Varböld på halsen
Hej!
Vi fick en varböld på halsen på vårt marsvin och tog in henne till veterinären och tömde och röntgade. Kostade ca 2000kr. Sedan 1 v senare var bölden tillbaka och vi bokade tid för operation. 2 dagar innan operation sprack bölden, men då vi hade tid åkte vi in med henne och dem ville operera för säkerhets skull. Jag missade helt att fråga om pris men antog att det rörde sig om några tusenlappar efter att ha kikat lite på detta forum. Notan gick på 8500kr för narkos + operation av bölden och dem sa sedan att dem inte kan garantera att den är borta. Är detta verkligen rimlig kostnad? Jag blev minst sagt chockad.
- Redigerat 2022-11-26 18:21 av Ljungåsen
Nu är jag visserligen kattägare men jag tycker det låter rimligt.
Har ni försäkring?
/Maria
Tack för svar. Då känns det iaf lite bättre. Kanske man får fråga först nästa gång helt enkelt. Ja, men marsvinsförsäkring bas går ”bara” upp till 10000kr. Nog bäst att köpa en bättre försäkring ifall något annat händer. Vi har haft marsvin i flera år, men bara vår nya lilla älskling som har haft oturen att behöva uppsöka veterinär några gånger nu pga varböld och hö i ögat.
#0: Beroende på vart man går kan det verkligen bli svindyrt hos veterinären.
En av mina hanar fick en varböld vid käken under örat sommaren 2019, och nu har jag grävt i mina gamla kvitton för att se vad det kostade.
- Inledande besök med CT av bölden (den satt illa till): 3791 kr
- Operation, böldkapseln lämnades öppen för att läka inifrån och ut: 7742 kr
- Kontroll av läkningsprocessen: 1035 kr
Så, avslutningsvis, det du fick betala känns inte orimligt! Hoppas på god bättring för den lilla patienten!
#3: tack för svar!