Dräktig marsvinshona HJÄLP!!
Hej alla!
Jag har 3 marsvinsungar på snart 3 månader, 2 honor och en hane. Honorna är syskon. Holger som hanen heter ska kastreras om en månad så just nu bor de separat med hönsnät emellan så de kan nosa och se varandra. Jag har ute de tillsammans någon gång per dag under uppsikt.
För ca 2 veckor sedan hände det som absolut inte fick hända. Holger bröt sig in till tjejerna genom ett pyttelitet hål som jag inte visste fanns. Min ena hona började brunsta under samma dag. Inbrottet skedde under natten så jag vet inte hur länge han varit inne hos tjejerna. När jag har de ute tillsammans får han knappt komma nära någon av tjejerna, de bara sparkar mot honom och säger till. Så jag är inte helt säker på om han lyckats para sig.
Jag tycker magen på min ena hona Greta börjar formas som ett päron, men eftersom hon växer är det så himla svårt att avgöra. Hon är väldigt svår att ta upp.
Jag är fullt medveten om att detta inte är optimalt över huvud taget. Jag vet att hon är en bebis själv och ska lägga all sin energi på att växa. Jag är otroligt ledsen och orolig över att det ska hända henne något eller att det ska uppstå komplikationer. Vill inte vara anledningen till att hon inte ska må bra eller få växa upp.
Så är det någon som råkat ut för något liknande som kan berätta hur det gick? Hur vet jag om hon är dräktig, börjar spenarna fyllas med mjölk och isåfall när? Om hon är dräktig vad ska jag tänka på?
Tacksam för all hjälp och tips!!
- Redigerat 2023-02-09 11:29 av Ljungåsen
Eftersom det bara är 2 veckor sedan han bröt sig in, kan du inte känna eller märka om hon är dräktig eller inte.
Och de kan para sig genom nät, så ha mellanrum.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Tack för ditt svar!! När tror du man kan känna om hon är dräktig?
Jag skulle rekommendera att du läser på om dräktighet, och behandlar henne som om hon vore dräktig, ifall det värsta har hänt.
Genom regelbunden vägning av alla tre, så kan du se om hon börjar öka i vikt fortare än de andra, i så fall kan man verkligen misstänka dräktighet.
Det kan också vara klokt att ta reda på var du har närmaste marsvinskunniga veterinär, och närmaste dygnetruntöppna djursjukhus, så att du vet ifall det blir komplikationer.
- Redigerat 2022-11-25 17:12 av Ljungåsen