det var ju ändå goda nyheter! Visst kan man få falska provsvar, men i det här läget så skulle jag nog mest glädja mig.
Har pälsen börjat växa ut? Ser du någon förbättring?
Hej! Läst denna tråden då vi fått Ringorm.
Läst även Eragons blogg ang sanering, som låter helt galet jobbigt.
Har varit hos vet och fått Itrafungol utskrivet.
Har även Malaseb sedan tidigare.
Vi ska påbörja den jobbiga processen med sanering.
1.Om man nu ska följa Eragons råd och slänga allt och köpa nytt: var i processen ska man göra det?
Itrafungol ska ges i 7 dagar / paus 7 dagar.
Processen ovan i 3 ggr.
Eller vågar man chansa och köra virkon i buren / värma upp trähus i ugnen och tvätta vetbed i 60?
måste vi köra Malaseb grejen med? Eller räcker Itrafungol?
#39: Era stackare, det är skitjobbigt med Ringorm.
Som jag har fattat det så räcker Itrafungol. Man behöver alltså inte köra med Malaseb också.
Saneringen börjar man med när man börjar med behandlingen. Någon sorts strö är bra att ha i buren, istället för vetbed. Pappkartonger fungerar bra som hus, och kan bytas varje vecka. Alternativt pallar i plast, som är lätta att sanera med Virkon.
#40: smart med kartonghus! tack!
jo vi har strö, vetbedden är på taken till husen :)
det var positivt svar hehe
men hade du slängt husen?
#41: Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort med husen. Är de i obehandlat trä så är de svåra att sanera ordentligt. Du känner ingen som har en bastu?
#43: Eftersom saker ska tvättas i 60 grader (och gärna torktumlas) så borde det ju gå att köra husen i minst 60 grader i ugnen under en tid (så man garanterar att det är varmt rakt igenom) för att ta död på de. Sporerna verkar ju inte gilla värme och torka.
För extra säkerhet kan man ju ställa undan husen sen i några veckor innan de får tillbaka dem.
#43: Ugnen borde fungera, om de får plats.
Det jag funderar på nu är varför ringormen kommit tillbaka (för den måste ju ha funnits där redan i höstas när dottern smittades). Någonting med den sanering ni gjorde då var uppenbarligen inte tillräcklig, eftersom det går utmärkt att bli av med Ringorm med "bara" Malaseb och sanering.
Itrafungol är enklare och mindre arbetsintensiv än Malaseb, men saneringen är ju precis lika jobbig oavsett medicin.
#45: Det jag fick veta av en uppfödare en gång var att det räcker att en enda spor finns kvar någonstans i huset efter sanering så kan det återkomma så hur kan man vara säker på att så inte är fallet?
Jag tänkte att enda sättet att vara säker måste vara att avliva alla marsvin och bränna ner huset - om vi nu ska överdriva och dra det alltför långt men det är väl enda lösningen om man ska tro henne.
#46: hehe ja det känns som att det är det som ska till :-S
@ljungåsen
Antar vi var för slarviga med tvätten och saneringen
#48: Eller så hade ni bara otur?
Tycker ändå det kan vara värt att fundera igenom, för så himla skoj är det inte med sanering att man vill göra det mer än man måste.
#47: Självklart menade jag det inte seriöst men efter att ha läst vad en uppfödare skrev så undrade jag ju om det inte var det enda sättet för att vara säker. I och med att hon sa att en enda spor kan ge nytt utbrott.
När jag fick in Ringorm första gången runt 2005/2006 så gjorde jag skrapprov efter Itrafungolbehandling och sanering och se'n igen en månad senare.
Har fått tillbaka det ett par gånger efter utställningar så nu har jag inte ställt ut på flera år.
- Redigerat 2023-01-03 13:52 av redets
Jag använde också kartonghus som jag bytte vid varje sanering.
Slängde trähusen.
#44: ah missat detta inlägg. Tack!
- Redigerat 2023-01-03 14:00 av VJ13