Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 106 ggr
Tuva Kratz
0

Hur ska jag göra?

Hej!

Jag är 15 år och har har haft marsvin sedan jag var 6 år gammal. Mina första 2 dog för några år sedan och då köpta vi 2 nya. Mitt marsvin Zelda dog för 1 vecka sedan pågrund av sjukdom då vi var tvungna att låta henna somna in.

Jag har nu 1 marsvin kvar, jag tar upp henne flera gånger om dagen så hon inte ska känna sig ensam, då dem är flockdjur. Mitt nuvarande marsvin visar inga tecken på sorg. Nu vill vi har flera eftersom hon nu är själv. Hur ska jag göra, ska man köpa en till unge? Det jag vill ha helst är ett marsvin som är gravid. Eftersom att jag vill ha marsvins bebisar. Men kommer det fungera att ha med mitt nuvarande marsvin? Eller kan man ha de i samma bur (ska bygga en stor bur då) men att man har galler mellan? Eller hur ska jag göra? Tack på förhand.

Men vänliga hälsningar Tuva!

• Redigerat 2022-11-14 16:18 av Ljungåsen
  • Redigerat 2022-11-13 19:55 av Tuva Kratz
Fridaaaa
0

Varför vill du ha dräktigt marsvin?

Bättre att du köper en unge, hona, och låter dem gå tillsammans, alt kastrerad hane.
Honor brukar ofta gå att sätta ihop som vuxna också om du hittar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2

#0: Ditt marsvin behöver en kompis, att umgås med i samma bur. Att hon inte visar några tecken på sorg betyder inte att hon inte lider av sin ensamhet. Marsvin är utpräglade flockdjur och ska aldrig hållas ensamma. Det är ett brott mot djurskyddslagen dessutom.

Avslutar med en uppmaning om att inte köpa marsvin i butik.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1458091/for-mammornas-skull

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Tuva Kratz
0

#2: Tack för ditt svar!

Har du några rekommendationer om uppfödare?

//Men vänliga hälsningar Tuva!

Ljungåsen
3

#3: Tyvärr inte. Jag befinner mig i omplaceringsvärlden och känner inte en enda uppfödare. Alla mina marsvin är omplaceringar, så jag rekommenderar givetvis en sådan. Det finns någon slags myt som säger att man måste ha ett marsvin från det att det är litet för att det ska bli tamt, men det är helt enkelt inte sant.

Det finns enorma mängder begagnade marsvin på marknaden som behöver någon stans att bo, speciellt nu efter pandemin.

Tuva Kratz
0

#4: Om jag skulle köpa en liten hona som kan ha Smulan sällskap och kan man då sedan para ihop min nya marsvinshona med en hane och få bebisar?

Ljungåsen
5

#5: Rent krasst, det behövs inte fler marsvin. Vad som verkligen behövs är hem till alla de marsvin som redan finns. Har du helt missat den explosionsartat ökningen av Corona-marsvin?

Rekommenderar en genomläsning av följande länk.
https://www.guinealynx.info/breeding.html

A comprehensive medical and care guide for the care of guinea pigs.
[Undertaker]
5

#5: Djurungar är gulliga, det är inget snack om saken, och jag tror även många gärna hade haft några och fått se dem växa upp. Men det innebär både arbete, kräver en del kunskap och en lösning för vad man ska göra med dem sedan. Dessutom finns det alltid ett stort överskott på det flesta djurarterna och om man har kapaciteten att avla/ta en kull så bör man kanske använda den till djur som redan lever men behöver ett fint hem. Framförallt om man inte är en uppfödare som både har kunskap och erfarenhet.

Tuva Kratz
0

#6: Jag skrev här eftersom jag inte hade någon aning om vad jag skulle göra, vill bara mitt marsvins bästa, därför frågade jag. Vadå ”har du helt missat explotionstaratat corona marsvin. Jag viste inte att antalet marsvin hade ökat så mycket pågrund av Covid -19. Det var bara en fråga.

Ljungåsen
2

#8: Det var absolut inte meningen att förolämpa dig, så känner du dig förolämpad så ber jag om ursäkt.

Det bästa för ditt marsvin är en eller flera kompisar. Absolut bäst brukar det fungera med en kastrerad hane tillsammans med ett par honor, är min erfarenhet. Med tillräckligt stor bur tycker jag att fyra-sex stycken är en lagom grupp.

Jag har just nu fem stycken som bor tillsammans på en yta 240×75 cm.