Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2232 ggr
Pixelin
0

Marsvinet i Julkalendern?

Någon som har sett den nya julkalendern?

Jag la märke till att flickan som det handlar om hade bara 1 marsvin.

Eller var det någon som såg om det var ett till marsvin i buren?

Får dom verkligen göra så?

\Elin

amand
0

Jag såg också bara ett marsvin! Vi får hoppas på att det dyker upp ett till marsvin i nästa avsnitt!

Wiizy
0

Julkalendern? Omg, den har jag inte sett idag, jaja… inte så viktigt. ;P

Jaha, j*vla pogram, kan dom aldrig börja med 2 marsvin! *hata*

Wiizy
0

oh Nej dom får inte göra så..

katiz
0

det är ju bara tv.dom har säkert två annars men inte när dom filmar

aliciia
0

men de e ju dåligt eftersom om de blir typ förebild..

Abico
0

Det var ju något tag sedan då det var något program med bara ett marsvin. Då var det ju någon härifrån som mailade SVT eller nått och fick svar. Om ni orkar så kan ni ju göra något liknande.

Hanna 

paronskrutten
0

Dom brukar faktiskt inte ha dom ensamma, men jag kan mejla och fråga..

Helena

Inanna
0

Ja, vi la oxå märke till detta - jättesynd eftersom de flesta barn som inte läst bra marsvinsböcker (eller varit här ;-) kommer tro att det är helt ok att ha ett ensamt marsvin.

Märkligt att ingen av alla de som varit med på inspelningen av julkalendern reagerat…!

paronskrutten
0

jag hittar inte vart jag kan fråga..nån som kan hjälpa mig? :P *oteknisk och otålig*

Helena

parsley
0

bolibompa@svt.se det borde väl gå att maila till Bolibompa?

paronskrutten
0

aah, dit hittade inte jag heller, tack :)

Helena

Thea-Cazzy
0

Ojojoj! Om det är marsvin med så måste jag se det ;D

paronskrutten
0

Har mejlat, hoppas på svar

Helena

Wiizy
0

Bra! :P

[Liinda]
0

Jag tänkte inte kolla på julkanlendern i år för jag känner mig lite för gammal för det men nu när det är ett marsvin med i så måste jag nog smygtitta lite iallafall :P

Abico
0

Det var ett himla gulligt marsvin ^^ Murre hette det (eller sa jag fel nu?) stod i eftertexterna.

Hanna 

[MatildaW]
0

Jag tittade också på julkalendern idag ^^ vad jag såg så var det bara ett marsvin. Men jag antar att de är ensamt som "skådespelare" bara.

ciss
0

Tycker ändå att dom borde ha med två marsvin.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Abico
0

#18 - Jo, det hade ju varit det bästa. Men det är inte mycket att göra åt det nu…

Hanna 

Pias
0

Det verkar bara va ett marsvin ja, för i eftertexterna nämns bara ett marsvin! Hur dåligt som helst!

Hur kan ni va säkra på att han bara är ensam när han är skådespelare? Jag tror att det är troligare att han är ensam jämt jag… Det finns ju så mkt okunnighet när det gäller det här.

#18 Det är visst lite man kan göra nu! Så många som möjligt bör maila eller skriva eller ringa till svt och klaga för då kanske det förhoppningsvis kan bli en förändring i framtiden!

aliciia
0

de är dåligt, å så har hon nån kläder eller nåt på den :o

Pias
0

Va?! Kläder också?!

Jag har bara sett första avsnittet och då tänkte jag på, förutom att han är ensam, att det verkar vara en himla massa lampor runt och kanske också i hans bur. Det kan väl inte va bra att det är nån sorts ljusslinga runt allt?

FeliciaS
0

Väldigt dåligt ifall marsvinet är ensamt… Hoppas på att h*n lever tillsammans med marsvin i verkligheten i så fall… Dåligt av marsvinets ägare att inte ta hänsyn till sådant, marsvin ska vara med andra marsvin oavsett vid inspelningar eller inte ju.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

aliciia
0

"22, ja typ nån blå grejj på ryggen hade hon i slutet på dagens avsnittet

Mari
0

Det kanske är ett marsvin som inte kan vara med andra marsvin? Han/Hon kanske bråkar med dem?

Brukar ju alltid vara nått som ligger bakom det. Eller så bara vill de inte ha 2 marsvin, eller så vet de inte att de ska vara 2 marsvin?
Nån kan väl maila och fråga?

Ljus och sådär tror jag de tänker på, tror inte att de har starka ljus i buren. Har inte sett julkalendern ännu så jag har inte så mkt att säga.

Kläder kan man väl ha på marsvin? De är ju inge farligt om de är vana med det :) Nu menar jag inte att de ska´ha kläder på sig jämt :O Men har man de under uppsigt så är de ju inge farligt :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pixelin
0

Jag tycker oavsett vad alla säger att det är väldigt dåligt att dom gör som dom gör.. Det är ju väldigt många som ser på julkalendern också..

:/

\Elin

Skrotan
0

#16: det hette Burre och i filmen Bosse^^ när jag såg att det var marsvin blev jag genast intresserad!;D jag tar och mailar dom också så att man får reda på hur marsvinet egentligen mår.

CamillaS
0

om man har missat julkalendern på tven så kan man gå in på svt hemsida och söka i listan med program och på j så finns julkalendern. bara att titta ^^,

Cavia
0

Tänk på att den här serien spelades in för rätt så länge sen, typ förra vintern. Så dom på SVT har nog inte en blekaste aning om hur marsvinet mår idag…..

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Abico
0

#29 - Förra vintern? :O

Hanna 

Jossan86
0

Ja det brukar vara så, möjligen i sommras och att de har konst snö..
I gårdagens avsitt åkte de ju tillbaka i tiden till mitt i sommaren, hur hade det gått till om det varit nu?

CoNo
0

En annan sak som jag la märke till var hur liten buren var. Marsvinet har säkert en annan större bur när det inte är inspelning, men det var ju dethär med "förebild". Jag tycker att så många som möjligt kan maila in till svt och "klaga" eller säga vad man tycker, så att det förhoppningsvis blir en förbättring till en annan gång.

Abico
0

#31 - Ah, smart ;P Tänkte inte så långt.

Hanna 

paronskrutten
0

Fick svar

"Hejsan Helena

Det var en bra fråga, mitt tips är att fortsätta titta på julkalendern, kanske
får man svar på det, jag vill inte råka avslöja något!

Hälsningar Emelie på bolibompa "

men s

Helena

paronskrutten
0

Fick svar

"Hejsan Helena

Det var en bra fråga, mitt tips är att fortsätta titta på julkalendern, kanske
får man svar på det, jag vill inte råka avslöja något!

Hälsningar Emelie på bolibompa "

men skrev tillbaka att jag inte var intresserad av vad som hände med marsvinet där utan om den ahr en kompis hemma.

Helena

Chacky
0

såg på julkalendern och marsvinet är verkligen sött! men buren var så liten!och ett marsvin??jag håller med er!!

Abico
0

#35 - Vad skrev du till dom då?
Jag tror hon kommer få ett ill marsvin i julklapp…

Hanna 

paronskrutten
0

1:a mejlet: Hej, skulle vilja fråga om marsvinet i Julkalendern, bor det ensamt?
väääldigt tacksam för svar /Helena

2:a mejlet: Jag behöver inte veta något om marsvinet i serien, vill bara veta om han har en kompis hemma.
/Helena

Helena

Cuyi
0

Nämen xS Alltså, man vet ju adlrig … kanske marsvinet får en ny kompis ..

Abico
0

#38 - Okej.

Hanna 

CoNo
0

Jag mailade dem också, jag skrev:

Hej SVT!   Jag har sett alla tre avsnitt av årets julkalender, och har reagerat lite på hur marsvinet har det. Marsvinet bor alldeles ensam i en på tok för liten bur. Det finns lag på att marsvin ska en burkompis. Även om marsvinet har det annorlunda när det inte är inspelning så är TV ändå ofta en slags förebild, och för ett litet barn som inte läst en riktig och bra bok om marsvin förstår inte hur det ska vara egentligen. Jag hoppas att det blir en förbättring till en ev. nästa gång och att marsvinet har det bättre än det som är publikt. Mvh Norah

Och hon svarade;

_Hej,

Helt rätt som du påpekar. Tyvärr håller vi oss inte alltid till verkligheten när vi filmar. För att det är snyggare i bild eller av andra skäl. Ibland så tänker man sig helt enkelt inte för. Vi försöker tänka på att inte inspirera andra att göra fel. Jag har själv två hundar och är väldigt mån om att djur inte far illa. Nu fick Bosse (Burre) en för liten gullig bur och han fick vara ensam i serien men jag kan lova att han lever på ett helt annat sätt i verkligheten. Han bor hos en familj på landet som har massor av djur och när han var hos oss hade han med sig marsvinskompisen Grålle (korthårigt marsvin) och de bodde i en helt annan bur när Bosse inte filmade, vilket han bara gjorde korta stunder.
Hoppas du får en riktig jul på det sätt du tycker den ska vara

Bästa hälsningar från
Mariana Engvall Paavonen_

Cuyi
0

Undrar .. tänk om dom skulle ljuga xO men men, om det är sant .. så är det tummen upp!

Abico
0

#41 - Det var ju ändå ett väldigt bra svar du fick! Hoppas nu att dom bättrar sig till nästa gång.

Hanna 

CoNo
0

#41 Jo, det får vi hoppas :)

Inanna
0

Jättebra svar du fick (bra frågor!) CoNo! Låter ju betryggande att marsvinet har det bra i verkligheten!

Synd att de inte förstår sin roll som förebilder riktigt utan mest tänker på vad som gör sig i bild… Det där med ljusslingan i "dockskåpsburen" känns ju inte heller så kul…

Wiizy
0

Men USCH såg ni buren eller?
UAK! Lampor exakt överallt, och en flugsvamp i buren, gick inte å msisa den delen! Satt å pratade med syrran i tele, jag ab "En svamp!" o hon ba "en flugsvamp!" eftersom jag ringde o ba "kolla på julkalendern, ett marsvin!" :P Vi km överrens om att den kanske inte funkar med andra marsvin?

Abico
0

¤46 - läs #41, där står det att han går ihop med andra marsvin utanför buren.

Hanna 

Pias
0

Det här handlar egentligen inte om han har en burkompis i vanliga fall eller ej, det handlar om att svt är en dålig förebild. Okunskapen om marsvin är redan alltför stor och det blir absolut inte bättre när de visar upp i teve att "det är helt okej att bara ha ett marsvin i en bur med en massa lampor".

Stormviskaren
0

Nu kommer jag här och e pesimistisit.. men hoppa inte på mig. mne nnu har vi ju fått svar och jag tycker inte vi ska fortsätta att liksom "försöka ställa till rätta" för det kommer inte precis kunnaändras för det e liksom redan färdigfilmat. men jag tycker som ni helt fel att sätte ljusslinga på buren och bara ha ett marsvin och ha en så konstigt liten bur.

Abico
0

#49 - Jag håller med dig. Nu kan vi inte ändra på något ändå. Och igenom att sitta och tjata på dom gör inte det gjorda ogjort. Dom har hört våra åsikter, nu kan vi bara hoppas på att dom inte gör samma misstag nästa gång.

Hanna 

SparklingTindra
0

Förlåt om jag är lite trög, men vad gör det att dom har ljusslinga på buren; den kommer inte åt att bita av sladdarna, sådana ljusslingor värmer inte, den blinkar inte och den har inte färgade lampor. Jag förstår inte varför det skulle vara värre än att ha lampan tänd i rummet.?

paronskrutten
0

Han hade en kompis hemma, som dessutom var med på inspelningarna.

Jag frågade varför båda marsvinen inte var med, men kom ju på nu att hon har stor chans att få det andra i juklapp, vad dum jag är :P

Helena

aliciia
0

vi kan stämma dom ;D

haha, kanske inte.. :/

paronskrutten
0

Nej, vi kan inte stämma dom, marsvinet har ju en kompis.

Emelie från Bolibompa sa ju att jag skulle fortsätta titta, så det är mycket möjligt att hon får en liten till gris :) Får hoppas på det iallafall! :)

Helena

aliciia
0

#54, jag skojjade :P

hoppas att hon får en större bur åxå !!

paronskrutten
0

Jo, jag fattade det, förlåt, jag kan skriva lite otydligt när jag är trött och stressad :)

Ja, men marsvinet är nog inte i den buren så mkt.

Helena

FeliciaS
0

#41 Svaret låter bra i alla fall :)

Jag kan ju tala om att TV:n här hemma var på häromdagen, jag hörde "Marsvin är nattdjur…" och gick in och kollade - och det var julkalendern! Först är de dåliga förebilder och nu kommer de ut med helt fel, osann info - att marsvin är nattdjur! Vad är det för sorts förebilder? Hallå!

Mvh Felicia

CamillaS
0

57# reagerade också på det när dom sa det. hmm… *suck* att dom ska ge ut fel info om dom också… hon sa det klart och tydligt dessutom att marsvinen är nattdjur, dom sover på dagen och är vakna på natten :/ inte bra svt…

Abico
0

#57 - 58 - vilket avsnitt var det då dom sa det?

Hanna 

Stormviskaren
0

59# det var igår de sa det. jag tänkte också det e hamstrar som e nattdjur INTE marsvin.!!!

Nicolina
0

De brukar ju säga marsvin om hamstrar också på Tv.. eller tvärtom! Folk har väldigt svårt att de skillnad på hamster och marsvin - och jag fattar inte hur? De är ju inte lika om man sätter den bredvid varandra direkt…

Här hemma har jag ju guldhamsteruppfödning, och alla som vi känner vet ju om det och brukar med jämna mellanrum fråga "hur går det med marsvinen?"

Då säger jag bara med ett litet leende att det är hamstar jag har och att det går så bra så. "jaha, ojdå vad det det du hade" får man till svar¨då… Har get upp försöker att få folk att förstå att det är Guldar jag har och inte marsvin!

Skrotan
0

jag själv tycker precis som ni att  

• dom borde ha men två marsvin i serien OAVSETT om dom har ett till marsvin som inte visas i bild.
  • dom borde inte ha ljus slingor runt buren/ i buren.
  • dom borde inte ha alla dom där möblerna i bakgrunden.
  • och borde verkligen inte ge ut felaktig information om att marsvin är nattdjur.

det var nästan samma sak på sommarlovs pogrammet det här året. då var ett marsvin en hamster.

önskar dom kunde lära sig nångång.;)

eelsaah
0

Håller med er! Om ni vill se Bosse (Burre) på riktigt så kan ni gå in och kolla på det här klippet! Här får man också se hans burkompis Grolle, och så får man se hur de bor (alltså deras riktiga bur)! :)

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=80308

(I slutet av filmen är det nissan Elfrid om nån undrar.. :P)

CamillaS
0

det var ett kort klipp:P han var sötare utanför serien:P

paronskrutten
0

Inget hö i buren :/

Helena

CoNo
0

Såg också det >:@

Hallonet
0

Såg det med!

SparklingTindra
0

Det var juh visst hö i buren. I vänstra delen av buren, men det var ganska så lite (det är så utspritt så att det nästan inte syns). Men jag tror nog att dom fick mer hö sen.

Abico
0

#61 - Jag känner igen det där. Då och då är det någon som frågar, "Hur går det med djuren?" "Bara bra tack" "Var det hamster du hade?" "hehe, nej, marsvin" Och då nickar dom så förståndigt, marsvin jaja.

#63 - Undra om dom la ut det tack vara de mailen som skickats ;P Det var värkligen så "Det här är Bosse, här är hans KOOOOMPIS." XD

Hanna 

elasive
0

Jag tror han har det braGlad

CoNo
0

#69 Så äre för mig med . Så jobbigt . "Och hamstrarna mår bra eller?" jobbigt *svimmar och vägrar vakna innan jordens befolkning automatiskt får en faktabok om marsvin - varje år*
Och det med dagens klipp på SVT . Jag tror också att de lade ut den just för detta . Men iofs har dom nog spelat in detdär för länge sedan .. Iaf kan dom inte förutsätta att lilla sexåriga Maja har tillgång till dator, ännu mindre går in på SVTs hemsida och letar reda på detdär klippet .

Stormviskaren
0

Mina vänner har ÄNTLIGEN fattat att det e marsvin jag har men man hör ofta "hur e det med hamstrarna?" så säger jag inget.. så bara "vad e det?" jag "jag har inga hamstrar"  "var har du gjort av dem?"  jag "jag har aldrig haft hamstrar"  dom " ?? "   jag " men jag har marsvin och de mår bra!"  XD  Men jag tycker att det e jätte iriterande för de är inte alls lika djur tycker jag..

jag tror de la ut klippte pga att ni mejlat ;P hihi Inget HÖ! :S

TRASAN
0

nu har jag sett igenom hela julkalendern tills idag. Oj sött marsvin. sen såg jag på det lilla klipp med marsvinen. visst där var inget hö i buren just då. men kolla vad som står bredvid i en stor påse jo hö. så jag tror dom får hö men just i det tillfället när dom filma så hade dom inget hö. o det är ju så typiskt. ;)) obs! tittade flera gånger innan jag såg höet bredvid.  ;))

Chippers
0

Jag ser att det finns hö i buren samt i en säck utanför..

SparklingTindra
0

#74 Precis. Annars så skulle dom väl inte överleva. Nog tror jag att dom vet om hur dom ska skötas.

Men jag förstår fortfarande inte vad det är som är så hemskt med att dom har ljusslingor på buren? Det kanske är lite överdrivet, men det kan väl inte vara skadligt på nåt sätt?

CamillaS
0

#75 funderar på det ja me :/

TRASAN
0

Nu har jag sett hela julkalendern. Jag tyckte inte om när nissan slog på buren för hon hade tappat chokladbit i buren. Sen när nissan skulle gå över till klas o råka ta bosse (burre) med sig i kassen o bosse bet i sladden o flög i väggen INTE kul skämt. Men han hade ju kompis sidan om o han satt ju inte i buren hela tiden bara i spelningen. Men visst han var själv hela tiden eller har jag missat nått ? ;))) kram

Inanna
0

Nej, jag gillade heller inte det flygande marsvinet (även om det bara var på låtsas…): hade det hänt på riktigt hade det marsvinet nog inte längre varit levande…:(

Sedan gick jag och hoppades på att Mila skulle få ett till marsvin i julklapp (med tanke på det svar #35 fick) - men det blev visst ingenting med av den saken!?

Stormviskaren
0

Inget marsvin i julklapp ??? :S förvånade mig. jag gillade inte heller när han "flög" i väg.

Bella-R
0

Jag tycker att det var jätte roligt när Bosse flög :P Men egentligen, detta e ju bara film. Vad spelar det för roll om Mila fick ett till marsvin i julklapp elr inte när allt bara var på låtsas? Tycker att det börjar bli rätt så underliga diskussioner här inne nu :S Lite ot nu men jag tycker att många här inne verkar ha ett behov av att hela tiden gnälla på folk. Titta bara hur mycket gnäll trådar det finns här inne.. Sedan tycker jag oxå att det inte e lika roligt o umgås på MiF längre då det förekommer väldigt mycket tjafs och gnäll i väldigt många trådar. Kan hålla med om att jag, i vissa trådar, kan uppfattas som otrevlig när jag säger ifrån, men det är absolut inte menat så, så ifall ngn har uppfattat mig som otrevlig så ber jag tusen ggr om ursäkt för det, är inte alls sån i verkligheten. Det jag ville ha sagt nu iaf var det att jag hoppas verkligen att man inte gnäller lika mycket i framtiden här inne då jag i övrigt tycker att detta e en jätte trevlig sajt. Lite gnäll är det alltid, men MiF har blivit ett stort gnäll forum, tycker jag. Hoppas det blir trevligare här inne i framtiden, jag ska iaf försöka skärpa till mig lite.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

#80 Självklart är det bara film men eftersom att den riktar sig till barn så bör man tänka på hur konsekvenserna faktiskt kan bli. Barn är ju faktiskt sådana att "det vill jag ha" om de ser någonting. Och är det då ett par ungar som får ett marsvin och behandlar det lite hur som helst, hur bra är det egentligen mot marsvinet? Inte så bra direkt.. Då blir det många ensamma stackars marsvin. Gnäll och gnäll, det stämmer ju inte direkt. Ett forum är ju till för att diskuteras i och det blir många diskussioner här inne, det är ju bara bra. Att man inte håller med varandra gör väl inget, tänk så tråkigt världen vore ifall alla tyckte likadant? Det är ju bara bra att det förs diskussioner! :) Sedan "missbrukar" vissa "språket" på internet med att skriva med stora bokstäver, massa utropstecken osv. Det menas inte alltid som argt, även om vissa tolkar det så. Därför kan det vara bra att skriva extra många glada smilisar, uttrycka sig extra noga osv. för att alla ska förstå att man inte menar något illa när man bara skriver sin åsikt. Man kan inte heller höra något tonläge när man skriver, så då kan även vissa inlägg "misstolkas"… Jag, som aktiv Medarbetare, tycker då inte att det är särskilt gnälligt här inne alls :)

Mvh Felicia

Bella-R
0

#81 - Ja, sen uppfattar man saker o ting olika oxå. Jag tycker att de e väldigt jobbig stämning här inne med dessa "diskussioner", som jag uppfattar som gnäll. Om ni vill gnälla kan ni väl lika gärna ringa till svt o gnälla eftersom ni verkar vara så engagerade i att det ej ska vara på detta viset? Ni kan faktiskt inte bestämma det dom gör.. Diskutera går, men till en viss gräns, sedan blir det ingenting annat än jobbigt.

FeliciaS
0

#82 Men det är ju inte gnäll utan diskussion. Om du tycker att det  är jobbigt så behöver du ju bara ignorera det. Eller ändra din inställning till det sättet du läser trådarna på? :) För iFokus är dock till för att diskutera, höra med andra vad de tycker osv. och än så länge är det bara du som inte uppskattar dessa diskussioner. Det är bara att se bort från dem då ;) t.ex. så är det inget sådant i den här tråden, så jag förstår inte varför det togs upp just här? Men men.. Nu kommer vi bort för mkt från ämnet "Marsvinet i julkalendern" så jag tycker det är  slutdiskuterat nu :) (åtmistone i den här tråden)

Mvh Felicia

Bella-R
0

#83 - Har redan sagt vad jag ville ha sagt så detta e slutdiskuterat från min sida. Verkar inte riktigt som du förstod vad jag menade, hänvisar då till mitt första inlägg - #80. /Bye :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.