Dräktigt marsvin tid
Hur länge kan marsvin gå dräktiga egentligen? Jag har aldrig vart med om att de gått över 13 veckor, nu är min hona inne i vecka 13+4? Vill absolut inte ta henne till veterinär då de blir en extremt stressig sits för henne och då en stor skaderisk för både henne och ungarna, självklart tar jag henne till vet om de går längre, men hur länge kan de gå dräktiga som längst? Jag börjar bli lite orolig för min pälskling, jag vet att man brukar säga ca 70 dagar men hittar ingenstans att de finns en längre tid

13 veckor plus 4 dagar är ju 95 dagar. Det kan ju inte stämma.
Marsvin är dräktiga 10 veckor, säker att du har rätt datum? Känner du ungarna röra sig?

Det jag undrar fortfarande är om du vet exakt parnkngsdag. För du har fel längd på dräktigheten. Inget marsvin går dräktigt så länge. Går dom över tiden handlar det om dagar.
Om du känner rörelser så måste du ha fel parningsdatun, skrivit fel här, räknat fel osv. Känner du inga rörelser och hon fortfarande känns dräktig, eller vet bestämt att hon inte träffat någon hane på nu nästan 100 dagar rekommenderar jag veterinären. Då är det något annat galet.